Filippus
Artikelen: 0

Re: Burgerlijk vs wiskunde

317070 schreef:Uiteraard niet, ik heb het over de richting "wiskunde doorstroomoptie burgerlijk ingenieur". Ik ga zeker niet de KULAK veroordelen waar ik zelf nog zoveel uurtjes gespendeerd heb :eusa_whistle:

(elektrotechniek) ](*,)

Ik had het ook over "wiskunde doorstroomoptie ingenieurswetenschappen".
"Quis custodiet ipsos custodes?" (Juvenalis)
eXorikos

eendavid schreef:hier alle richtingen van UGent per faculteit/studiegebied.

Het is al gezegd, maar ik wil het toch nog eens op het hart drukken: vraag jezelf of wat je graag doet aan wiskunde. Speel je graag met vergelijkingen, en hoe deze een model zijn voor een of ander systeem, ga dan zeker voor ingenieur. Ben je eerder geïnteresseerd in de opbouw van wiskunde an sich (en minder in het spelen ermee), ga dan voor wiskunde. Een andere richting waarin veel met wiskunde wordt gespeeld is fysica, maar dat terzijde.
Sluikreclame :eusa_whistle:
eendavid

Niet echt in feite, indien ik die opmerking ooit had gekregen had ik indertijd misschien een meer geschikte keuze gemaakt. Ik was er toen niet van op de hoogte was dat fysica nauwer aansluit bij mijn wiskunde-interesse dan burgerlijk ingenieurs, hoe absurd dat achteraf ook lijkt. Het even laten vallen is dus misschien niet onnuttig.
AxiomSolver

Het is inderdaad goed dat het eens valt hier, ik zal ook eens naar info kijken voor fysica, alhoewel ik meer en meer aan burgerlijk begin te denken nu
Ken je goeie raadsels? Stuur ze mijn in en pb!
eXorikos

Niet echt in feite, indien ik die opmerking ooit had gekregen had ik indertijd misschien een meer geschikte keuze gemaakt. Ik was er toen niet van op de hoogte was dat fysica nauwer aansluit bij mijn wiskunde-interesse dan burgerlijk ingenieurs, hoe absurd dat achteraf ook lijkt. Het even laten vallen is dus misschien niet onnuttig.
Het was een mopje, vandaar de smiley erachter. :eusa_whistle:
Klintersaas
Social:

Leuven staat wel een pak hoger op de ranking. :eusa_whistle:
Vooral om deze reden raad m'n vader me aan om naar Leuven te gaan
Ik krijg altijd jeuk als ik dat rankingargument hoor. Om tot de World University Ranking te komen, kijkt men naar
De site van de KUL vind ik de duidelijkste site dat ik al gezien heb, zeker met de overzichten van de vakken per faculteit/richting.
Dan verschillen we ook hier van mening, want ik vind de KUL-site met voorsprong de slechtste van alle Vlaamse en Nederlandse universiteiten die ik al heb bezocht (en ook over de website van m'n eigen universiteit, de UA, ben ik verre van tevreden, zeker wat de faculteit geneeskunde betreft). Mogelijk ligt dat aan de zaken waarnaar ik zocht (en is de site op andere vlakken wel zeer duidelijk) of aan mijn algemeen beeld van de KUL, maar ik hoor hetzelfde verhaal van anderen (waarvan sommigen zelf op de KUL zitten).

Enfin, tot zover deze lichte offtopic. AxiomSolver, als je een richting hebt gekozen en je wilt de universiteiten onderling vergelijken wat betreft die richting, dan zijn de doorlichtingsrapporten van de Vlaamse Interuniversitaire Raad (VLIR) een goede start. Lijvig, dat zeker, maar ze bevatten de neutraalste (al bestaat de visitatiecommissie voor wiskunde naast Nederlandse experts helaas uitsluitend uit mensen die verbonden zijn aan de Leuvense universiteiten) en best onderbouwde vergelijking die er is.

