Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Jakobo Joesov
Artikelen: 0

Re: Het moslim geloof is de schuld van de moslimproblematiek

Maar nu begin jij over de NL maatschappij die het moslimgeloof als probleem ervaren. Ik ben een deel van die maatschappij en ik ervaar het moslimgeloof helemaal niet als probleem. De enigen die ik in dit verband als probleem ervaar zijn de mensen die in kampen denken.
Niemand vertegenwoordigt de hele maatschappij, de maatschappij vertegenwoordigt wel iedereen die erin leeft. Ik ervaar het moslimgeloof ook niet als een probleem, maar blijkbaar is het wel een maatschappelijk probleem. Als je vindt dat er geen probleem is, ga dan naar http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...showtopic=13699
Worden de aanhangers van de mohammedaandse ideologie door henzelf niet als 'wij' gezien en de rest als 'zij'? Waar dan ook ter wereld? Immers dat is wat de Mohammedaanse ideologie leert. Onderscheid tussen Moslims als 'wij' en anderen als 'zij'.
Vast wel bij een deel van aanhangers van de mohammedaanse ideologie. Maar dat geld net zo goed voor aanhangers van andere ideologieën, zo ook de 'ideologie van het vrije denken' (wij denken vrij, zij niet). Niemand ontkomt eraan om in hokjes te denken, om grenzen te stellen. Het is nodig om een plaats te verwerven, waar dan ook. Het is echter wel de kunst om dat in te zien.
de grijze muis

de grijze muis schreef:Worden de aanhangers van de mohammedaandse ideologie door henzelf niet als 'wij' gezien en de rest als 'zij'? Waar dan ook ter wereld? Immers dat is wat de Mohammedaanse ideologie leert. Onderscheid tussen Moslims als 'wij' en anderen als 'zij'.
Vast wel bij een deel van aanhangers van de mohammedaanse ideologie. Maar dat geld net zo goed voor aanhangers van andere ideologieën, zo ook de 'ideologie van het vrije denken' (wij denken vrij, zij niet). Niemand ontkomt eraan om in hokjes te denken, om grenzen te stellen. Het is nodig om een plaats te verwerven, waar dan ook. Het is echter wel de kunst om dat in te zien.[/quote]

lees ajb eerst eens "Dialoog met Mohammed'.

Zoals je misschien gemerkt heb beperk ik mij niet tot Nederland en als je al mijn postings zou lezen zou je opmerken dat ik het niet over DE moslim heb, die bestaat niet, maar over een ideologie, die duidelijk in de leer is, dwz onderscheid maakt tussen eerste en tweede rangsburgers en burgers die dood moeten. Deze ideologie is duidelijk verwoord in het boek, waarop men zich baseert de koran en de andere geschriften zoals Sunna en de Hadiths. Dat is iets anders dan dat een of andere persoon er een mening op na houdt.

Zolang er geen 'overriding obligations' doctrine is ontwikkeld en aanvaard voor de talloze haat en killerverzen en de Al Anfalsura niet 'overridden' wordt, zal m.i. het moslimgeloof altijd de oorzaak blijven van de moslimproblematiek.
GJ_

Niemand vertegenwoordigt de hele maatschappij, de maatschappij vertegenwoordigt wel iedereen die erin leeft. Ik ervaar het moslimgeloof ook niet als een probleem, maar blijkbaar is het wel een maatschappelijk probleem. Als je vindt dat er geen probleem is, ....
Ik zei al dat ik wel degelijk vondt dat er een probleem was. En verder vond ik het een probleem dat jij het hebt over "de moslims" en "de NL maatschappij".

