p__
Artikelen: 0

Re: koran=wetenschap

lili schreef:Hoe konden zij dan dit weten:

-De zeeën die zich niet met elkaar mengen

Hij heeft de twee zeeën losgelaten om elkaar te ontmoeten. Tussen hen is een scheiding die geen van beiden voorbij kan gaan. (Koran 55:19-20)

Het is interessant, dat in een tijd dat de mensen geen kennis van natuurkunde, van oppervlaktespanning of van oceanografie hadden, dit in de Koran is geopenbaard.
Erg interessant ja.

Omdat het niet klopt.

Er zijn meer dan 2 zeeen...

In de bijbel staat overigens:
6 And God said, "Let there be an expanse between the waters separating the waters from the waters."
Grappig dat de Koran stukjes bijbel bevat.
p__

lili schreef:Hoe konden zij dan dit weten:

De bewegingen van bergen

En je zal de bergen zien en denken dat zij solide zijn, maar zij zullen voorbij gaan zoals wolken voorbij gaan. (Koran 27)
Bergen kunnen zweven?
Het geslacht van de baby

En dat Hij in paren schept - mannelijk en vrouwelijk, van een druppel zaad wanneer het uitgestoten is; (Koran 53:45-46)
Wow ongelooflijk, er staat dat een baby mannelijk of vrouwelijk kan zijn.
Het bedekken van de spieren over de beenderen

Toen vormden Wij het mengsel van mannelijke en vrouwelijke seksuele afscheiding in een klonter, daarna maakten Wij van de klonter een kleine vleesklomp, dan maakten Wij uit die kleine vleesklomp beenderen, vervolgens bekleedden Wij die beenderen met vlees en dan brachten Wij het voort als een andere schepping. Gezegend dus is Allah, de Beste der Scheppers. (Koran 23:14)
Volgens de Koran hebben babies dus geen spieren?

Ik zie namelijk nergens iets over spieren staan...
Anonymous

Erg interessant ja.  

Omdat het niet klopt.  

Er zijn meer dan 2 zeeen...
:shock: Inderdaad er zijn er meerdere ;)

Er wordt niet gezegd dat er 2 zeeen zijn maar dat de zeeen nooit met elkaar mengen omdat ze andere dichtheid hebben.
Grappig dat de Koran stukjes bijbel bevat.
Er werd nooit gezegd dat de bijbel fout was. De katholieken worden door de moslims gerespecteerd omdat zij in een zelfde God geloven als wij.

De Koran is gewoon een nieuwere versie van de Bijbel.
Rogier

Doodsimpel: Hij heeft ons geschapen zodat wij in Hem kunnen geloven
Was hij niet competent genoeg om ons zo te schapen dat wij sowieso in hem zouden geloven? (Aangezien hij dat zo graag schijnt te willen?)
maar natuurlijk bestaat er ook nog de duivel en die wil niet dat wij in Hem geloven.
Ach zo, maar natuurlijk.

Maar God was toch de schepper van alles? Waarom heeft hij de duivel geschapen dan, als die zijn doel zo in de weg staat?
M.a.w. leven op aarde is een test voor de mensheid. Degenen die in Hem geloven zijn in volgende leven geslaagd en de andere ....
Okee, dus als ik het goed begrijp heeft God de mensheid gemaakt, wil hij graag dat we A doen, maar hij kon in al zijn almacht niet voorkomen dat sommigen van ons B zouden doen? En ik B doe, wat in de eerste plaats een keuze is die ik heb door zijn falen, dan word ik daarvoor gestraf? Met andere woorden hij geeft me een vrije wil, maar ik word wel geacht met die 'vrije' wil de keuzes te maken die hij prefereert? :shock:

Nog een andere vraag, want ik heb het idee dat de noodzaak van dat geloven in God nogal uit proporties wordt getrokken. Stel, we gaan er vanuit dat God inderdaad bestaat en hij alles gemaakt heeft. Miljarden sterrenstelsels met in ieder daarvan miljarden sterren, maar ontelbaar veel planeten. En dan zou God het écht iets interesseren of een paar schepsels die nog aan het begin van hun ontwikkeling staan, op een één of ander miezerig planeetje in een verre uithoek van een enorm sterrenstelsel, in hem geloven?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Monnik

Lili, ik denk toch dat ik je een beetje moet teleurstellen. De makers van het stukje over wetenschappelijke wonderen van de Koran houden in ieder geval wat betreft het stukje over de zeven hemelen, wat ik er willekeurig uitgepikt heb, de mensen voor de gek.

