Dalton schreef:De mens is niet beter dan de andere dieren omdat beter niet bestaat.
Er bestaat geen beter, geen belangrijker en geen morele kwesties.
Alles is arbitrair en door onszelf verzonnen.
En omdat het door onszelf verzonnen is zetten we vanzelfsprekend onszelf bovenaan.
In de natuur zijn geen regels.
Jawel, in de natuur geldt het recht van de sterkste.
Het dier mens heeft dit letterlijke recht leren omzeilen door het gebruik van wapens.
Sta je zonder wapen tegenover een leeuw, dan ben volgens het aloude recht van de sterkste kansloos.
Sta je tegenover dezelfde leeuw met een werkende uzi in je handen, heeft de leeuw geen schijn van kans.
De mens heeft dus het begrip "sterkste" uit zijn fysieke context gerukt, en een unieke manier gevonden om de "sterkste" te zijn.
In de praktijk zijn we dus (meestal) de sterkste, alle dieren kennen de kracht van de mens (wapens) en mijden ons het liefst als de pest.
Aangezien de dieren echter ook willen overleven zullen ze zich, daar waar ze de mens niet kunnen ontlopen, moeten voegen naar de wil van de mens.
Zo gaat dat in de natuur.
Bij mensen onderling is dus de "sterkste" degene met de meest vernietigende wapens.
De reden dat geld macht is, want voor geld kun je die wapens kopen/ontwikkelen.
De mens schroomt namelijk niet om zijn wapens ook tegen elkaar in te zetten.
Het liefst op een manier dat 'ie niet direct met de gevolgen van het gebruik geconfronteerd wordt.
Een flinke bom van grote afstand doet dan wonderen want dan zien alleen de overlevenden afgerukte ledematen e.d.
Voorkomt dat je zelf getraumatiseerd raakt en dat is natuurlijk erg belangrijk.
Alleen ons medeleven, een eigenschap dat we ontwikkeld hebben omdat dat de overlevings kansen van een groep groter maakt, voorkomt mishandeling van nog meer dieren. Mensen zijn kuddedieren en zo geëvolueerd dat we medeleven kennen. Dat we medeleven vertonen voor andere dieren is daar een bijverschijnsel van.
Een combinatie van medeleven en gezond verstand zorgt ervoor dat we niet net als een virus alles op aarde uitroeien.
Zonder leefomgeving doen we onszelf schade aan.
De vleesetende mens kent geen medeleven ten aanzien van dieren, de mens heeft wel zijn verstand zodanig ontwikkelt dat hij erachter kwam dat het voor de langere termijn voor zichzelf niet altijd handig was om hele kuddes dieren tegelijk uit te roeien.
Laat ik vooropstellen dat ik dierenmishandeling vreselijk vind.
Iedereen die zich schuldig maakt aan onnodig dieren mishandelen mogen ze van mij jaren opsluiten.
Zelf leef ik wel mee met de dieren zoals de meeste mensen (al blijf ik vlees eten totdat er echt goede vervangers voor komen).Mijn medeleven met dieren is een gevolg van mijn instincten en aangeleerde gevoelens en niet door het bestaan van natuur regels.
Niet zeuren over dierenmishandeling als je lekker aan het barbecuen bent.
Gewoon van genieten en voor jezelf erkennen dat je een moordenaar bent met geen recht van spreken over "dierenmishandeling."
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.