Visitatierapport wiskunde (2004)

Visitatierapport bouwkunde / bachelor ingenieurswetenschappen (2007)
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Wouter_Masselink

Rankings zijn leuk maar zeggen erg weinig over de kwaliteit aan onderwijs. Een poll onder studenten en hoogleraren kan meer duidelijkheid verschaffen. Zoals elk jaar door elsevier voor de nederlandse hogescholen en universiteiten wordt gedaan.
"Meep meep meep." Beaker
eXorikos

Klintersaas schreef:Ik krijg altijd jeuk als ik dat rankingargument hoor. Om tot de World University Ranking te komen, kijkt men naar de volgende 6 factoren, waarvan "Academic Peer Review" veruit het zwaarst doorweegt. Geen van die 6 punten heeft rechtstreeks met de onderwijskwaliteit te maken. Bovendien maakt de manier waarop ernaar gekeken wordt dat kleinere universiteiten zo goed als altijd laag eindigen, terwijl deze instellingen doorgaans studentgerichten zijn (ook een belangrijk kwalitatief punt).

Dan verschillen we ook hier van mening, want ik vind de KUL-site met voorsprong de slechtste van alle Vlaamse en Nederlandse universiteiten die ik al heb bezocht (en ook over de website van m'n eigen universiteit, de UA, ben ik verre van tevreden, zeker wat de faculteit geneeskunde betreft). Mogelijk ligt dat aan de zaken waarnaar ik zocht (en is de site op andere vlakken wel zeer duidelijk) of aan mijn algemeen beeld van de KUL, maar ik hoor hetzelfde verhaal van anderen (waarvan sommigen zelf op de KUL zitten).
Dat van die ranking was niet zo serieus bedoeld. Ik zal de volgende keer mijn ironie er dikker opleggen. :eusa_whistle:

Ik zal me nuanceren. De site van de KUL is heel duidelijk als je zoek naar de vakinhoud per richting en de inhoud van de vakken.
Jekke

Ik heb niet heel de thread gelezen, maar ik zou enkel op de volgende mogelijkheid willen wijzen: aan de KULeuven (niet dat ik verder deze universiteit boven een andere wil plaatsen, integendeel zelfs) kun je na je bachelor wiskunde, mits enkele bepaalde keuzevakken binnen die bachelor, naadloos overstappen op de master burgerlijk ingenieur in de toegepaste wiskunde. Meer exact noemen ze dit "master in de ingenieurswetenschappen: wiskundige ingenieurstechnieken" Ikzelf volg deze richting (ik heb ook bachelor burgerlijk gedaan) en vind het heel boeiend. Voor meer informatie neem zeker eens een kijkje in het programmaboek: http://www.kuleuven.be/onderwijs/aanbod/op...SC_51016867.htm

Een flauw middeltje om jezelf te oriënteren kan het volgende zijn: wat doe je het liefst, een stelling bewijzen of een vraagstuk oplossen? Bij de richting wiskunde gaan ze je jezelf immers laten bezighouden met het uitspitten van de theoretische ondergrond van concepten als afgeleiden en integralen, en bij burgerlijk gaan ze je wiskundige denkpatronen aanleren die je dan moet gebruiken om problemen op te lossen.
Klintersaas
Social:

Dat van die ranking was niet zo serieus bedoeld. Ik zal de volgende keer mijn ironie er dikker opleggen. :eusa_whistle:
Dat jij het niet serieus bedoelde, had ik door, maar de vader van AxiomSolver laat zich er blijkbaar wel door leiden.
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
317070

Een flauw middeltje om jezelf te oriënteren kan het volgende zijn: wat doe je het liefst, een stelling bewijzen of een vraagstuk oplossen? Bij de richting wiskunde gaan ze je jezelf immers laten bezighouden met het uitspitten van de theoretische ondergrond van concepten als afgeleiden en integralen, en bij burgerlijk gaan ze je wiskundige denkpatronen aanleren die je dan moet gebruiken om problemen op te lossen.
Maar de richting burgerlijk ingenieur draait toch helemaal niet om die wiskundige denkpatronen? :eusa_whistle: Ik ga akkoord dat dit wel aangeleerd wordt, maar het is volgens mij zelfs de basis niet van de richting. Burgerlijk is helemaal geen wiskundige richting, het draait om technologie. Ook leunt (vanuit mijn ervaring) de richting veel dichter aan bij pakweg fysica dan bij wiskunde.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Jekke

