Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
jhnbk
Artikelen: 0

Re: Matlab clones

Dit impliceert wss dat het via de universiteit wordt geregeld. Wij hadden ook zulk een regeling voor enkele software pakketten van Microsoft.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
dirkwb

Ok, ik snap het misverstand. @Phys: het is dus gratis via de universiteit.
Quitters never win and winners never quit.
Phys

Ok, ik snap het misverstand. @Phys: het is dus gratis via de universiteit.
Ik zie het, hangt dus af van welke (of überhaupt een) licentie je uni heeft aangeschaft. Net zoals Mathematica voor mij (en mijn medestudenten) gratis is omdat de uni een licentie heeft.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
TD

Ofwel is die verdeling via je blackboard niet erg koosjer, ofwel (en waarschijnlijk) heeft je universiteit een aantal studentenlicenties (of bijzonder pakket) aangekocht om die verdeling mogelijk te maken voor academisch gebruik. Gratis zal het in dat geval zeker niet geweest zijn...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
Bart

Matlab biedt academische licenties aan voor gebruik op een campus
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
Phys

Yep, dat schreef ik hier al.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
Kaspace

Ben al een tijdje op zoek naar een alternatief voor Matlab 4, een oude EDU-editie, welke onder Vista op sommige punten hapert (maar ook nog heel veel gewoon doet!).

In het algemeen vind ik de moderne versies minder acceptabel omdat ze te log worden en steeds complexer.

Scilab werkt best, maar veel demo's zeuren "no C-comiler found", etcetera. Met andere woorden voor het resultaat is nog iets meer nodig dan alleen Scilab (help PDF is 2300 paginas...). Bij Matlab heb je hetzelfde.

Voor persoonlijk gebruik ben ik gestuit op Euler. Dat werkt a la Matlab, waarbij symbolische algebra CAS (Maxima) direct geïntegreerd is. Een gewldige combinatie! Voorts zit er Yacas en LPsove bij in.

Men claimt NIET dat het direct Matlab-compatible is (je moet m-files soms licht wijzigen).

Er is een keurig introductie document: een PDF met 130 paginas. En massa's voorbeelden ("Notebook"s).

Je hebt het zo onder de knie! GTAS (Good Things Are Simple). Het is een programma met bijna 20 jaar ervaring (van prof Rene Grothmann).

Sterk aan Euler is dat het uitvoergedelte in 4 kleurentekst is. Commando, uitvoer, toegevoegd commentaar, etc zijn duidelijk te onderscheiden. Met 1 druk op de knop heb je een compact HTML document met grafieken, waarmee je je berekeningen voor iedereen inzichtelijk maakt.

Op dit moment wordt het programma opnieuw gecompileerd onder Windows met C#.NET (gratis!). De ontwikkelaar verklapt alles, inclusief de compilerinstellingen. Programmeurs: GRIJPT uw KANS!

http://mathsrv.ku-eichstaett.de/MGF/homes/...r/download.html

Als toevallige passant ben ik onlangs dit programma gaan gebruiken. Voor de kleurtjes op mijn laptop maakte de ontwikkelaar direct even een nieuwe Beta (7.4), welke in een mum van tijd gesinstalleerd was!!!

Kaspace.
jhnbk

Leuke info. Uit informatica overwegingen ga ik daar eens naar kijken maar heb nu mijn draai gevonden bij Gnu Octave en dat ga ik voorlopig zo houden.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
Kaspace

Euler vanaf nu op Sourceforge!

http://sourceforge.net/projects/eumat/

Citaat van die site:

It looks like Euler is making a fast start in downloads and gaining quick recognition. For instance, I see that the search screen rates it now, today, as number 767 in rank on SourceForge, which has to be a pretty high ranking considering all the programs hosted on SF. Here's hoping that its strength continues and increases.

Euler is een mix van Matlab(c.q. octave) * Maxima(symbolic math).

Maxima is geschreven in Lisp, dus dan kan je gelijk ook kijken wat je daarmee kan.

Euler omvat een mooie pdf introductie van ca 130 paginas, alsmede de hele Maxima pdf (~950 p.).

Het is geschreven door Rene Grothmann, prof. universiteit Eichstatt (D).

Rene Grotthmann schreef ook ZuL, alias CaR, alias Pel (Passer en liniaal), een soort GeoGebra.

Verder ook Go (spel) en Je(Java editor).

Je herkent de leraar/didacticus en gründlichkeit in die programma's. Functioneel, uiterst bruikbaar.

Probeer Euler!

Terug naar “Wiskunde”