Rogier
Artikelen: 0

Re: Logisch gezien: 'begin' en 'geen begin' beide onmogelijk

waarom kan een begin en einde niet samenvallen?
Een begin heeft geen "ervoor", een einde heeft geen "daarna". Dus die twee begrippen lijken me elkaar uit te sluiten.
Maar terug naar de vraag: noem eens iets in dit universum dat geen oorzaak heeft?
Causaliteit. Dus de wet van oorzaak en gevolg (c.q. het feit dat die in dit universum geldt).
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
longfun

qrnlk schreef:Daarbij komt nog deze overweging: Wat als dit eerste "iets" (ik kan het echt geen "niets" noemen) nu eens enkelvoudig was? Letterlijk aan 1 stuk, zonder delen? Meer een "alles" dan een "iets" eigenlijk want er was/is niets anders. Een alles zonder delen?

Wat zijn wij dan?
Dat maakt het alleen maar mooier en logischer (voor mij toch)...want dan is alles wat we zijn en kennen reflecties van dit 1 "in" dit 1 omdat er geen daarbuiten is.

Wat zijn wij dan?

ieder van ons zou dan bv. dit 1 zijn in deel en totaliteit... elke mens is een gecompliceerde "data" carrier in het geheel letterlijk de totaliteit dragend in zichzelf.

Opnieuw:

Quantum computers leveren hier een perfecte moderne metafoor de Qubit. waar een but 1 of 0 is is een quqbit 1, 0 of gewoon beide.
Een begin heeft geen "ervoor", een einde heeft geen "daarna". Dus die twee begrippen lijken me elkaar uit te sluiten.
Wat doe je dan met een evolutie volgens een mobius ring
Causaliteit. Dus de wet van oorzaak en gevolg (c.q. het feit dat die in dit universum geldt).
waarom kan causaliteit geen punt bereiken waar de volgende stap het begin is van hetzelfde universum?
Rogier

Wat doe je dan met een evolutie volgens een mobius ring
Een Möbiusring heeft, net een gewone ring, geen begin en eind. Dus ik kan me vrij weinig voorstellen bij "evolutie volgens een Möbiusring"? =D>
waarom kan causaliteit geen punt bereiken waar de volgende stap het begin is van hetzelfde universum?
Ik weet niet of dat kan, maar als causaliteit een punt bereikt, dan is er dus al causaliteit. Ik bedoelde de oorzaak van het bestaan (c.q. het gelden, van kracht zijn) van causaliteit.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
longfun

Wat mij overigens het meeste interesseert is of het ontstaan van alles dat een begin heeft gehad een keuze was (special deze ene uit meerdere opties) of dat het toeval was (1 op N) of dat het noodzakelijk was (onvermijdelijk).
Heb iemand al eens tussen twee spiegels gestaan en getracht al zijn spiegelbeelden te bekijken?

je origineel staat in de weg.

Zijn in wat voor vorm ook (inclusief "observeren en geobserveerd worden") is vanuit mijn huidige logica onvermijdelijk.

"niets" heeft potentieel, "alles" is gereflecteerd potentieel,(beide bestaan gelijktijdig). De vertraging die door de opeenvolgende reflecties ontstaat kan gemeten worden in afstand en tijd.

Om de afstand te verkleinen zijn spiegelingen dicht op elkaar gepakt (zie bv ons genetisch materiaal) en krijg je wat wij zien als materie en beweging en tijd. kleine en grote veranderingen gebeuren op resonantie punten binnen dit spiegel paleis.
Heikos

waarom kan een begin en einde niet samenvallen?
Heb je het nu over het ontstaan van het universum, of multiverse of wat er ook als eerste in de tijd was?

Het zou inderdaad kunnen dat het universum telkens opnieuw cycle doorloopt en dat misschien wel oneindig vaak. Logisch valt dit niet te onderbouwen, want hoe verklaar je dat er een oneindige tijd geweest is voor dit moment? Kom ik weer met hetzelfde argument: dan was nu nooit gekomen.

Buiten de logica en wetenschap denkend: Ja, natuurlijk zou dat het geval kunnen zijn, of misschien is er wel een god die alles maakte, of was er heel iets anders aan de orde dan wat wij (ooit) kunnen bedenken. Het probleem is dat we geen controle mechanismen hebben om te testen of het klopt wat we daar over zeggen.

Maar fantaseren over die dingen vind ik zelf ook heel leuk hoor, maar dat valt meer onder de filosofie van de ontologie. Filosofie vult aan waar de wetenschap (nog) niet een antwoord op kan geven.

