Ruud Bloem
Artikelen: 0

Re: Leeftijdsverschil: strafbaar?

Beetje jong niet?
Benm

An sich lijkt mij van niet. Reken wel dat die situatie veranderd als zo'n relatie stand zou houden tot het moment dat jij 18 bent en zijn 14 is, dan is het wel strafbaar.

Overigens is het wel een wat grijs gebied: de handeling an sich is niet strafbaar, maar als er sprake lijkt van enige dwang/intimidatie/betaling/machtsverhouding/etc zou dat anders kunnen uitvallen.

'Verkering nemen' is sowieso geen probleem, het strafrecht gaat om de sexuele handelingen, waaronder ook tongzoenen zou kunnen vallen. Daar ligt ook een beetje het hele juridische punt van dit soort kwesties: zelfs als het strafbaar is moet het bewezen worden, iets dat uiteraard lastig gaat als je je escapades beperkt tot priveruimtes en er niet over vertelt aan anderen.
Victory through technology
anusthesist

Vinsert Sterrenburg schreef: Hooi als jongen van 16 jaar en die heeft met een meisje die 12 jaar is en ze vinden elkaar heel erg leuk is dat straffbaar??? Kan u het me snel weten???

16 en 12 is dat straffbaar??

Nee, elkaar leuk vinden is niet strafbaar volgens de wet op welke leeftijd dan ook. Als je met leuk vinden doelt op seksuaal actief zijn dan kan dat strafbaar zijn. Volgens de wet mag seks met een persoon onder de 16 niet, echter is er een wel verschil tussen een bijvoorbeeld een 14 jarige die het met een 13 jarige doet en een 40 jarige die het met een 13 jarige doet.

Als er al aangifte wordt gedaan (wat me sterk lijkt als de gevoelens wederzijds zijn), dan bepaalt de rechter of de persoon van 16 daadwerkelijk een straf krijgt opgelegd. Vaak wel, want aangifte doen impliceert al dat het niet geheel wederzijds was.

12 is wel tricky. Ik vind het persoonlijk ook veel te jong, maar mocht je intenties hebben om seksuele escapades te hebben, dan zou ik wel 100% zeker zijn dan ze daadwerkelijk 12 is, want seks met iemand onder de 12 is een no-go en ALTIJD strafbaar.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
Ruud Bloem

Kinderen moet kinderen blijven maar als er echte liefde is is er geen probleem denk ik. :D
Rhiannon
Moderator
Social:

anusthesist schreef: ...
Als er al aangifte wordt gedaan (wat me sterk lijkt als de gevoelens wederzijds zijn), dan bepaalt de rechter of de persoon van 16 daadwerkelijk een straf krijgt opgelegd. Vaak wel, want aangifte doen impliceert al dat het niet geheel wederzijds was.

12 is wel tricky. Ik vind het persoonlijk ook veel te jong, maar mocht je intenties hebben om seksuele escapades te hebben, dan zou ik wel 100% zeker zijn dan ze daadwerkelijk 12 is, want seks met iemand onder de 12 is een no-go en ALTIJD strafbaar.

Ook al stemt de 12-jarige in met enige seksuele handeling, dan kunnen toch de ouders aangifte doen en als de wederpartij 16 jaar of ouder is, dan bestaat de kans dat dit aan de rechter wordt voorgelegd.
Bovendien is 12 toch wel heel erg jong. Als het blijft bij handje vasthouden en een klein beetje knuffelen, zal er niemand iets tegen hebben, vermoed ik
Contra principia negantem disputari non potest.
Fuzzwood

Ik vind het inderdaad niet bepaald slim op die jonge leeftijden. Aan de andere kant: meisjes kunnen op hun 10e al ongesteld raken. De natuur en haar hormomen en de leeftijd zitten alle betrokken partijen dus flink tegen te werken wat betreft rationeel gedrag. Daarentegen: wanneer was liefde ooit rationeel te noemen?
Benm

Ook al stemt de 12-jarige in met enige seksuele handeling, dan kunnen toch de ouders aangifte doen en als de wederpartij 16 jaar of ouder is, dan bestaat de kans dat dit aan de rechter wordt voorgelegd.
Zou dat qua wederpartij geen 18 moeten zijn ipv 16?