Je plaatst daarmee de moslims als groep buiten de maatschappij waar zij deel van uitmaken. Ik geloof echter helemaal niet dat je het verkeerd bedoelde zoals een grijze muis die de koran op zijn eigen extreme wijze interpreteerd. Die staat daarmee op een lijn met andere moslimextremisten.
KabouterKlus

Ik geloof echter helemaal niet dat je het verkeerd bedoelde zoals een grijze muis die de koran op zijn eigen extreme wijze interpreteerd. Die staat daarmee op een lijn met andere moslimextremisten.
Zo is het. De inquisiteurs waren de ware gelovigen in hekserij, niet de stumpers op de branstapel.

Ditzelfde verschijnsel wortelt in mensen-eigen tekortkomingen: angst voor het onbekende en het afschuiven van eigen marginaliteit. Met dit laatste bedoel ik dat de verschoppeling door niemand harder wordt aangepakt dan de een-na-onderste in de pikorde. Leiders van de pikorde houden zich met echte problemen bezig.

Hoe geïsoleerder (achterlijker) een gemeenschap, hoe groter het wantrouwen jegens vreemdelingen. Ik ben er trots op dat ik in een gematigde samenleving woon, waar door de geschiedenis heen polariserende krachten weinig kans krijgen. We houden hier niet van extremisten. Die schreeuwen zo hard. Doe maar gewoon.
Menheffrin

Beste GJ,

Uw nekharen gaan overeind staan op het moment dat gesproken wordt over ‘de moslim’. U meent dat deze niet bestaat.

Indien wij nu moslim vervangen door god – die in zijn aard net zo veelzijdig is als de mens -, concludeert u, omwille van een ongewenste reactie ten aanzien van uw nekharen, dat god niet bestaat. Indien u in een gesprek verzeild raakt over auto’s, merkt u op dat ‘de auto’ niet bestaat. Als we het hebben over de mens, bent u in staat ons allen uit te wissen.

Natuurlijk, u wenst bepaalde eigenschappen, positief of negatief, niet betrokken hebben op een algemene noemer die mogelijk geen recht doet aan het individu. U wenst, en dat heeft iets aandoenlijks, ieder ijskristal zelfstandig te beoordelen en hoedt zich er angstvallig voor om de verzameling ‘sneeuw’ te noemen.

‘De moslim’ bestaat bij de gratie van de koran. Dat is de eigenschap van haar verzameling. Dat u zich ergert aan het feit dat aanslagen op het conto van ‘de moslim’ worden geschreven, terwijl het individu zich kan uitsluiten als vreedzame groetenboer of pleitbezorger van halal vleeswaren, vat ik niettemin op als een ongelukkige krachtmeting met de koran. Het is niet ‘de moslim’ die zich individueel zorgen maakt over zijn gemeenschap, ‘de oemma’ de sneeuw, maar u, die meent dat zijn rotte appels niet representatief zijn.

Naar mijn mening kijkt u naar een platte luchtfoto van kleinschalige emoties. U meent dat het bijvoorbeeld 12.00 uur is terwijl u niet beseft dat de wijzers van een klok slechts de eigen beweging registreren. Die beweging noemen wij ‘de moslim’
KabouterKlus

Menheffrin schreef:Beste GJ,

Uw nekharen gaan overeind staan op het moment dat gesproken wordt over ‘de moslim’. U meent dat deze niet bestaat.
De Moslim bestaat voorzeker niet. We hebben het niet over voorwerpen of over opperwezens, we hebben het over mensen.

Menheffrins redenatie wordt in kromheid bijna geëvenaard door zijn taalgebruik. Ik toon dit aan met een voorbeeld:

Zodra wij gaan praten over De Jood, wordt het een stuk eenvoudiger om een moordpartij door Israëlische soldaten in een Palestijns vluchtelingenkamp in de schoenen te schuiven van burgemeester Cohen. Die valt immers ook onder het genus De Jood. Nochthans leven "ze" allemaal hun heilige boek na. Eretz Israël, niet? (ik speel even een rol)

Zo is ook De Katholiek mede verantwoordelijk voor de bevolkingsexplosie en de sociale katastrofe die daaruit voortvloeit, omdat de Katholieke Kerk zich tegen preconceptie blijft uitspreken.