Dus, wat is nu de moraal van dit verhaal?

Nou, dat ik door heb gekregen dat ik ook over dit onderwerp weinig zinnigs kan zeggen. =D>
MacHans

Maar terug naar de vraag: noem eens iets in dit universum dat geen oorzaak heeft?

De constanten in het Universum.
Heikos

De constanten in het Universum.
Ah, wat zijn die constanten precies?

En hoe zijn die constanten ontstaan?
MacHans

Heikos schreef:Ah, wat zijn die constanten precies?

En hoe zijn die constanten ontstaan?
Dit zijn dingen zoals de snelheid van het licht, of de gravitatieconstante, zie Wikipedia.

De constanten bepalen hoe het Universum zich gedraagt. Kijk bijvoorbeeld naar de Aarde en de Maan, de manier (snelheid ed) waarop de Maan om de Aarde draait is niet alleen afhankelijk van de afstand tot de Aarde, en de massa van beide objecten, maar ook van de gravitatieconstante.

En hoe ze zijn ontstaan? Waarschijnlijk door (of samen met) de oerknal.
longfun

Rogier schreef:Een Möbiusring heeft, net een gewone ring, geen begin en eind. Dus ik kan me vrij weinig voorstellen bij "evolutie volgens een Möbiusring"? ;)

Ik weet niet of dat kan, maar als causaliteit een punt bereikt, dan is er dus al causaliteit. Ik bedoelde de oorzaak van het bestaan (c.q. het gelden, van kracht zijn) van causaliteit.
Ik heb er geen probleem mee dat je dit niet kan voorstellen maar een ring heeft twee richtingen, twee zijden.

een mobius slechts een zijde en een richting.

indien causaliteit volgens een mobius loopt kan het perfect zichzelf veroorzaken, of niet soms...?
longfun

Heikos schreef:Heb je het nu over het ontstaan van het universum, of multiverse of wat er ook als eerste in de tijd was?

Het zou inderdaad kunnen dat het universum telkens opnieuw cycle doorloopt en dat misschien wel oneindig vaak. Logisch valt dit niet te onderbouwen, want hoe verklaar je dat er een oneindige tijd geweest is voor dit moment? Kom ik weer met hetzelfde argument: dan was nu nooit gekomen.

Buiten de logica en wetenschap denkend: Ja, natuurlijk zou dat het geval kunnen zijn, of misschien is er wel een god die alles maakte, of was er heel iets anders aan de orde dan wat wij (ooit) kunnen bedenken. Het probleem is dat we geen controle mechanismen hebben om te testen of het klopt wat we daar over zeggen.

Maar fantaseren over die dingen vind ik zelf ook heel leuk hoor, maar dat valt meer onder de filosofie van de ontologie. Filosofie vult aan waar de wetenschap (nog) niet een antwoord op kan geven.

Dus, wat is nu de moraal van dit verhaal?

Nou, dat ik door heb gekregen dat ik ook over dit onderwerp weinig zinnigs kan zeggen. ;)
Wat als je oneindig tijd mogelijk is, maar niet noodzakelijk om tot een einde te komen.

maw elke start leidt tot een andere causaliteit-weg naar een einde ,mogelijk hetzelfde einde, maar via een korte of langere weg.

Dit kan perfect gelijktijdig lopen met andere resultaten van causaliteit elk zelfs in verschillende stadia. zo'n "at random" kan zich perfect in stand houden zelfs tot het punt oneindig waar het gewoon opnieuw begint.

Hiermee omzeil je het oneindig punt...waarbinnen alles zich afspeelt

geef je een voorbeeld,

stel we "als kleine mens" bouwen een machine die het universum kan opslorpen. onze gebruikte kennis en technologie zou dan als een kortere weg fungeren en ons naar hetzelfde einde leiden als bv een total colaps

dat eveneens een ruimte genereert om een nieuw, ander universum te creëren...dit laatste is dan zelfs niet noodzakelijk
longfun

Logisch valt dit niet te onderbouwen, want hoe verklaar je dat er een oneindige tijd geweest is voor dit moment? Kom ik weer met hetzelfde argument: dan was nu nooit gekomen.
Ik kan hier ook niets zinnigs over zeggen lol...

Er is nog iets, bij een start is er bij aanvang veel potentiële tijd, en geen uitvoering in tijd, dat evolueerd door reductie aan keuzes naar minder potentiële opties en tijd en veel uitvoering in tijd om te belanden in oneindig uitgewerkte tijd en geen potentiële tijd.