De volgende zin in de Koran na het "scheppen van de zeven hemelen in twee dagen met elk hun eigen werk" gaat verder met te zeggen dat de onderste hemel de sterren bevat. Daarmee wordt duidelijk gemaakt dat dit een afleiding is van het Ptolemaeische model waarin planeten en sterren rond de aarde draaien in sferen. Een model dat toen reeds lang bestond en ook in Mecca bekend moet zijn geweest. Een model ook dat niet eens helemaal juist is geciteerd omdat het acht sferen bevat voor alle toen bekende planeten, de zon, de maan en de sterren.

Verder kan ik geen enkele verwijzing vinden in de Koran naar de soera waar jij het over hebt die zou aangeven dat de aarde rond de zon draait. Integendeel als ik via print.google.com op alle plaatsen zoek waar de woorden zon en maan voorkomen vind ik alleen maar zinnen over de banen die zon en maan volgen met geen enkele referentie naar beweging van de aarde wat hoogst suggestief is voor het feit dat de aarde als stilstaand wordt beschouwd. Verder lijken de passages die ik heb gelezen te suggereren dat de aarde als plat wordt beschouwd. En voorts is ook duidelijk dat in de Koran Allah begint met het bouwen van de aarde en vervolgens de hemel erboven hangt wat in totale tegenspraak is met het beeld dat de wetenschap tegenwoordig heeft over het ontstaan van het heelal en de planeten. In alles wordt de aarde simpelweg centraal gesteld.

Nu heb ik dus maar 1 van de vele stellingen onderuit gehaald, maar tegelijk ook aangetoond dat in de Koran een heelalbeeld wordt geschapen wat heel goed past in de ideeen rond de tijd van Mohammed maar absoluut niet in de huidige tijd. In feite waren enkele Griekse filosofen van voor de Christelijke jaartelling verder, die al een maat hadden voor de omtrek van de bolvormige aarde en die wisten dat de fasen van de maan werden veroorzaakt door de schaduw van de aardbol. Maar helaas gaat kennis soms ook weer tijdelijk verloren. Ik kan je verzekeren dat als je de Koran feitelijk gaat nemen en tegelijk wetenschap wilt uitoefenen je grote conflicten zult krijgen en dat je dat nooit binnen 1 kader krijgt. Vandaar ook dat ik vroeg wat volgens jou de positie van wetenschap was. Daarop gaf je het antwoord dat meest gebruikelijk is, maar dat niets oplost want het zegt niet wat je met contradicties moet doen.

Als de beheerders van de website ontdekislam.nl werkelijk respect hebben voor het islamitische geloof dan moeten zij deze hele pagina over de wonderen van de wetenschap in de Koran terugtrekken totdat zij kunnen garanderen dat er geen selectieve en verwrongen citaten uit de Koran worden gebruikt om mensen onder valse voorwendselen onder de indruk te brengen van dit boek. Wat kan er nu schadelijker zijn voor de Islam dan het onder valsheid mensen proberen te bekeren? Ik kan je 1 ding verzekeren dat valsheid uiteindelijk altijd terugslaat op de mensen die hem begaan.

Mocht je nog geinteresseerd zijn in een website met een gedetailleerde behandeling van de valse claims over kosmologie in de Koran zie dan (weliswaar Engelstalig):

http://www.sullivan-county.com/x/koran_cos.htm

Ik vind het overigens wel mooi dat je het hebt gedurfd om dit stukje als het ware in het hol van de leeuw onder de aandacht te brengen. Het heeft mij er toe aangezet om een flink aantal passages uit de Koran te lezen waar ik nog steeds niet aan toe was gekomen en het brengt me op de hoogte van huidige Nederlandse Islamitische teksten op het internet. Ik hoop dat je het leuk blijft vinden op dit forum te discussieren en dat je een open geest houdt.
Je hebt waarschijnlijk een ander referentiekader dan deze schrijver: onfeilbare feilbaarheid
Anonymous

