Raspoetin
Artikelen: 0

Re: Verborgen (satanistische) boodschappen

Als ze een pentagram hadden willen bouwen hadden ze alle afstanden toch wel gelijk gehouden? En dan nog iets met phi erbij in verweven?

Dit is zoeken om te zoeken.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!
Jona444

Daar heeft Raspoetin gelijk in. Ten eerste is dat geen volmaakte pentagram. De lijn aan de bovenkant is er teveel aan. Ten tweede is die pentagram mathematisch onvolmaakt. Waar is de gulden snede? zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Gulden_snede. Als het de bedoeling zou geweest zijn een pentagram te maken, dan zouden ze zeer zeker geen slordige look a like hebben gemaakt.

De waarnemer neemt slechts waar wat hij wil waarnemen.
Its supercalifragilisticexpialidocious!
Raspoetin

Ik zie trouwens op de foto's veel meer kruisen dan pentagrammen. Voilà, bewijs.
Jajaja

Waar is de gulden snede?
Dat is wel waar, het was nog mooier geweest als de buitenste punten op een cirkel hadden gelegen.
De waarnemer neemt slechts waar wat hij wil waarnemen.
daar ben ik het niet mee eens.

Het is slechts gedeeltelijk waar. je moet het zien als een evenwicht tussen wat je waar WIL nemen en wat er daadwerkelijk valt waar TE nemen. De grens hiertussen is WAT je waarneemt. en die grens is moeilijk te definieren.
Niemand is slim genoeg om z'n eigen domheid te bevatten.
Jajaja

soms heb ik best wel respect voor mezelf. zoals nu.

ik heb de guldensnede er wel zo'n beetje in gevonden. niet op de plek waar jij hem wil zien, maar toch.

Afbeelding

sorry als het een beetje een dom plaatje is, met die maten/verhoudingen en inaccuratie. maar ik heb nix beters dan paint.

Edit: ik bedacht me dat je ook kan meten in google earth. de afstanden zijn ONGEVEER 1,35-1,43 en 2,24-2,29 (edit #2: das ook weer de ooghoogte) kilometer.

ik meette zelf 1,40 x 2,26 kilometer maar dit is wel behoorlijk ideaal.
Raspoetin

Ja, sorry maar dit vind ik nog steeds niks.

Van alle mijloenen (miljarden) straten, kruispunten, rotondes ter wereld is er nu één die toevallig een beetje op een pentagram lijkt (en nog een lelijk pentagram ook nog). Toevallig bij het Witte Huis, dat dan weer wel.

En de cirkel die je nu om de omtrek van het pentagram hebt getekend, is zo ovaal als een ei. Je kan dan toch niet serieus menen dat dit een verborgen (satanische) boodschap zou zijn?
ik heb de guldensnede er wel zo'n beetje in gevonden. niet op de plek waar jij hem wil zien, maar toch.

sorry als het een beetje een dom plaatje is, met die maten/verhoudingen en inaccuratie. maar ik heb nix beters dan paint.

Edit: ik bedacht me dat je ook kan meten in google earth. de afstanden zijn ONGEVEER 1,35-1,43 en 2,24-2,29 (edit #2: das ook weer de ooghoogte) kilometer.

ik meette zelf 1,40 x 2,26 kilometer maar dit is wel behoorlijk ideaal.
Er is dus phi (zo'n beetje althans) maar niet op de plek waar hij hoort te zijn. De aftanden daarbij zijn dan ongeveer ooghoogte en wat je zelf meet is behoorlijk ideaal.

Al met al te veel dingen die "net niet" zijn.
Ger

Wetenschapsforum is "zo'n beetje althans" een plaats waar men de kwesties in de wereld bespreekt. Je kunt het dus "ongeveer" vergelijken met de VN, daar worden ook de kwesties in de wereld besproken. Weliswaar "niet de plaats waar je het verwacht", maar toch. Wetenschapsforum is dus een "behoorlijk ideale" afspiegeling van de VN.

Je zou dus "best kunnen stellen" dat Wetenschapsforum een verborgen spreekbuis is van de VN.

