( ghrasp)
Is het niet zo dat B de tijd van A wel degelijk versneld ziet ?
Hm, ik begrijp niet echt wat je daarmee bedoelt.
Met "beiden nemen waar dat de tijd van de ander vertraagd is" kwam ik tegemoet aan de opmerking van Sybke:
( Sybke)
maar omgekeerd geldt er ook dat de tijd van A trager loopt gezien vanuit B+C.
Er valt me nu te binnen dat de oplossing misschien schuilt in het feit(?) dat dat allemaal niet uitmaakt tot ze weer met hun drietjes samen zijn, en de klokjes vergelijken. Om samen te komen moet er weer volop versneld worden tov mekaar - en misschien wordt die (schijnbare?) tegenspraak dan vanzelf opgelost. (Al lijkt dat me wiskundig twijfelachtig, maar mijn wiskunde is sowieso al twijfelachtig.)
Moet ik toch even proberen voor mezelf uit te werken aan de hand van een voorbeeldje. Hell, daar gaat mijn slaap.
Het aardige van klokjes is dat ze een geheugen hebben, dat idee kun je gebruik van maken.
Als je een klok of metronoom hebt die tijdens een reis versneld of vertraagd is (om welke reden ook, het kan ook een tijdelijk defect zijn) qua ritme zal die klok dat voor of achter blijven lopen tov een ander waar die klok voor vertrek op was afgesteld ook nadat de klok weer even snel loopt na aankomst. Tussen t0 en t1 is dan een verschil tov t'0 en t'1.
t als tijdstip is geen tijd, tijd is een afstand tussen twee tijdstippen.
Hier is dat niet een defect aan de klok maar gaat het om natuurkundige effecten van een versnelling op een klok.
Ga ervan uit dat bij terugkomst alle klokjes weer even snel lopen maar de een achter loopt bij die van de ander.
Dat is een mooi experimenteel houvast omdat je dus gebruik kunt maken van het feit dat klokken een geheugen hebben.
De vraag is dan is de tijd voor degene wiens klok voorloopt sneller gegaan of langzamer ? Als je de snelheid van een hardloper gaat meten gebruik je een klok als instrument en bekijkt de beweging van de loper. Hier heb je niet een loper en een klok maar twee of drie klokken met een verschillende geschiedenis.
Is de klok van B die bijv anderhalf uur aangeeft tussen vertrek en aankomst de tijd (naar analogie met de loper) die je meet mbv de klok van A als meet-instrument die bijv een uur aangeeft tussen vertrek en aankomst is dan de tijd voor B vertraagd of juist versneld ? Zijn klok was in ieder geval versneld dat verteld het geheugen ervan en is experimenteel aangetoond (al heb je gelijk dat hier B en C nog niet hun klokje naast dat van A kunnen leggen ter vergelijking).
Stel je voor dat je een tijdmeetexperiment wil doen met twee horloges een hang je op het plafond van een kerk en de ander heb je om je pols. Je wilt je eigen tijd waarnemen en kijkt daarvoor op de klok van de kerk. Laten we ervan uitgaan dat die wat traag loopt doordat het mechanisme wat verroest is dan zie je op een gegeven moment dat je eigen klok sneller loopt.
Maar die gerbuik je hier niet als instrument, je gebruikt de kerkklok (of wordt geacht dat te doen) als instrument om je eigen tijd af te meten.
Die klok heeft op een gegeven moment een uur aan en je loopt de kerk uit en zegt tegen iemand op straat die van een andere kerk is : er is een uur verstreken.
Nee hoor zegt die ander, een uur en een minuut, je tijd is trager gegaan. Maar dat was je tijd niet, dat was slechts je meetinstrument, de tijd die je om je pols hebt en die je meten wilde kan precies hetzelfde aangeven (wat in dit geval waarschijnlijk is) of een snellere tijd.
Normaal gesproken is het bij een tijdsmeting precies andersom dan bij een "eigentijd" meting, je ziet iets op een bepaalde afstand en meet de tijd met een klok in je hand die je bedient zonder te kijken. Bijv zoals een tijdmeting met stopwatch bij een sportwedstrijd.
De verwarring wordt minder als je niet ervan uitgaat dat je "de tijd ziet bewegen" (wat zie je dan precies? is me veel te vaag) maar beweging ziet, klokken ziet, ritmes, verhoudingen, veranderingen etc.
Als je dan beseft dat een klok een geheugen heeft kun je op basis daarvan en experimenten die gedaan zijn wat zinnige dingen zeggen over hoe klokken zich gedragen onder invloed van en in verschillende omstandigheden.