Licht heeft helemaal geen massa, en lichtdeeltjes ook niet. Een foton is gewoon (rust)massaloos.Licht gedraagt zich altijd alsof het massa heeft. Dat is nu eenmaal het deeltjeskarakter van licht.
Je hebt hiervoor wel een ruststelsel nodig, want zonder ruststelsel lopen de impulsen op dezelfde lijn en in dezelfde richting (deze twee opmerkingen zijn equivalent aan elkaar: geen ruststelsel < - > impulsen zelfde richting), dus dan kan het stelsel geen relativistische massa hebben; namelijk (en nu kom ik op het punt wat ZVdP niet begrijpt, kennelijk)...Je hebt geen ruststelsel nodig.
... (vervolg op wat hierboven stond) dan bestaat er kennelijk geen stelsel waarin de impuls 0 is (ook deze opmerking is weer equivalent met die hierboven). Verder: je kunt de impulsen alleen optellen als je weet in welke richting ze staan. Zoals je misschien wel weet is impuls een driedimensionale vector, maar als we er even vanuit gaan dat alles zich afspeelt op de x-as (komt wel overeen met mijn geschetste situatie van de twee lichtstralen die t.o.v. elkaar met precies tegenovergestelde snelheid bewegen), dan heeft de ene lichtstraal, gezien vanuit het ruststelsel bijvoorbeeld snelheid u, en de andere dus -u. Dat betekent dat de impuls van die tweede lichtstraal negatief is, en dat die in het ruststelsel precies dezelfde waarde heeft (maar dan dus negatief) als de impuls van die eerste lichtstraal. Daaruit volgt weer dat beide impulsen opgeteld 0 geeft, immers, de impulsen zijn negatief. Maar goed, dat had je kennelijk wel begrepen, want je zet absoluutstrepen. Ik zie alleen totaal niet in waarom je dat zou mogen doen. We praten hier over de wet van behoud van impuls. In het ruststelsel is de impuls per definitie 0, dus moeten de twee lichtstralen t.o.v. elkaar impulsen hebben, zodanig dat ze elkaar opheffen.Jij doet het zo: impuls1 + impuls2=0
Maar volgens mij, als je de energie in dat stelsel wil berekenen, moet je de impulsen met elkaar optellen, maar op volgende manier: |impuls1| + |impuls2| = niet 0
Om een lang verhaal kort te maken, er moet dus gelden: impuls1 + impuls2 = 0. En dat is de wet van behoud van impuls (ik zie gewoon echt niet in hoe je aan die absoluutstrepen komt!), en daar is geen vinger achter te krijgen.
En daarom geldt dus in dit geval, dat het systeem van de twee lichtstralen, gezien vanuit het ruststelsel, een massa heeft. Algemener gezegd: als een systeem een ruststelsel heeft, dan heeft het systeem een rustmassa.