(nu doe ik weer gewoon) Welnu, ook daarom bestaat De Moslim niet. De As van het Kwaad trouwens ook niet. Dergelijke generalisaties zijn in een wetenschappelijk debat zo bruikbaar als een chocolade hoogoven. <
Menheffrin

KabouterKlus schreef:
Menheffrin schreef:Beste GJ,

De Moslim bestaat voorzeker niet. We hebben het niet over voorwerpen of over opperwezens, we hebben het over mensen.

Menheffrins redenatie wordt in kromheid bijna geëvenaard door zijn taalgebruik. Ik toon dit aan met een voorbeeld:

Zodra wij gaan praten over De Jood, wordt het een stuk eenvoudiger om een moordpartij door Israëlische soldaten in een Palestijns vluchtelingenkamp in de schoenen te schuiven van burgemeester Cohen. Die valt immers ook onder het genus De Jood. Nochthans leven "ze" allemaal hun heilige boek na. Eretz Israël, niet? (ik speel even een rol)

Zo is ook De Katholiek mede verantwoordelijk voor de bevolkingsexplosie en de sociale katastrofe die daaruit voortvloeit, omdat de Katholieke Kerk zich tegen preconceptie blijft uitspreken.

(nu doe ik weer gewoon) Welnu, ook daarom bestaat De Moslim niet. De As van het Kwaad trouwens ook niet. Dergelijke generalisaties zijn in een wetenschappelijk debat zo bruikbaar als een chocolade hoogoven. <
Een aardig betoog, maar wat zegt u nu eigenlijk?

U meent, zo begrijp ik, dat op het moment dat een kleine 4000 km van Nederland een Israëlische bouwvakker, op instigatie van de Knesset, met zijn bulldozer een Palestijns dorp binnenrijd, dwingt tot het schuldbesef van de onbekende sukkel op Dorpstraat 24 in *** die in uw optiek vervolgens, met het pistool op het hoofd, moet kiezen tussen de Joden en Job Cohen.

Vervolgens verbindt u bovenstaande met de RRK, die een verwaarloosbaar aandeel heeft ten opzichte van China en India, om tot de conclusie te komen dat ‘de moslim’ niet bestaat.

Een opmerkelijke conclusie en filosofie, vooral ook om dat u tot slot meent - de As van het Kwaad bestaat niet - dat Bush, Blair en Balkenende, nee sterker, wij allemaal, onschuldig zijn.

Maar wie is dan wel schuldig?

Bent u dat soms KabouterKlus?
Jakobo Joesov

En verder vond ik het een probleem dat jij het hebt over "de moslims" en "de NL maatschappij".
Beste GJ_, ik heb in de eerste plaats de term "de moslim" geen enkele keer gebruikt. In de tweede plaats bestaat er maar één Nederlandse maatschappij, wat het gebruik van de term "de Nederlandse maatschappij" dus wel degelijk rechtvaardigt.
Je plaatst daarmee de moslims als groep buiten de maatschappij waar zij deel van uitmaken.
Dat doe ik dus niet. Met deze bewoordingen breng je trouwens je eigen nekharen overeind.

Als er sprake zou zijn van slechts één moslim, dan zou het gerechtvaardigd zijn om te spreken over "de moslim". Er kan dus niet gesproken worden over de moslim, de jood of de auto aangezien er van allen een heel wagenpark bestaat. Tenzij iemand bewust generaliseert om een bepaalde groep betere of slechtere kwaliteiten toe te dichten, is het niet nodig om iemand er meteen op te wijzen dat "de moslim" niet bestaat. Maar laten we vooral voorzichtig zijn met het gebruik van generalisaties.
Maar wie is dan wel schuldig?
Waar twee vechten, hebben beide schuld.
Zolang er geen 'overriding obligations' doctrine is ontwikkeld en aanvaard voor de talloze haat en killerverzen en de Al Anfalsura niet 'overridden' wordt, zal m.i. het moslimgeloof altijd de oorzaak blijven van de moslimproblematiek.
Voorop gesteld dat jij de moslimproblematiek op wereldschaal wil behandelen, kan ik me deels wel vinden in deze uitspraak. Ik ben het met je eens dat sommige uitvoerders of aanhangers van zelfmoordaanslagen op "ongelovige" doelen hun daden met die teksten goedkeuren. Ik plaats echter mijn vraagtekens bij je stellige bewering dat "het moslimgeloof altijd de oorzaak is van de moslimproblematiek". Je maakt hierbij generaliserend misbruik van het moslimgeloof. Er bestaat niet één moslimgeloof, daarin zijn verschillende gradaties aan te brengen, net als in het christelijk geloof.