Ik mag toch hopen dat je dit ook als nonsens bestempelt.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
Jajaja

Ja, sorry maar dit vind ik nog steeds niks.
daar hoef je je natuurlijk niet voor te verontschuldigen:P. ik begrijp dat heel goed.
Van alle mijloenen (miljarden) straten, kruispunten, rotondes ter wereld is er nu één die toevallig een beetje op een pentagram lijkt (en nog een lelijk pentagram ook nog). Toevallig bij het Witte Huis, dat dan weer wel.
En de cirkel die je nu om de omtrek van het pentagram hebt getekend, is zo ovaal als een ei. Je kan dan toch niet serieus menen dat dit een verborgen (satanische) boodschap zou zijn?
het is idd geen cirkel maar een ovaal. een ovaal met de guldensnede-verhoudingen. Zoals je nog meer cirkels met deze verhouding om&nabij het wittehuis nog veel meer vinden
Er is dus phi (zo'n beetje althans) maar niet op de plek waar hij hoort te zijn. De aftanden daarbij zijn dan ongeveer ooghoogte en wat je zelf meet is behoorlijk ideaal.
dat ze phi niet tot 6 cijfers achter de komma naukeurig doen, dat valt toch te begrijpen. de ooghoogte heeft er verder niets mee te maken, het viel me alleen op dus meldde ik het ff.

Het enige verschil met een pentagram zoals wij dat nu kennen is dat bij dat pentagram de verhouding x:y 1:1 is, en dat bij het witte huis de verhouding x:y = 1,618:1. maar hierom lijkt het mij niet minder mooi, aangezien de guldensnede niet zomaar een getal is.

De enige kritiek waarin ik me wel kan vinden is het feit dat het pentagram idd niet helemaal af is, links mist een lijntje.

ik vraag me af hoe dit was in Washington in pak'm beet het jaar 1800
Raspoetin

Het enige verschil met een pentagram zoals wij dat nu kennen is dat bij dat pentagram de verhouding x:y 1:1 is, en dat bij het witte huis de verhouding x:y = 1,618:1.
Andersom, bedoel je (en wat zijn x en y)?

Wat zou je zeggen van het idee *en nu roep ik maar wat* dat dit gewoon toeval is? Het is iets dat in de verte op een pentagram lijkt, maar er moeten zoveel concessies gedaan worden dat dit gewoon "werken naar een antwoord" is.
Jajaja

Ger schreef:Wetenschapsforum is "zo'n beetje althans" een plaats waar men de kwesties in de wereld bespreekt. Je kunt het dus "ongeveer" vergelijken met de VN, daar worden ook de kwesties in de wereld besproken. Weliswaar "niet de plaats waar je het verwacht", maar toch. Wetenschapsforum is dus een "behoorlijk ideale" afspiegeling van de VN.

Je zou dus "best kunnen stellen" dat Wetenschapsforum een verborgen spreekbuis is van de VN.

Ik mag toch hopen dat je dit ook als nonsens bestempelt.
Ja tuurlijk. maar hoe wil je dit generaliseren over mijn kwestie als ik vragen mag?

voor een afspiegeling/benadering van de guldensnede zijn toch een stuk minder facetten nodig dan voor een benadering/afspiegeling van de VN. en met alle facetten moet je rekening houden.

in het geval je daarop doelde vind ik het geen goede vergelijking.

in het geval je ergens anders op doelt, wat dan? zou je het kunnen toelichten?

(Edit: overigens zou het me niets verbazen als hier ook iemand van VN of een andere instantie ronddwaalt om dingen in de gaten te houden/te sturen.)
Wat zou je zeggen van het idee *en nu roep ik maar wat* dat dit gewoon toeval is?
dat lijkt mij 1 van de 2 acceptabele (in de werkelijkheid passende) verklaringen.
Raspoetin

Een attendering: ik wijzigde mijn vorige post terwijl je erop antwoordde.
Ger

Jajaja schreef:Ja tuurlijk. maar hoe wil je dit generaliseren over mijn kwestie als ik vragen mag?

voor een afspiegeling/benadering van de guldensnede zijn toch een stuk minder facetten nodig dan voor een benadering/afspiegeling van de VN. en met alle facetten moet je rekening houden.

in het geval je daarop doelde vind ik het geen goede vergelijking.

in het geval je ergens anders op doelt, wat dan? zou je het kunnen toelichten?
Waar ik op doel is dat je overal met enige goede wil wel iets in kunt vinden, zolang je maar je best doet. Dit voorbeeld heb ik in een minuutje uit mijn duim gezogen. Zoals Raspoetin al zegt: je kunt eenvoudig naar een antwoord toewerken. Ik wilde een absurde connectie maken tussen iets wat wij hier allemaal kennen (WSF dus) en iets anders wat we allemaal kennen (VN dus). Die connectie kon ik met een paar concessies maken en is even sterk als jouw pentagram.

