The Man
Artikelen: 0

Re: Zijn mensen ook dieren?

Daarenboven kun je natuurlijk de biologie als wetenschap evenzeer reduceren tot enkel een menselijk fenomeen. :D
In zo'n wereld zou geen enkele wetenschap stand houden! :P

Misschien had de vraagstelling: Wat zijn de verschillen tussen de mens als dier en de overige dieren? kunnen zijn?

Het feit dat mensen zeggen dat zij niet tot de dieren behoren komende voort uit een bepaald geloof vind ik onlogisch redeneren en mist elke vorm van rationaliteit.

Maar goed, daar is filosofie voor: elke vorm van realiteit kan worden gebogen naar ieders goed dunken. :P
nabob

In zo'n wereld zou geen enkele wetenschap stand houden! :P
Dat begrijp ik niet. Met menselijk fenomeen bedoelde ik de wetenschap als menselijke activiteit of scheppende handeling. Ik zie niet in waarom dit de wetenschap zou uitsluiten.
Het feit dat mensen zeggen dat zij niet tot de dieren behoren komende voort uit een bepaald geloof vind ik onlogisch redeneren en mist elke vorm van rationaliteit.
Ik denk dat de meeste mensen hier het er wel over eens zijn dat de mens biologisch gezien een dier is. De discussie spitst zich echter toe op de vraag of de mens daarnaast misschien nog andere kwaliteiten heeft die hem buiten het dierlijke plaatsen. In eerdere berichten heb ik betoogd dat je de mens op verschillende wijzen kunt beschrijven die ieder hun eigen logica en geldigheid hebben. De biologische beschrijving is daar één van en is niet meer of minder waar dan bijv. een filosofische, ethische of historische beschrijving van de mens.
Maar goed, daar is filosofie voor: elke vorm van realiteit kan worden gebogen naar ieders goed dunken. :D
Slechte ervaring gehad met filosofen?
Wetenschap is geen geschiedenis van idealen maar van successen.
Jeromke

Of wij mensen ook dieren zijn?

nee wij zijn geen dieren omdat we een een intellectueel verschil hebben gemaakt tussen hun en ons.

toen we dit hebben gedaan zijn wij onzelf anders gaan zien dan dieren .

wij mensen hebben wel overeenkomsten met dieren, meer met de een als een ander.

men zegt dat de aap op dit moment het dier is dat het meest op ons lijkt,of wij op hun ;)
Rogier

nee wij zijn geen dieren omdat we een een intellectueel verschil hebben gemaakt tussen hun en ons.
Welk intellectueel verschil is groter, denk je: tussen een aap en een mens, of tussen een aap en een pantoffeldiertje?
toen we dit hebben gedaan zijn wij onzelf anders gaan zien dan dieren .
Maar "de mens is een dier" betekent ook niet "de mens is hetzelfde als een dier", net zoals "een olifant is een dier" ook niet "een olifant is hetzelfde als een dier" betekent. Immers, de meeste dieren hebben geen slurf.

Het betekent dat mensen en olifanten tot de categorie dieren behoren. Wat niet uitsluit dat ze, naast een hoop dierlijke overeenkomsten, ook best over een aantal unieke eigenschappen kunnen beschikken die de meeste andere diersoorten niet of minder hebben.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Lathander

Een paar paginas geleden is het al gezegd:

Mens ≠ dier

Mens ∈ dier
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."
Jeromke

Bacteriën heersen over de aarde?!

over mijn lijk.

ik ben geen dier.

als ik een bacterie was dan zou ik me delen en delen...

zou een kip denken: ben ik ook een mens ?

om je dood te lachen
Dalton

Mijn mening (en meer dan een mening over dit onderwerp kun je toch niet hebben) is dat de mens gewoon een dier is.

Vanzelfsprekend biologisch maar ook vanuit filosofisch oogpunt.

De mens is niet beter dan de andere dieren omdat beter niet bestaat.

Er bestaat geen beter, geen belangrijker en geen morele kwesties.

Alles is arbitrair en door onszelf verzonnen.

En omdat het door onszelf verzonnen is zetten we vanzelfsprekend onszelf bovenaan.

In de natuur zijn geen regels.

Alles doet alles om te overleven met als enige regel de instincten die aangeboren zijn.

Een bos is niet van een hert, een bos is van de sterkste of gewoon degene die de moeite neemt om het te claimen.

Er bestaan geen (natuur)regels die zeggen dat je geen dieren of omgevingen mag mishandelen.

Alleen ons medeleven, een eigenschap dat we ontwikkeld hebben omdat dat de overlevings kansen van een groep groter maakt, voorkomt mishandeling van nog meer dieren. Mensen zijn kuddedieren en zo geëvolueerd dat we medeleven kennen. Dat we medeleven vertonen voor andere dieren is daar een bijverschijnsel van.

Een combinatie van medeleven en gezond verstand zorgt ervoor dat we niet net als een virus alles op aarde uitroeien.

Zonder leefomgeving doen we onszelf schade aan.

Laat ik vooropstellen dat ik dierenmishandeling vreselijk vind.

Iedereen die zich schuldig maakt aan onnodig dieren mishandelen mogen ze van mij jaren opsluiten.

