Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Ger
Artikelen: 0

Re: Tweede kamer verkiezingen 9 juni 2010

Nog een paar dagen, dan is het zover. Zie de peiling van gisteren, en de daar genoemde mogelijke coalities. Het lijkt erop dat een paars kabinet mogelijk is. PvdA, VVD en D66, al dan niet met GroenLinks lijkt me geen verkeerde coalitie eigenlijk. Volgens die peiling zouden ze zonder GroenLinks al een nipte meerderheid hebben, maar dat is ten eerste maar een peiling en ten tweede de waan van de dag ook wel een beetje. Het lijkt me wel gemakkelijker om tot paars te komen zonder GL, aangezien GL en VVD wel behoorlijk uit elkaar liggen.

Toch wel apart wat campagnes te weeg kunnen brengen als je de peiling van gisteren vergelijkt met die uit de startpost van dit topic.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Welp

Een klein tussenvraagje :

Als je kijkt onderaan (peiling van gisteren), waar de keuze voor premierschap wordt voorgesteld (Rutte of Cohen), dan zie je in de onderverdeling van partij waarop men zegt te gaan stemmen. Als je de 2 percentages optelt die bij elke partij horen, dan krijg je in het algemeen een percentage van ongeveer 90-100%. Dit doet vermoeden dat er ook nog een 3e (of zelfs meer) opties is, zoals "geen mening". Zoals gezegd, bij de meeste partijen zitten die tussen de 90 en 100%, behalve bij het CDA en de CU (75% en 73% respectievelijk).

Heeft iemand een idee wat de mogelijke oorzaak van is ? "Protest" dat alleen Rutte en Cohen als keuzes staan ? Of onverschilligheid (teken dat CDA en CU redelijk tussen de PVDA en VVD in liggen) ?
E.Desart

Gewoon succes aan al mijn/onze Noorderburen morgen.

Het is wel spannend bij jullie ook. Kleine aardverschuivingen die ook daar blijken plaats te vinden.
Eric
bols

Zolang er maar geen slecht volk aan de macht is.

dwz geen echte wolven in schaapskleren

Zie de link voor een ppt erover.
pvvlieverniet

bols schreef:Zolang er maar geen slecht volk aan de macht is.

dwz geen echte wolven in schaapskleren

Zie de link voor een ppt erover.
Tja, laatste peiling: 23 zetels voor de pvv en daarmee de 3e partij van Nederland...

De Nederlandse tolerantie: hij rustte in vrede...
zarath

Dit is geen goede uitslag. Het is nogal versnippert, en daarmee wordt een stabiele regering maken moeilijk.
visionair.nl
Rogier

Dit is geen goede uitslag. Het is nogal versnippert, en daarmee wordt een stabiele regering maken moeilijk.
Nou, VVD+PVV+CDA (momenteel 76) lijkt me nog wel redelijk eensgezind. Maar dat is een doembeeld voor de samenleving ;)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Ger

Ik hoop nog steeds op een paars kabinet, maar ik denk dat het VVD+PvdA+CDA gaat worden. PVV zal denk ik -ook al hebben ze enorm gewonnen- niet in de regering komen omdat bijna niemand echt met ze wil samenwerken.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
bartelomeus

PVV zal denk ik -ook al hebben ze enorm gewonnen- niet in de regering komen omdat bijna niemand echt met ze wil samenwerken.
Dat denk ik eerlijk gezegd (helaas) niet, ook omdat de PVV per direct zijn breekpunt heeft ingetrokken. De PVV zal graag willen regeren en volgens mij vind de VVD de PVV ook wel best.

PvdA en CDA in een kabinet zou én niet meer geloofwaardig zijn én denk ik ook zeker niet de wens van de kiezer zijn + dat de VVD niet echt staat te springen om met de PvdA aan tafel te gaan zitten.
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!
zarath

Ik had niet verwacht dat de CDA (verloor de helft) of de PVV (cordon sanitaire en gebrek aan goede mensen om te geregeren?) in de coalitie zouden gaan zitten, maar nu lijkt het dat het toch gaat worden. CDA en VVD zijn gekende partijen, en het zal interessant zijn hoe de PVV de wens van zijn kiezers wil gaan behartigen.
visionair.nl
anusthesist

pvvlieverniet schreef:Tja, laatste peiling: 23 zetels voor de pvv en daarmee de 3e partij van Nederland...

De Nederlandse tolerantie: hij rustte in vrede...
De Nederlandse tolerantie is artificieel en niet zo integer als velen denken. Het is het tolerant zijn om het tolerant zijn.

