HenkL
Artikelen: 0

Re: Klassieke muziek

Ik mis de naam Monteverdi met zijn Madrigalen. Prachtige zangmuziek met een subtiele begeleiding en H"andel met zijn Concerto Grossi.
RaYK

vooral filmmuziek

even m'n favorieten

Pursuit of Happyness

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

7 Pounds

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

ik ben zot de piano stukken van yann tiersen, Angelo Milli, Hans Zimmer, ...

en dan 1tje die geen filmmuziek is maar gewoon een prachtig nummer:

Debussy - Claire de Lune

Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'

"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)
RaYK

Yann Tiersen - La Plage

Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'

"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)
anusthesist

Mooi nummer weer van Yann Tiersen, die baslijn lijkt bij vlagen alleen wel gruwelijk veel op die van

Comptine d'une. Ietwat offtopic, maar ik erger me soms mateloos aan hoe sommige mensen piano

spelen, net of ze pijn hebben. Laat gewoon zien dat je lol hebt:

That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
Lapzwans

Jezus, die hierboven is freaking goed.
Phys

Hij heeft lol, maar verder vind ik het helemaal niets.

Ypsilon noemde hem al: Arvo Pärt!

Verder is Górecki - Symphony No. 3 adembenemend mooi.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
PeterPan

Zelfs Mathijs van Nieuwkerk en Rob de Nijs moesten bekennen dat er geen mooiere muziek bestaat.

Andries Knevel verklaarde wat ik allang wist, dat de eerste paar noten de mooiste zijn die ooit gecomponeerd zijn.

De Matheus Passion.

Wie dat stuk nog nooit in zijn geheel gehoord heeft, kan niet over muziek oordelen.
Phys

Dat interview bij DWDD vond ik echt waardeloos. Geen van de vier 'zangers' had het stuk ooit gehoord voor men aan de klus was begonnen, en achteraf is het opeens de mooiste muziek aller tijden...uiteraard zeggen ze dat.

...maar dat terzijde ;)

- Niels Bohr -
PeterPan

Het is inderdaad diep treurig dat ze nooit kennis hebben genomen van dat stuk (of van klassiek in het algemeen).

Dat ze huichelen geloof ik wel, maar dat geldt niet voor Mathijs van Nieuwkerk, die met voorbeeldjes kwam, en de vraag aan Rob de Nijs stelde. Mathijs is een intelligent persoon en zal zeker de Matheus Passion ooit gezien hebben.

Ik verdenk hem ervan dat ie thuis naar klassiek luistert en op tv popprogramma's presenteert.

Het heeft iets triest als mensen in de muziek van hun pubertijd blijven hangen. Er is meer, en beter!
Phys

I couldn't agree more. Matthijs van N. was inderdaad oprecht, ik heb hem er vaker over gehoord (bijv. in een interview met Maarten 't Hart, die jaarlijks de volledige Mattheus Passion luistert.)

- Niels Bohr -
Klintersaas
Social:

anusthesist schreef:Ietwat offtopic, maar ik erger me soms mateloos aan hoe sommige mensen piano

spelen, net of ze pijn hebben. Laat gewoon zien dat je lol hebt:
Mij stoort het soms juist dat mensen opmerkingen maken over de gezichtsuitdrukkingen van pianisten. Sommige stukken vereisen opperste concentratie en dan kan dat wel eens een verwrongen blik opleveren. Verder uit iedereen zijn emoties op zijn eigen manier.
Phys schreef:Ypsilon noemde hem al: Arvo Pärt!

[...]

Verder is Górecki - Symphony No. 3 adembenemend mooi.
Mooi mooi.
PeterPan schreef:Zelfs Mathijs van Nieuwkerk en Rob de Nijs moesten bekennen dat er geen mooiere muziek bestaat.

Andries Knevel verklaarde wat ik allang wist, dat de eerste paar noten de mooiste zijn die ooit gecomponeerd zijn.

De Matheus Passion.

Wie dat stuk nog nooit in zijn geheel gehoord heeft, kan niet over muziek oordelen.
Ik ben een grote Bachfan, maar de Matthäuspassion is niet echt mijn ding. De muziek zelf is geweldig (al zijn sommige stukken wat minder), maar ik hou niet altijd van het gezang dat erbij hoort. Dat het een absoluut meesterwerk is staat vast, maar het de mooiste muziek ter wereld noemen gaat me te ver.
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
DePurpereWolf

Sorry Rayk, maar behalve Debussy kan ik de rest niet klassieke muziek noemen.

