Maar dat betekent niet dat hij niet steeds groter kan worden... Een naar boven begrensde rij kan toch (strikt) stijgend zijn.tempelier schreef: ↑di 11 sep 2012, 16:11
Nee dat wordt die cirkel niet want hij blijft altijd kleiner dan 314,2
Je hebt natuurlijk gelijk, ik heb me wat onnauwkeurig uitgedrukt.Drieske schreef: ↑di 11 sep 2012, 16:16
Maar dat betekent niet dat hij niet steeds groter kan worden... Een naar boven begrensde rij kan toch (strikt) stijgend zijn.
Overigens is het wel wat vreemd om te spreken van "die cirkel wordt groter". De cirkel is steeds even groot. Jouw nauwkeurigheid van de oppervlakte bepalen wordt alleen steeds beter.
Dit is niet de oppervlakte van een cirkel met een straal van 10 meter. Dit is, bij benadering de oppervlakte van een cirkel met een straal van 10 meter.fipilip schreef: ↑di 11 sep 2012, 16:01
De oppervlakte van een cirkel met straal van 10 meter =
10 x 10 x 3,14 = 314
Even gezocht:ZVdP schreef: ↑zo 18 jul 2010, 23:00
Wel, in een stelsel waarbij pi=1 natuurlijk.
Ik ben het nog nooit tegengekomen, maar mijn prof mechanica heeft er ooit kort iets over gezegd.
In ons stelsel hebben we:
\(Opp_{vierkant}=z^2\)\(Opp_{cirkel}=\pi r^2\)Je kan dus 'exact' de oppervlakte uitdrukken van vierkanten (met rationale zijdes), maar dit is niet zo voor cirkels (met rationale straal).
Als je dus veel cirkels hebt, kan je pi gelijk aan 1 nemen. De formules worden dan:
\(Opp_{vierkant}=\frac{z^2}{\pi}}\)(met de decimale waarde van pi=3.14...)
\(Opp_{cirkel}=r^2\)Hierdoor wordt de oppervlakte van een eenheidscirkel dus 1 (ipv dat de oppervlakte van een eenheidsvierkant 1 is).
Oppervlakten van vierkanten worden dan wel weer lastiger.
Maar dus zoals ik al zei; ik heb dit nog nooit ergens in gebruik gezien.
De vraag is: als de oppervlakte na elke berekening groter wordt en dit tot in het oneindige, is het dan bewezen dat ze kleiner blijft dan 314,2? Iets dat stijgt tot in het oneindige...Maar dat betekent niet dat hij niet steeds groter kan worden... Een naar boven begrensde rij kan toch (strikt) stijgend zijn.
het probleem is dat pi niet ophoudt; \(100 \pi\), is nu eens meer dan wat minder, afhankelijk van welke pi je voor de berekening gebruikt.Dit is niet de oppervlakte van een cirkel met een straal van 10 meter. Dit is, bij benadering de oppervlakte van een cirkel met een straal van 10 meter. De oppervlakte van een cirkel met straal van 10 meter is \(100 \pi\), niet meer, niet minder.
Waar Drieske je op wou wijzen is dat dit niet zo hoeft te zijn: je kan 'oneindig lang' blijven stijgen, zonder oneindig groot te worden. Los van het verhaal met de cirkel en pi: kijk bijvoorbeeld naar het proces waarbij je met 0,9 start en in elke stap een 9 aan de decimale ontwikkeling toevoegt: 0,9 / 0,99 / 0,999 / 0,9999 / ...fipilip schreef: ↑wo 12 sep 2012, 09:37
De vraag is: als de oppervlakte na elke berekening groter wordt en dit tot in het oneindige, is het dan bewezen dat ze kleiner blijft dan 314,2? Iets dat stijgt tot in het oneindige...
Nee, het symbool \(\pi\) gebruiken we voor één welbepaald (constant) reëel getal.fipilip schreef: ↑wo 12 sep 2012, 09:37
het probleem is dat pi niet ophoudt; \(100 \pi\), is nu eens meer dan wat minder, afhankelijk van welke pi je voor de berekening gebruikt.
Past er meer water in een Olympisch zwembad als de hoeveelheid in het bad gepompt water heel nauwkeurig wordt gemeten?Is de tweede cirkel groter dan de eerste?