De volgende zin in de Koran na het "scheppen van de zeven hemelen in twee dagen met elk hun eigen werk" gaat verder met te zeggen dat de onderste hemel de sterren bevat. Daarmee wordt duidelijk gemaakt dat dit een afleiding is van het Ptolemaeische model waarin planeten en sterren rond de aarde draaien in sferen. Een model dat toen reeds lang bestond en ook in Mecca bekend moet zijn geweest. Een model ook dat niet eens helemaal juist is geciteerd omdat het acht sferen bevat voor alle toen bekende planeten, de zon, de maan en de sterren.
"scheppen van de zeven hemelen in twee dagen met elk hun eigen werk"

Het woord 'hemelen' dat in veel verzen van de Koran gebruikt wordt, verwijst zowel naar de lucht boven de aarde, als naar het gehele universum. Er wordt ook gezegd 'met elk hun eigen werk' kun je mij vertellen wat volgens Ptolemeaus de functies waren van de planeten?

Want in de koran wordt gezegd dat elk laag zijn eigen functie heeft, daarom is niet logisch dat er bedoelt wordt met een ouderwetse model van Ptolem. want volgens hem hadden zij helemaal geen functie.
Als de beheerders van de website ontdekislam.nl werkelijk respect hebben voor het islamitische geloof dan moeten zij deze hele pagina over de wonderen van de wetenschap in de Koran terugtrekken totdat zij kunnen garanderen dat er geen selectieve en verwrongen citaten uit de Koran worden gebruikt om mensen onder valse voorwendselen onder de indruk te brengen van dit boek. Wat kan er nu schadelijker zijn voor de Islam dan het onder valsheid mensen proberen te bekeren? Ik kan je 1 ding verzekeren dat valsheid uiteindelijk altijd terugslaat op de mensen die hem begaan.
Er zit namelijk veel waarheid in wat de beheerder van de website verteld, dus je kunt hem niet verplichten die terug te trekken.

En trouwens ik heb nog altijd geen verklaring gekregen voor:

Hij heeft de twee zeeën losgelaten om elkaar te ontmoeten. Tussen hen is een scheiding die geen van beiden voorbij kan gaan. (Koran 55:19-20)  

Het is interessant, dat in een tijd dat de mensen geen kennis van natuurkunde, van oppervlaktespanning of van oceanografie hadden, dit in de Koran is geopenbaard.  

De bewegingen van bergen

En je zal de bergen zien en denken dat zij solide zijn, maar zij zullen voorbij gaan zoals wolken voorbij gaan. (Koran 27)  

Het was aan het begin van de 20ste eeuw dat voor het eerst in de geschiedenis, een Duitse wetenschapper, Alfred Wegener, de gedachte uitte.  

Het geslacht van de baby

En dat Hij in paren schept - mannelijk en vrouwelijk, van een druppel zaad wanneer het uitgestoten is; (Koran 53:45-46)  

Van dit alles was niets bekend tot de ontdekking van genetica in de 20ste eeuw. Inderdaad werd er in veel culturen geloofd dat het geslacht van de baby bepaald werd door het lichaam van de vrouw  

Toen vormden Wij het mengsel van mannelijke en vrouwelijke seksuele afscheiding in een klonter, daarna maakten Wij van de klonter een kleine vleesklomp, dan maakten Wij uit die kleine vleesklomp beenderen, vervolgens bekleedden Wij die beenderen met vlees en dan brachten Wij het voort als een andere schepping. Gezegend dus is Allah, de Beste der Scheppers. (Koran 23:14)  

Tot voor kort namen embryologen aan dat de beenderen en spieren zich tegelijkertijd in het embryo ontwikkelden. Maar hoog ontwikkeld microscopisch onderzoek, tengevolge van nieuwe technologische ontwikkelingen, heeft laten zien dat de openbaring van de Koran woord voor woord klopt.
Als het je lukt dit te verklaren dan trek ik al mijn ideeen terug
p__

Heb ik hierboven al verklaard. Er staat geen wetenschappelijke informatie in die texten.
Threshold

lili schreef:De zeeën die zich niet met elkaar mengen

e is mc2 :shock:
Anonymous

Beste P. en Threshold als jullie niets te zeggen hebben laat het dan hier bij, het is een wetenschapsforum maar geen kinderforum.
p__

Beste P. en Threshold als jullie niets te zeggen hebben laat het dan hier bij, het is een wetenschapsforum maar geen kinderforum.
Ik snap best dat je het niet leuk vindt dat je voorbeelden onderuit gehaald zijn, maar je hoeft ons niet voor kinderen uit te maken...
Chriis

lili schreef:En trouwens ik heb nog altijd geen verklaring gekregen voor:

De bewegingen van bergen

Het geslacht van de baby

Dus je bent het ermee eens dat de andere een beetje vergezocht zijn? Zou je dan ook niet aan deze gaan twijfelen?