Ook leunt (vanuit mijn ervaring) de richting veel dichter aan bij pakweg fysica dan bij wiskunde.
Daar ben ik het niet mee eens. Werktuigkunde of bouwkunde leunen inderdaad dichter aan bij fysica, maar computerwetenschappen of elektrotechniek, of ook scheikundig ingenieur zijn zeer wiskundig georiënteerde disciplines, denk aan cryptografie, grafische modellen, codetheorie, syteem en regeltheorie, ... allemaal takken van de toegepaste wiskunde die binnen de ingenieurswetenschappen worden ingevuld.
317070

Daar ben ik het niet mee eens. Werktuigkunde of bouwkunde leunen inderdaad dichter aan bij fysica, maar computerwetenschappen of elektrotechniek, of ook scheikundig ingenieur zijn zeer wiskundig georiënteerde disciplines, denk aan cryptografie, grafische modellen, codetheorie, syteem en regeltheorie, ... allemaal takken van de toegepaste wiskunde die binnen de ingenieurswetenschappen worden ingevuld.
Elektrotechniek is toch elektrische netwerken, optica, halfgeleiders en meer dergelijke fysica? Dat de fysica wiskundig is, is nu eenmaal zo, maar het is toch nog altijd de fysica van het probleem die voorop staat. (en ik doe elektrotechniek :eusa_whistle: ) Het gedeelte communicatie/cryptografie is idd wel wiskundig, maar ook regelsystemen staat nooit los van de fysica van het systeem...

En scheikundig ingenieur is in de eerste plaats chemie, voor de wiskunde, hoe je het ook draait of keert...

Computerwetenschappen is dan weer wel zeer wiskundig.

Desalniettemin zou ik het geen wiskunde-richting noemen, en niet aanraden aan iemand die "wiskunde wilt doen".
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
bartelomeus

Tot op dit moment studeer ik (helaas) nog steeds werktuigbouwkunde in Nederland en ik weet niet hoe het in België zit maar ik kan de bewering dat werktuigbouw meer aan de fysica dan aan de wiskunde grenst tegenspreken. Wij krijgen erg veel wiskunde en moeten ook geregeld een wiskundige stelling bewijzen. Bij vrijwel elk vak krijgen wij te maken met wiskundige vergelijkingen. Natuurlijk hou je bij het ontwerpen rekening met allerhande fysische regels, maar dit is maar een heel klein gedeelte. Meer dan 3/4 is nog altijd wiskunde en geen natuurkunde.

Pas op: Wiskunde op de middelbare school is TOTAAL niet te vergelijken met wiskunde op universitair niveau. Ook ik vond het leuk om op de middelbare te spelen met vergelijkingen en zoek nog altijd overal een bewijs voor, maar bij veel vakken bij werktuigbouw geniet ik juist niet van de wiskunde.

Nogmaals ik weet niet hoe dit in België zit en ook niet bij burgerlijk (naar wat ik lees lijkt dat aardig tot werktuigbouw maar is het breder?!), maar ik raad je aan goed te kijken en te vergelijken. Vergis je niet door te denken dat je gaat voortborduren op exact dezelfde wiskunde.

En inderdaad: vraag jezelf af wat je leuk vindt aan wiskunde en of je het daadwerkelijk hele dagen vol zou kunnen houden ermee bezig te zijn.
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!
eendavid

Ik vraag me af of de ingenieurs die beweren dat ingenieurswetenschappen aanleunt bij wiskunde ooit een mastervak wiskunde (fysica) gevolgd hebben, of tenminste een idee hebben van hoe een mastervak wiskunde (fysica) eruit ziet. Er is een groot verschil tussen een cursus te hebben die volstaat met vergelijkingen (typisch bij fysica- en ingenieursrichtingen, hoewel 'erger' bij fysica), en een cursus wiskunde. Om een idee te geven, een typische cursus wiskunde heeft de structuur: stelling-bewijs;stelling-bewijs;korte uitleg;stelling-bewijs;... Verder doet de discussie helemaal niet terzake voor AxiomSolver.

Terug naar “Studiekeuze”