Zo kan ik er nog legio verzinnen. Jij probeert hier op amateuristische wijze te benadrukken dat er "iets" aan de hand is met het witte huis, waardoor er allerhande reacties komen die dat weerleggen. Maar misschien is er juist wél iets aan de hand, en probeer je ons door omgekeerde psychologie anders te laten denken? Misschien ben jij dus wel een handlanger van een kwaad-witte-huis-brein?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
Jajaja

Waar ik op doel is dat je overal met enige goede wil wel iets in kunt vinden, zolang je maar je best doet. Dit voorbeeld heb ik in een minuutje uit mijn duim gezogen. Zoals Raspoetin al zegt: je kunt eenvoudig naar een antwoord toewerken. Ik wilde een absurde connectie maken tussen iets wat wij hier allemaal kennen (WSF dus) en iets anders wat we allemaal kennen (VN dus). Die connectie kon ik met een paar concessies maken en is even sterk als jouw pentagram.
Ja maar luister. M.i. kan je pas ergens naartoe werken, wanneer je gaat redeneren. dat doe ik helemaal niet. Ik laat puur een aantal simpele dingen zien. Ik verbind er verder geen waarde aan in de vorm van dat Amerika slecht is, of dat de duivel daar heerst, of wat dan ook. Dat zijn allemaal weer interpretaties, interpreteren probeer ik persoonlijk zoveel mogelijk te vermijden. wat zijn de concessies of links die je bij mijn voorbeeld moet maken dan? volgens mij spreekt het toch voorzich. het is puur rekenen. We accepteren ook dat bijvoorbeeld Leonardo Da Vinci (of musici als Beethovevn/Bela Bartok) de guldensnede (soms) in hun werk gebruikten, of dat oude kerken/kathedralen met bepaalde achterliggende gedachten ontworpen zijn (zoals de kruisvorm, en gebruik van heilige geometrie bij met name oude kerken in frankrijk).
Zo kan ik er nog legio verzinnen. Jij probeert hier op amateuristische wijze te benadrukken dat er "iets" aan de hand is met het witte huis, waardoor er allerhande reacties komen die dat weerleggen.
ik probeer helemaal niets te benadrukken of te verkondigen. Ik wil informatie delen die mensen nog niet weten.
Maar misschien is er juist wél iets aan de hand, en probeer je ons door omgekeerde psychologie anders te laten denken? Misschien ben jij dus wel een handlanger van een kwaad-witte-huis-brein?
misschien, misschien.... wie zal het zeggen....
Raspoetin

Akkoord, je hebt nog niks gezegd over een betekenis of een verborgen boodschap. Daarop krijg je ook geen kritiek. Waar de (althans die van mij) kritiek over gaat, is dat er geen correct pentagram te zien is op de foto. Je bent heel veel concessies aan het doen om er toch een pentagram in te zien, terwijl dit er gewoonweg niet is. Het lijkt er op zijn hoogst een beetje op.
Jajaja

Andersom, bedoel je (en wat zijn x en y)?
volgens mij bedoelde ik dat niet. met x bedoel ik de horizontale as, en met y de verticale as.
Het is iets dat in de verte op een pentagram lijkt, maar er moeten zoveel concessies gedaan worden dat dit gewoon "werken naar een antwoord" is.
Nou laat ik het zo zeggen. Het is duidelijk genoeg om in 1 oogopslag te zien.

En ik zie bovendien niet in waarom het zo onwijs nodig een pentagram moet zijn waarvan de punten op een cirkel liggen. Het zou natuurlijk wel het mooiste zijn, maar ik zie niet in waarom dit nou per se verreist is. Omdat wij die vorm nu eenmaal perfect vinden? oke... maar misschien hadden de makers toendertijd andere gedachten of andere motieven... daar valt denk ik geen uitspraak over te doen. daarom denk ik ook niet dat het per se moet, hoewel ik me natuurlijk wel volledig bij je aansluit dat het (in onze ogen) veel beter/mooier zou zijn als de buitenste punten op een cirkel hadden gelegen. maar de buitenste punten zijn in ieder geval verre van willekeurig gekozen, en dat lijkt mij een belangrijker criterium.

Wanneer ik m'n grafische rekenmachine van de middelbare school weer heb gevonden, zal ik eens gaan kijken of in deze vorm van het pentagram niet ook hele mooie (guldensnede)verhoudingen voorkomen.

Terug naar “Sciencetalk café”