Wees kritisch (Chriis 1:1)

De zeeën mengen niet met elkaar, dit kun je gewoon constateren, door temperatuur verschil of verschil in 'zoutheid'. De Koran meld enkel het dat het zo is, maar levert geen verklaring, zoals de huidige wetenschap nu doet.

De bewegingen van bergen, de bergen bewegen niet, de plaaten bewegen, de bergen bewegen niet t.o.v. deze platen, dus voor de mens staan deze stil.

Het geslacht van de baby, een baby wordt verwekt met zaad, deze baby kan dan mannelijk of vrouwelijk zijn, er staat niet dat dit door het zaad komt. Anders dacht men waarschijnlijk dat alles door het zaad kwam, dit was het enige zichtbare. Mogelijk was geconstateerd dat sommige mannen alleen meisjes en andere alleen jongens konden krijgen, maar dat is geen hoge wetenschap. Maar een verdere verklaring blijft uit.

Het bedekken van de spieren over de beenderen, is dat echt zo dat het zo gaat ? waarschijnlijk gewoon toeval. Maar dan nog kan het zijn dat er door omstandigheden te vroege geboortes geweest zijn, en dat deze bestudeerd zijn, geen hogere wetenschap hier.

Geen 'divine intervention' als je het mij vraagt. Als je me niet begrijpt, ik bedoel: niks bijzonders.
Anonymous

zo kan ik ook oor alles een verklaring geven
Chriis

zo kan ik ook oor alles een verklaring geven

Hoezo, 'zo'?

Wat is dat voor antwoord?

Je beschuldigt net een paar mensen ervan dat ze kinderachtig doen, wat doe jij nu?
Henriette

Naar mijn idee heeft de Koran niets maar dan ook absoluut niks te maken met wetenschap!! Net zo min als de bijbel of enig ander religieus schrift.

Gelukkig niet. Net zo min als met politiek. Geestelijke geschriften hebben geen wetenschappelijke of politieke bedoelingen.

Maar er zullen altijd gekken zijn die van alles verdraaien en zoeken in de geschriften en er hun eigen plaatje bij verzinnen. Daar ben ik bang voor want dat is precies wat die rare zelfmoordenaars ook doen.

Laat het geloof het geloof zijn zonder pretenties in gebieden waar het niet thuishoort.

Henriette
Anonymous

De vraag of de Koran wetenschappelijke waarde zou kunnen inhouden zal deels met ja kunnen worden beantwoord.

Echter de waarde ervan overstijgt m.i. nergens de waarde, die de Koran op grond van het tijdstip van de Openbaringen en de er later op volgende aanpassingen (tot de definitieve versie ervan) uit bestaande informatie vanuit de chronologische tijdstippen zou kunnen inhouden.

Veel aangehaalde opmerkelijke zaken, waren in die tijdspanne gewoon bekend. Het lijdt geen enkele twijfel, dat Mohammed en zijn navolgelingen daarvan handig gebruik hebben gemaakt.

De Koran bevat daardoor een groot aantal leefregels en semi- wetenschappelijke verwijzingen, die bijvoorbeeld meer dan in de Christelijke Bijbel of de Joodse Thora eigentijds genoemd kunnen worden.

Vreemd lijkt het dat aan de teksten in zowel de Koran als de Soera's een onwrikbare waarde werd gegeven.

Mohammed vertelde zijn openbaringen aan diverse volgelingen. Sommigen waren in staat alles te onthouden. Weer anderen waren dat kennelijk niet en noteerden hun lessen op allerlei voorwerpen.

