Het houdt de quiz spannend. De meeste vragen waren eenvoudig (met en zonder google). Maar ik ben het met je eens dat ze een hint hadden kunnen geven richting het evolutionair process.De Tibetaan had ik goed, doch dit soort vragen horen niet thuis in de wetenschapsquiz. Hoe/waar je moet vergelijken had in de vraag aangegeven moeten worden.
Het gaat om een stukje roltrap, niet de hele roltrap. En vergeet niet dat je zelf ook arbeid levert. Met een energiebalans of referentiestelsels is het goed op te lossen. Vraagstuk is een beetje a la "vliegtuig op een lopende band".Met de roltrapvraag ben ik ook nog steeds niet mee, ik denk nog steeds in termen van evenveel arbeid in kortere tijd, dus meer energie per seconde. Laten we trouwens maar niet gaan zeuren over een grotere luchtweerstand door de hogere snelheid.......
(een aantal) moderators, technici en beheer hebben toegang tot de database. Zij kunnen dus (als de antwoorden bekend zijn) frauderen, hoewel we allemaal natuurlijk gewoon brave jongens (en meisjes) zijn.Ik begrijp het regeltje dat moderators niet mee mogen doen, trouwens niet helemaal. Moderators hebben toch ook geen inzicht in de antwoorden?
Er zit ook weer een leuke discutabele vraag in, namelijk de laatste. Er wordt geclaimed dat het esdoornzaadje het windmolenprincipe toepast met een verwijzing naar het science artikel. Dat artikel (zie voor de PR versie: http://www.oogvoornatuur.com/media/13062009-esdoornzaad.pdf ) beschrijft echter het autogyro effect bij helikopters. Windturbines genereren namelijk vrijwel geen "lift", omdat zoveel mogelijk energy omgezet moet worden in een roterende koppel, zodat de generator aangedreven kan worden.