Zelf leef ik wel mee met de dieren zoals de meeste mensen (al blijf ik vlees eten totdat er echt goede vervangers voor komen).

Mijn medeleven met dieren is een gevolg van mijn instincten en aangeleerde gevoelens en niet door het bestaan van natuur regels.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.
Klintersaas
Social:

Jeromke schreef:[...]

ik ben geen dier.

als ik een bacterie was dan zou ik me delen en delen...

zou een kip denken: ben ik ook een mens ?
Ik meen dat we dit stadium reeds een pagina of vijf voorbij zijn. Heb je ook nog enige onderbouwing?
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Herodotus

Dalton schreef:De mens is niet beter dan de andere dieren omdat beter niet bestaat.

Er bestaat geen beter, geen belangrijker en geen morele kwesties.

Alles is arbitrair en door onszelf verzonnen.

En omdat het door onszelf verzonnen is zetten we vanzelfsprekend onszelf bovenaan.

In de natuur zijn geen regels.
Jawel, in de natuur geldt het recht van de sterkste.

Het dier mens heeft dit letterlijke recht leren omzeilen door het gebruik van wapens.

Sta je zonder wapen tegenover een leeuw, dan ben volgens het aloude recht van de sterkste kansloos.

Sta je tegenover dezelfde leeuw met een werkende uzi in je handen, heeft de leeuw geen schijn van kans.

De mens heeft dus het begrip "sterkste" uit zijn fysieke context gerukt, en een unieke manier gevonden om de "sterkste" te zijn.

In de praktijk zijn we dus (meestal) de sterkste, alle dieren kennen de kracht van de mens (wapens) en mijden ons het liefst als de pest.

Aangezien de dieren echter ook willen overleven zullen ze zich, daar waar ze de mens niet kunnen ontlopen, moeten voegen naar de wil van de mens.

Zo gaat dat in de natuur.

Bij mensen onderling is dus de "sterkste" degene met de meest vernietigende wapens.

De reden dat geld macht is, want voor geld kun je die wapens kopen/ontwikkelen.

De mens schroomt namelijk niet om zijn wapens ook tegen elkaar in te zetten.

Het liefst op een manier dat 'ie niet direct met de gevolgen van het gebruik geconfronteerd wordt.

Een flinke bom van grote afstand doet dan wonderen want dan zien alleen de overlevenden afgerukte ledematen e.d.

Voorkomt dat je zelf getraumatiseerd raakt en dat is natuurlijk erg belangrijk.
Alleen ons medeleven, een eigenschap dat we ontwikkeld hebben omdat dat de overlevings kansen van een groep groter maakt, voorkomt mishandeling van nog meer dieren. Mensen zijn kuddedieren en zo geëvolueerd dat we medeleven kennen. Dat we medeleven vertonen voor andere dieren is daar een bijverschijnsel van.

Een combinatie van medeleven en gezond verstand zorgt ervoor dat we niet net als een virus alles op aarde uitroeien.

Zonder leefomgeving doen we onszelf schade aan.
De vleesetende mens kent geen medeleven ten aanzien van dieren, de mens heeft wel zijn verstand zodanig ontwikkelt dat hij erachter kwam dat het voor de langere termijn voor zichzelf niet altijd handig was om hele kuddes dieren tegelijk uit te roeien.
Laat ik vooropstellen dat ik dierenmishandeling vreselijk vind.

Iedereen die zich schuldig maakt aan onnodig dieren mishandelen mogen ze van mij jaren opsluiten.

Zelf leef ik wel mee met de dieren zoals de meeste mensen (al blijf ik vlees eten totdat er echt goede vervangers voor komen).Mijn medeleven met dieren is een gevolg van mijn instincten en aangeleerde gevoelens en niet door het bestaan van natuur regels.
Niet zeuren over dierenmishandeling als je lekker aan het barbecuen bent.

Gewoon van genieten en voor jezelf erkennen dat je een moordenaar bent met geen recht van spreken over "dierenmishandeling."
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.
Dalton

Herodotus schreef:Jawel, in de natuur geldt het recht van de sterkste.

Het dier mens heeft dit letterlijke recht leren omzeilen door het gebruik van wapens.

Sta je zonder wapen tegenover een leeuw, dan ben volgens het aloude recht van de sterkste kansloos.

Sta je tegenover dezelfde leeuw met een werkende uzi in je handen, heeft de leeuw geen schijn van kans.

De mens heeft dus het begrip "sterkste" uit zijn fysieke context gerukt, en een unieke manier gevonden om de "sterkste" te zijn.

In de praktijk zijn we dus (meestal) de sterkste, alle dieren kennen de kracht van de mens (wapens) en mijden ons het liefst als de pest.

Aangezien de dieren echter ook willen overleven zullen ze zich, daar waar ze de mens niet kunnen ontlopen, moeten voegen naar de wil van de mens.

Zo gaat dat in de natuur.
Als je 1 regel verder had gelezen zag ik dat ik hetzelfde punt maakte.