Normen en waarden komen tot verval, omdat we zo nodig tolerant moeten zijn. De burgemeester geeft straatcriminelen in Gouda bijvoorbeeld geld om geen stennis te schoppen met oud en nieuw, in plaats van ze te waarschuwen en op te pakken als ze het wel doen, want hé, de agenten moeten ook oliebollen eten. Daarnaast pretendeert iedereen o zo tolerant te zijn totdat er een coffeeshop naast hún huis wordt gebouwd, iemand in elkaar wordt geslagen op straat om vervolgens gewoon door te lopen, de pedofiel uit de buurt jóuw kind aanrandt, de treinen weer eens vertraging hebben of totdat de volgende politieke moord valt. De Nederlandse tolerantie is een farce en niet iets om trots op te zijn.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
Adpruys

Ja, maar je moet als individu en ook als samenleving, maar dat is nog lastiger, anderen accepteren maar wel grenzen stellen. Deze grenzen moeten geen dichte muren zijn maar 'muren' niet met gaten maar met deuren, die je open en dicht kunt doen. Wilders met zijn PVV bouwde muren t.o.v. van de grenzen met grote gaten van bijv. de PVDA. Allebei niet ideaal. Nu lijken de verschillende standpunten toch dichter bij elkaar te komen en vermindert toch de vrijblijvendheid van de één en de onbuigzaamheid en intolerantie van de ander. Althans zo lijkt het. Wilders komt ook van origine niet uit een extreem rechtse hoek maar was hier tijdelijk in doorgeschoten. Hij komt op mij ook volwassener over dan een jaar geleden. Overigens denk ik , met Ger, nog altijd dat de kans klein is dat de PVV in de regering komt. Het CDA zal liever in de oppositie gaan. Wat ik overigens het meest treffende vond van de verkiezingsuitslag is het grote verlies van het CDA. Dit ondermijnt mijn vertrouwen in het oordeel van de Nederlandse kiezer . Ik heb nooit op deze partij gestemd maar het lijkt me toch duidelijk dat Balkenende het helemaal niet slecht gedaan heeft. Ook het economische verhaal van het CDA vond ik het meest realistisch.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going

While you see a chance take it
zarath

Vroeger werd in Nederland weleens meewarig gekeken naar Frankrijk, Duitsland en Belgie met hun rechts extremisme. Fortuyn heeft dit sentiment acceptabel en gemaakt, en in Oostenrijk heeft extreem rechts ook geregeerd. Het zal blijken dat extreem rechts enigzins geneutraliseerd wordt, omdat ze niet het alleenrecht hebben, en samen moeten werken met middenpartijen om te kunnen regeren. Mijn afkeer van de PVV wordt berusting, en wellicht zou Wilders binnenlandse zaken kunnen doen in een mogelijke VVD/CDA/PVV coalitie. Dit lijkt me logischer als buitenlandse zaken en financien. Een rechtse-3 partijen- coalitie lijkt me ook wat stabieler omdat ze qua progamma meer overeenkomten hebben als een VVD/PVDA/D66/groenlinks coalitie. En als de PVV nu niet mee regeert is er een grote kans dat ze dadelijk nog groter worden en het beleid in Nederland mag wel wat harder worden, want een sociaal beleid (ook qua immigratie) is wel ok, maar het kost wel geld.
visionair.nl
bartelomeus

Overigens denk ik , met Ger, nog altijd dat de kans klein is dat de PVV in de regering komt. Het CDA zal liever in de oppositie gaan.
Daar kon je nog wel eens gelijk in krijgen. Vooral omdat vandaag bekend zal worden gemaakt/is inmiddels al bekent gemaakt dat het CDA uit Overijssel een negatief advies gaat geven over een eventuele coalitie met de PVV. Heel veel CDA'ers daar vinden ook dat het CDA in de oppositie moet. Maar aangezien het bewind van het CDA ook de adviezen om Balkenende niet als lijsttrekker in te zetten in de wind heeft geslagen (nota bene adviezen van haar eigen partijleden), zie ik toch nog een aardige kans dat er een VVD-PVV-CDA coalitie komt met gedoogsteun van de SGP.

Dat zou uiteraard ook een tactische (maar risico volle) zet zijn, als de PVV zich dan niet voldoende bewijst zal deze weer aan zetels gaan inboeten. Maar als er geen stabiel kabinet komt kon (al acht ik die kans in Nederland klein) de economie wel eens in een puinhoop doen vervallen!
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Terug naar “Politicologie en Economie”