Ben al een tijdje op zoek naar een alternatief voor Matlab 4, een oude EDU-editie, welke onder Vista op sommige punten hapert (maar ook nog heel veel gewoon doet!).
In het algemeen vind ik de moderne versies minder acceptabel omdat ze te log worden en steeds complexer.
Scilab werkt best, maar veel demo's zeuren "no C-comiler found", etcetera. Met andere woorden voor het resultaat is nog iets meer nodig dan alleen Scilab (help PDF is 2300 paginas...). Bij Matlab heb je hetzelfde.
Voor persoonlijk gebruik ben ik gestuit op
Euler. Dat werkt a la Matlab, waarbij symbolische algebra CAS (Maxima) direct geïntegreerd is. Een gewldige combinatie! Voorts zit er Yacas en LPsove bij in.
Men claimt NIET dat het direct Matlab-compatible is (je moet m-files soms licht wijzigen).
Er is een keurig introductie document: een PDF met 130 paginas. En massa's voorbeelden ("Notebook"s).
Je hebt het zo onder de knie! GTAS (Good Things Are Simple). Het is een programma met bijna 20 jaar ervaring (van prof Rene Grothmann).
Sterk aan Euler is dat het uitvoergedelte in 4 kleurentekst is. Commando, uitvoer, toegevoegd commentaar, etc zijn duidelijk te onderscheiden. Met 1 druk op de knop heb je een compact HTML document met grafieken, waarmee je je berekeningen voor iedereen inzichtelijk maakt.
Op dit moment wordt het programma opnieuw gecompileerd onder Windows met C#.NET (gratis!). De ontwikkelaar verklapt alles, inclusief de compilerinstellingen. Programmeurs: GRIJPT uw KANS!
http://mathsrv.ku-eichstaett.de/MGF/homes/...r/download.html
Als toevallige passant ben ik onlangs dit programma gaan gebruiken. Voor de kleurtjes op mijn laptop maakte de ontwikkelaar direct even een nieuwe Beta (7.4), welke in een mum van tijd gesinstalleerd was!!!
Kaspace.