ik ben deze elektroscoop nog aan het tekenen.Dat is duidelijk. Dan hebben we nog de vraag hoe deze waarnemer de straling met een elektroscoop kan meten?
Straks toon ik een schets hiervan, dan zal alles duidelijker worden ( hoop ik ).
Het komt er eigenlijk op neer als deze elektroscoop stilstaat ( t.o.v. een gravitatieveld ) dat de enige kracht die de platen uit elkaar duwt, de som is van de elektrische tegengestelde ladingen ( elektronen) = Q op de platen van de elektroscoop.
Wat gebeurt er nu als de elektroscoop beweegt t.o.v. van dit gravitatieveld?
Dan straalt elke elektron een magnetisch veld uit, en tussen de afstotende platen zijn deze magnetische velden tegengesteld.
De grootte van de tegengestelde magnetische velden is afhankelijk van de snelheid waarmee deze elektronen bewegen t.o.v. van het gravitatieveld.
Aangezien deze elektronen zich op de platen van de elektroscoop bevinden is dit magnetisch veld dus ook afhankelijk van de snelheid waarmee de elektroscoop zich t.o.v. het gravitatieveld beweegt.
De platen van de elektroscoop zouden dus tengevolge van dit tegengesteld magn. veld minder van elkaar afgetoten moeten worden, als de elektroscoop beweegt t.o.v. van het gravitatieveld.
En de afstotende werking zou dus omgekeerd evenredig moeten zijn met de snelheid van de elektroscoop.