Alleen omzeilt de mens dat recht niet met wapens. Het maken en gebruiken van wapens is onderdeel van onze kracht.
De vleesetende mens kent geen medeleven ten aanzien van dieren, de mens heeft wel zijn verstand zodanig ontwikkelt dat hij erachter kwam dat het voor de langere termijn voor zichzelf niet altijd handig was om hele kuddes dieren tegelijk uit te roeien.
Onzin. Wat maakt het uit dat de panda uitsterft? Geen ene moer en toch is het het logo van het WNF.

Door medeleven willen we niet dat ie uitsterft. Voor de meeste dieren/insecten is het inderdaad onverstandig om ze uit te laten sterven, maar medeleven speelt echt wel een grote rol.
Herodotus schreef:Niet zeuren over dierenmishandeling als je lekker aan het barbecuen bent.

Gewoon van genieten en voor jezelf erkennen dat je een moordenaar bent met geen recht van spreken over "dierenmishandeling."
Dit slaat helemaal nergens op!

Er bestaan voor jou dus geen gradaties.

Mensen die dieren martelen voor de lol. Huisdieren geen eten geven en regelmatig rot schoppen verkopen.

Stenen tegen duiven op de dam gooien en zo kan ik wel een uur doorgaan.

Inderdaad 1 pot nat met mensen die 1 keer per jaar een plakje ham op hun brood doen.

Als je soms vlees eet is het dus hypocriet dat je er iets van zegt als iemand zijn hond mishandeld.

Belachelijk!
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.
Jeromke

Ik meen dat we dit stadium reeds een pagina of vijf voorbij zijn. Heb je ook nog enige onderbouwing?
Het is mijn mening.

ik vind dat we biologisch dierlijk zijn, maar spiritueel helemaal niet.

dit tweede vind ik primair , ik ben van mening dat we geen dier zijn.

de vraag is van algemene aard en kan divers opgevat worden.
Herodotus

Dalton schreef:Als je 1 regel verder had gelezen zag ik dat ik hetzelfde punt maakte.

Alleen omzeilt de mens dat recht niet met wapens. Het maken en gebruiken van wapens is onderdeel van onze kracht.
Zo zou je het ook kunnen stellen.

Het is echter geen intrinsieke kracht. Vandaar het voorbeeld met de leeuw.

Je wordt tenslotte niet geboren met een uzi in je hand.
Onzin. Wat maakt het uit dat de panda uitsterft? Geen ene moer en toch is het het logo van het WNF.

Door medeleven willen we niet dat ie uitsterft. Voor de meeste dieren/insecten is het inderdaad onverstandig om ze uit te laten sterven, maar medeleven speelt echt wel een grote rol.
Ik denk dat je "medeleven" verwart met "identificeren met"

De mens heeft nu eenmaal voorkeuren.

Als er hongersnood dreigt, kan die panda zich maar beter heel goed verstoppen.

Voordat we elkaar opeten is anders eerst die panda aan de beurt en moet het WNF op zoek naar een nieuw logo.
Dit slaat helemaal nergens op!

Er bestaan voor jou dus geen gradaties.

Mensen die dieren martelen voor de lol.

Huisdieren geen eten geven en regelmatig rot schoppen verkopen.

Stenen tegen duiven op de dam gooien en zo kan ik wel een uur doorgaan.

Inderdaad 1 pot nat met mensen die 1 keer per jaar een plakje ham op hun brood doen.

Als je soms vlees eet is het dus hypocriet dat je er iets van zegt als iemand zijn hond mishandeld.

Belachelijk!
Als je dieren eet is het inderdaad hypocriet te oordelen over het mishandelen van dieren.
Spitfire28

Als je dieren eet is het inderdaad hypocriet te oordelen over het mishandelen van dieren.
m.a.w. als je met de auto rijdt, is het hypocriet om te oordelen over luchtvervuiling waar dan ook

m.a.w. als je planten (lees groenten) eet is het hypocriet te oordelen over de fauna waar dan ook

en zo kan je blijven doorgaan ...

volgens uw stelling werd elke koe mishandeld alvorens ze op mijn bord terecht kwam?
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".
Herodotus

Fabrice Macours schreef:m.a.w. als je met de auto rijdt, is het hypocriet om te oordelen over luchtvervuiling waar dan ook

m.a.w. als je planten (lees groenten) eet is het hypocriet te oordelen over de fauna waar dan ook

en zo kan je blijven doorgaan ...
Het principe is: "hij/zij die zonder zonde is, werpe de eerste steen."

Als je zelf geen vlees eet vind ik dat je recht van spreken hebt over dieren-mishandeling.
volgens uw stelling werd elke koe mishandeld alvorens ze op mijn bord terecht kwam?
Wat is het verschil tussen een koe slachten en een koe vermoorden?

Dat het een dier is?
Klintersaas
Social:

Herodotus schreef:Het principe is: "hij/zij die zonder zonde is, werpe de eerste steen."

Als je zelf geen vlees eet vind ik dat je recht van spreken hebt over dieren-mishandeling.
Dat vind ik een ontoereikend argument, aangezien het impliceert dat enkel "perfecte" mensen (en waar zijn die te vinden), mogen oordelen over eender wat.
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Terug naar “Filosofie”