Klassieke muziek is ook een verkeerde benaming. dat zou beteken dat over 200 jaar al die RnB meuk klassiek is.

Dat wil echter niet zeggen dat er nu geen klassieke muziek word gemaakt.

Ik zie klassieke muziek als 'muziek als kunstvorm'. Dus, bvb hetzelfde als schilderijen.

Muziek als kunstvorm komt zeker wel voor in de 21ste eeuw.

Maar kunst moet altijd vernieuwend zijn, veel film-muziek is dat dus niet, dat is gewoon afgeleid van al die componisten uit de 19de eeuw. Een nieuwe melodie betekend niet dat je weer een klassieker hebt gecomponeerd.

Sommige filmmuziek maakt het in mijn ogen echter toch tot kunst. Zo denk ik een aantal nummers van Ennio Morricone. Maar ook aan John Williams (star wars, indiana jones, superman, etc. etc.) Nou is de meeste muziek van JW niet geweldig, sommige zoals 'Duel of the Faiths', dat komt voor mij dichtbij kunst.

Is de muiziek van de Beatles kunst? Word dat klassiek over 100 jaar?

Ja en nee, Yesterday bijvoorbeeld is van zulks schoonheid en simpliciteit dat dat makkelijk een van de beste stukken van de 20ste eeuw is. Maar andere werken, 'Help', 'strawberry hill', om maar een paar te noemen. Deze zijn gewoon pop-nummers en dus geen 'kunst'.

Over 100 jaar zullen er veel geleerden gaan uitzoeken wat nu precies kunst en wat geen kunst was in de 20ste eeuw.
PeterPan

Ik ben een grote Bachfan, maar de Matthäuspassion is niet echt mijn ding. De muziek zelf is geweldig (al zijn sommige stukken wat minder), maar ik hou niet altijd van het gezang dat erbij hoort. Dat het een absoluut meesterwerk is staat vast, maar het de mooiste muziek ter wereld noemen gaat me te ver.
Het kan een kwestie van tijd zijn dat je ook dat gezang zult waarderen. De een heeft moeite om koormuziek te waarderen, de ander heeft moeite met het orgel of met klassieke stemmen.

Ik denk dat iedereen dat heeft en dat je daar op den duur overheen groeit.

Ikzelf kan de 'Hohe Messe' nog niet waarderen, hetgeen toch een van zijn topwerken is.

Je zegt "al zijn sommige stukken wat minder". Dat klopt niet. De Passion heeft geen zwakke plekken.

Belangrijk is te weten dat de Evangelist niet zingt, maar reciteert (op zangerige stem vertelt).

Wat moeilijk te waarderen is, zijn de koren ("eenvoudige" muziek voor het koor; wordt enkele keren herhaald).

Het zijn rustmomenten die op kerkmuziek lijken. (Niet te verwarren met de koralen).

De aria's zijn de mooiste delen van de Passion. Mooiere aria's zijn nooit gecomponeerd.
PeterPan

...
Ik ben het met je commentaar eens.

Ik geloof dat er een stuk of 5 definities zijn van klassiek.

Bij een ervan hoort geloof ik Bach niet eens tot de klassieke muziek (vanaf Bach).

Middeleeuwse muziek en filmmuziek behoren in ieder geval niet tot de klassieke muziek.
Klintersaas
Social:

PeterPan schreef:Het kan een kwestie van tijd zijn dat je ook dat gezang zult waarderen. De een heeft moeite om koormuziek te waarderen, de ander heeft moeite met het orgel of met klassieke stemmen.

Ik denk dat iedereen dat heeft en dat je daar op den duur overheen groeit.
Ik hoop het, maar ik denk niet dat het een onvolkomenheid is die ik per se moet kwijtraken, zoals jij het laat uitschijnen.
PeterPan schreef:Je zegt "al zijn sommige stukken wat minder". Dat klopt niet. De Passion heeft geen zwakke plekken.

[...]

De aria's zijn de mooiste delen van de Passion. Mooiere aria's zijn nooit gecomponeerd.
Je stelt dit alles met een wiskundige zekerheid, die hier volgens mij niet helemaal past. Meningen verschillen en ik prefereer andere werken gewoonweg boven de Matthäuspassion, zonder iets af te willen doen aan de schoonheid van die laatste.
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Terug naar “Sciencetalk café”