Na de dood van Mohammed. (Het bevreemdt, dat aan deze dood zo weinig ophef is gegeven) werd door kalief Aboe Bakr opdracht gegeven alle vindbare teksten van de openbaringen te verzamelen.

Deze opdracht werd uitgevoerd door een zekere Zayd ibn Thaabiet.

Volgens de overleveringen was deze een van de weinige overlevenden, die van de volledige tekst van de Openbaringen op de hoogte was.

Het komt wat vreemd over dat hij desondanks de opdracht kreeg de neergeschreven teksten te verzamelen.

De Kalief had hem immers beter het verhaal direct kunnen laten opschrijven. Dat had hij dan in relatief korte tijd kunnen bewerkstelligen.

Nu moest Zayd ibn Thaabiet stad en land afzoeken om de teksten te verzamelen!

Volgens de geschiedenis is hij daarin geslaagd.

Deze wonderlijke prestatie wordt in de geschiedenis afgedaan met wat bevestigende regels. Nergens is een loflijk verhaal te lezen over hoe dat tot stand is gekomen en hoe de levensgang van Zayd ibn Thaabiet verder is verlopen. Opmerkelijk?

Pas omstreeks het jaar 650 werd er een voorlopig definitieve versie van de Koran uitgegeven.

Dat is gemiddels bijna een generatie nadat de Openbaringen door Mohammed aan de volgelingen werden doorgegeven.

Die Koran is keuzegericht tot stand gekomen. Uit de vele andere versies is als het ware de echte? Koran ontstaan, nadat het Kaf van het Koren werd gescheiden. Dat was echt mensenwerk, waarbij algemene en persoonlijke belangen een rol zullen hebben gespeeld.

Zelf tot in de 9e eeuw werd de Koran gewijzigd!

De officiele Koran is geschreven in het Arabisch. Er zijn relatief weinig Moslims op de wereld, die de oorspronkelijke Koran kunnen lezen!

Het spreekt haast voor zich, dat vertalingen allerlei andere interpretaties van de oorspronkelijke tekst kunnen inhouden. Het is zelfs verleidelijk om de teksten in eigen voordeel uit te leggen!?

Hierdoor lopen we het gevaar, dat de Koran meer waarde krijgt toebedeeld dan het werkelijk zou mogen hebben.

Voor een buitenstaander als ik, komt de Koran over als een groot aantal leefregels en verklaringen, die wat betweterig en bedillerig zijn neergeschreven. De overeenkomst met de Bijbel (Oude Testament en de Thora is in dat opzicht opmerkelijk en zeker niet toevallig.

Als ik het lees dan denk ik gelijk wat is dat voor een God (Allah) die zijn creaties als het ware als schoothondjes wil laten denken en handelen.

Ik krijg dan het gevoel, dat de wijze van notatie vooral te maken heeft met het gedrag van de Arabieren rond de tijd van de Openbaringen en erna. Naar mijn idee, waren deze Arabieren over het algemeen zeer zelfzuchtig. Alleen een zeer strak pakket leefregels zou hen in een ander denkspoor en op 1 lijn kunnen brengen.

Het bieden van een hemel of paradijs of de hel na de dood was het zwaard van Damocles, waartegen velen niet bestand waren.

Het was als het ware slikken of stikken!

Vele Arabieren hebben na de algemene invoering en wetgeldigheid van de Koran maar gekozen voor de meest beloftevolle weg.

Dat is het geloof in de Koran. Of zij dat wel of niet meenden, moge de bewoordingen van Mohammed al aangeven.

Het invoeren van de zogenaamde Koranscholen en nadien vele andere soortgelijke scholen, moskeeen etc. hebben het geloof in Allah er als het ware ingeramd.

In die zin kan de Islam misschien niet als geloof maar als pseudo wetenschap mogen worden bezien.

De strategie van de Islam is in dat opzicht duidelijk. Een ieder moet er aan geloven of men wil of niet.

Kan het geloof Allah er niet met het woord op zich worden ingeramd, dan maar met moord en terrorisme. Het geloof in Allah gaat kennelijk boven alle normen en waarden van de wereldgemeenschap en vooral de rechten van de mens.

Het wachten is slecht op het werkelijke gezicht van de Islam.

Wellicht zijn de vele aanslagen in de wereld een voorbode van wat ons nog te wachten staat!?

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”