De verklaring voor oneindige tijd voor dit moment ligt in het potentieel terug aanwezig zijn, alle mogelijkheden voor dit punt zijn mogelijk en uitgewerkt, daar op dat punt de uitgevoerde tijd in een klap tot 0 is gereduceerd.

Je kan het zien als door de geluidsmuur vliegen... dan is de vraag, wat als je niet vernietigd wordt door de klap... want binnen een vliegtuig ben je ook veilig. Kan je dan opnieuw beginnen.

dan kom ik terug tot mijn andere opmerking, wat als er een kortere weg wordt genomen, wordt dan alles effectief opnieuw opgestart, of slechts deels...

hoe meer ik hier over nadenk hoe leuker ik dit vindt.
longfun

Rogier schreef:Een begin heeft geen "ervoor", een einde heeft geen "daarna". Dus die twee begrippen lijken me elkaar uit te sluiten.

de begrippen wel... dus als ze mekaar uitsluiten bestaat er alleen een "ongoing process" zonder begin en einde als wij 9als beperkte levensvormen" dit kennen en observeren...

Dus de wet van oorzaak en gevolg houdt niet op met bestaan de potentie binnen de berekening verschuift alleen en dit kan in alle richtingen te gelijk gebeuren.

We zijn plots nog kleiner dan we zelf denken LOL.
Rogier

de begrippen wel... dus als ze mekaar uitsluiten bestaat er alleen een "ongoing process" zonder begin en einde
Er kan best een begin en/of einde zijn, ik toonde alleen aan waarom ze niet kunnen samenvallen.
Rogier

longfun schreef:Ik heb er geen probleem mee dat je dit niet kan voorstellen maar een ring heeft twee richtingen, twee zijden.

een mobius slechts een zijde en een richting.

indien causaliteit volgens een mobius loopt kan het perfect zichzelf veroorzaken, of niet soms...?
Ik begrijp prima hoe een Möbiusring in elkaar zit. Hoe evolutie volgens dit principe zou moeten verlopen is mij echter een raadsel.

"Het veroorzaakt zichzelf", juist ja... Hoe dan precies? Op die manier verschuif je de vraag toch alleen, in plaats van ook maar iets te verklaren?

Verder mis ik toch het punt in je metafoor. Wat is de toegevoegde waarde van evolutie volgens een Möbiusring, ten opzichte van evolutie volgens de binnen- of buitenkant van een normale ring?
317070

Heikos schreef:Het kan allemaal nog veel simpeler geformuleerd worden door de volgende vraag te stellen:

Kun je 1 noemen dat geen oorzaak heeft?

Buiten het beginpunt van tijd zelf dan, maar daar heeft determinisme het niet over. Determinisme gaat over als het eenmaal in gang gezet is.

Ook het Heiseberg onzekerheidsprincipe zegt niets over of die zaken een oorzaak hebben of niet. Dit gaat alleen over of het goed meetbaar is.

Alles, en dan ook werkelijk alles, dat ik ken heeft 1 of meerdere oorzaken. Hoewel ik ze misschien niet altijd ken, kom ik, naarmate de tijd vordert, altijd weer achter oorzaken.

Er is een groot verschil tussen het niet kennen van oorzaken en de kennis van het ontbreken van een oorzaak.

Volgens de experimenten van Bell is de achterliggende theorie in onze ruimte ofwel niet lokaal (e.g. "spooky interaction on a distance") of gebaseerd op toeval zoals de quantumtheorie. In het eerste geval is hij niet gedetermineerd omdat informatie die de waarnemer nog niet bereikt heeft/niet over beschikt de waarneming beïnvloedt, in het tweede geval is hij gewoon niet gedetermineerd omdat de theorie uit statistisch verdeelde variabelen bestaat (en dus geen lager niveau-theorie met hidden variables heeft). Dit is al in verscheidene experimenten bevestigd.

Het waarnemen van de quantumfout in een meting is dus iets zonder oorzaak, of iets waarvan de informatie van de oorzaak ons nog niet bereikt heeft. Dat die dingen geen oorzaak hebben is dus niet omdat we geen oorzaak kunnen bedenken, maar Bell heeft dus aangetoond dat die oorzaak ofwel ontbreekt, ofwel de waarnemer nog niet bereikt heeft.

Dit beantwoordt je vraag, denk ik.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Terug naar “Kennisleer, logica en wetenschapsfilosofie”