De wetgeving is natuurlijk lastig, en soms krom: 12,13,14 en 15 vallen in precies dezelfde categorie, 16/17 zijn een categorie, en daarnaast 18+. Ik betwijfel of sex tussen de eerste en 2e categorie (kan in principe 15 en 16 zijn) strafbaar is - dat zou me bevreemden.

Anderzijds zit je nu ook met de redelijk extreme situatie dan 12 en 17 toegestaan is, maar 15 en 18 niet, terwijl dat laatste in de praktijk vast vaker voorkomt en ook breder geaccepteerd is. Maar ook hier geldt: bewijs het maar.
Victory through technology
anusthesist

Benm schreef: Zou dat qua wederpartij geen 18 moeten zijn ipv 16?

De wetgeving is natuurlijk lastig, en soms krom: 12,13,14 en 15 vallen in precies dezelfde categorie, 16/17 zijn een categorie, en daarnaast 18+. Ik betwijfel of sex tussen de eerste en 2e categorie (kan in principe 15 en 16 zijn) strafbaar is - dat zou me bevreemden.

Anderzijds zit je nu ook met de redelijk extreme situatie dan 12 en 17 toegestaan is, maar 15 en 18 niet, terwijl dat laatste in de praktijk vast vaker voorkomt en ook breder geaccepteerd is. Maar ook hier geldt: bewijs het maar.

16 is een andere categorie volgens de wet dan 15. Als een 16-jarige seks heeft met een 15-jarige, dan kán de 16-jarige strafbaar zijn. 

Het is inderdaad vrij krom, maar dat is inherent aan leeftijdsgrenzen verbinden aan wetgeving, zonder te kijken naar de daadwerkelijke volwassenheid van een persoon. Ik ken mensen van 28 die zich gedragen als een 15-jarige en één van mijn neefjes die 17 is, gedraagt zich al heel volwassen en zou door het leven kunnen als een 30-jarige. Maar goed, ergens moet je een grens trekken natuurlijk.

Je krijgt dus inderdaad kromme situaties zoals:
16 en 15 is strafbaar
40 en 16 is niet strafbaar
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
SeriousGirlK

Heey ik ben 17 en mijn vriend is 20 is dat strafbaar nee toch??
Ger

Wellicht helpt het als je het topic leest waar je in reageert.

Zelfs iets omhoog scrollen zou al helpen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
houvanmijnjongen

Hey, ik ben een meisje van 22 jaar en mijn liefje is 16, kan dit en wat vinden jullie hier vn.... al vast bedankt voor het antwoord
Ger

Als je de laatste post boven die van jou leest, wordt je naar het antwoord verwezen....
Wat wij ervan vinden doet niet terzake in een wetenschappelijke discussie. Daar moet je het gewoon met vrienden en familie overt hebben, niet met wildvreemden.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
Jeffrey Oudhoff

hallo
ik heb ook een vraagje
ik ben 17 jaar maar word binnenkort 18
mijn vriendin is 13 en we hebben een relatie maar geen seks
vandaag hoorde ik ergens dat het ook strafbaar kan zijn als je geen seks hebt
klopt dit volgens het wetboek?
Rhiannon
Moderator
Social:

Opmerking moderator

In de verschillende bijdragen eerder in dit topic wordt duidelijk op vragen over leeftijdsverschil ingegaan. Als men eerst leest voordat een vraag wordt gesteld, is de vraag meestal al beantwoord.
Contra principia negantem disputari non potest.
danny binda

In sommige landen in Afrika mag je al trouwen als je 10 bent

Terug naar “Rechtswetenschappen”