Dank. Daar moet ik dus mee uitkijken. Eens zien of mijn redenering nog opgaat.ZVdP schreef:Je kan wel niet concluderen dat er een meting van de positie gebeurd is.
Elke meting van eender welke grootheid heeft een invloed op het systeem. Als je namelijk een meting doet van een grootheid, vervalt de golffunctie in een van de eigenfuncties van de bijbehorende operator. Deze nieuwe golffunctie zal in het algemeen anders evolueren in de tijd dan de oorspronkelijke functie.
Het is dus geen fenomeen exclusief voor een positiemeting.
Als er bij de tweede meting niets afwijkends gemeten wordt, mogen we aannemen dat er ook geen nauwkeurige eerdere meting van de positie van het deeltje heeft plaats gevonden. Was dat immers wel het geval, dan hadden we dat aan de uitkomsten van de tweede meting moeten merken.
Voor de rest van de redenering gaan we er vanuit dat een meting niet door menselijke waarnemers hoeft te worden bekeken, om effect te hebben.
Het maakt voor de natuur niet uit of een zekere opstelling voor ons als meetapparaat bruikbaar is, het gaat erom of er in die opstelling reacties optreden die als metingen van (in dit geval) de plaats van het deeltje kunnen worden geïnterpreteerd. Omdat we in huis-tuin-en-keuken-situaties geen effecten merken die als het gevolg van een nauwkeurige meting van de plaats van het deeltje zouden moeten optreden, kunnen er in de omgeving van het deeltje geen reacties zijn opgetreden die als metingen van (in dit geval) de plaats van het deeltje kunnen worden geïnterpreteerd. Dit geldt echter niet alleen voor de uitslagen van meters of voor datgene wat we op beeldschermen zien verschijnen, maar voor alle reacties die er in de fysische omgeving van het deeltje op willekeurig welk macro- of microniveau plaats vinden. Dit gegeven maakt het volgens mij uiterst onwaarschijnlijk dat het mogelijk is een gravitationeel meetinstrument te construeren waarin zulke reacties wel plaats vinden.
(Het antwoord van Math-E-Mad-X wijst volgens mij in de zelfde richting.)
Een sluitend bewijs voor de onbestaanbaarheid van een dergelijk gravitationeel meetapparaat hebben we daarmee nog niet, maar het scheelt niet veel.