Moderator: Rhiannon
Vinsert Sterrenburg schreef: Hooi als jongen van 16 jaar en die heeft met een meisje die 12 jaar is en ze vinden elkaar heel erg leuk is dat straffbaar??? Kan u het me snel weten???
16 en 12 is dat straffbaar??
anusthesist schreef: ...
Als er al aangifte wordt gedaan (wat me sterk lijkt als de gevoelens wederzijds zijn), dan bepaalt de rechter of de persoon van 16 daadwerkelijk een straf krijgt opgelegd. Vaak wel, want aangifte doen impliceert al dat het niet geheel wederzijds was.
12 is wel tricky. Ik vind het persoonlijk ook veel te jong, maar mocht je intenties hebben om seksuele escapades te hebben, dan zou ik wel 100% zeker zijn dan ze daadwerkelijk 12 is, want seks met iemand onder de 12 is een no-go en ALTIJD strafbaar.
Zou dat qua wederpartij geen 18 moeten zijn ipv 16?Ook al stemt de 12-jarige in met enige seksuele handeling, dan kunnen toch de ouders aangifte doen en als de wederpartij 16 jaar of ouder is, dan bestaat de kans dat dit aan de rechter wordt voorgelegd.
Benm schreef: Zou dat qua wederpartij geen 18 moeten zijn ipv 16?
De wetgeving is natuurlijk lastig, en soms krom: 12,13,14 en 15 vallen in precies dezelfde categorie, 16/17 zijn een categorie, en daarnaast 18+. Ik betwijfel of sex tussen de eerste en 2e categorie (kan in principe 15 en 16 zijn) strafbaar is - dat zou me bevreemden.
Anderzijds zit je nu ook met de redelijk extreme situatie dan 12 en 17 toegestaan is, maar 15 en 18 niet, terwijl dat laatste in de praktijk vast vaker voorkomt en ook breder geaccepteerd is. Maar ook hier geldt: bewijs het maar.
Opmerking moderator