De extreme uiting van moslimproblematiek in de vorm van aanslagen, wordt niet veroorzaakt door het moslimgeloof, maar door aanhangers van een fundamentalistische visie op dit geloof. Je kunt nooit beweren dat een ideologie of een geloof de oorzaak is van een bepaalde problematiek. Het zijn mensen die een bepaalde ideologie aanhangen die de oorzaak vormen. Een ideologie is per slot van rekening door mensen zelf bedacht.
GJ_

....
Ik meende dat je het had over de NL maatschappij "tegen" de moslim, "waar twee vechten hebben twee schuld".

Maar ik zal e.e.a. nog eens zorgvuldig(er) doorlezen.
Menheffrin

Jakobo Joesov schreef: 

Waar twee vechten, hebben beide schuld.

Wellicht kunt u dat de ouders van Meindert Tjoelker nog eens uitleggen.
de grijze muis

<!--QuoteBegin-Jakobo Joesov

"[quote="de grijze muis+--><div class='quotetop'>QUOTE(Jakobo Joesov

"[quote='"de grijze muis)<div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Zolang er geen 'overriding obligations' doctrine is ontwikkeld en aanvaard voor de talloze haat en killerverzen en de Al Anfalsura niet 'overridden' wordt' date=' zal m.i. het moslimgeloof altijd de oorzaak blijven van de moslimproblematiek.[/quote']

Een ideologie is per slot van rekening door mensen zelf bedacht.[/quote JJ]

Daarin heb je volledig gelijk JJ, geen enkele ideologie komt zomaar uit de lucht vallen, zoals de aanhangers van de Mohammedaanse ideologie zeker menen te weten.

Het zou zo prettig zijn als ook diegenen die bestaan dankzij Mohammed, de Koran, sunna en de Hadith dat eens zouden willen erkennen.

Mij hoef je echt niets te vertellen over allerhande stromingen,hoor, die ken ik.

Heb je de sites door Chriis aangedragen trouwens al gelezen en de andere topics die met dit onderwerp te maken hebben? Kan heel verhelderend werken en is af en toe boeiend, dan kun je ook zien hoe bevooroordeeld sommige personen (GJ)zijn, zodat ze ook jouw teksten foutief lezen.
GJ_

...dan kun je ook zien hoe bevooroordeeld sommige personen (GJ)zijn...

???

Zijn wij dat niet allemaal?

Natuurlijk ben ik bevooroordeeld, zeker als sommigen menen een groot deel van onze maatschappij en de bijbehorende ideologie te moeten veroordelen.

Ik zit midden in dat deel van de maatschappij, dus heb ik het recht bevooroordeeld te zijn. Net zo goed als ik het recht heb om zo af en toe "licht geirriteerd" te raken door de veroordelingen van anderen.

We weten wat er met miljoenen joden is gebeurd. Waren de mensen die toen tegen de stroom inzwommen toen ook "bevooroordeeld"?
Jakobo Joesov

Daarin heb je volledig gelijk JJ, geen enkele ideologie  komt  zomaar uit de lucht vallen, zoals de aanhangers van de Mohammedaanse ideologie zeker menen te weten.
Je stapt weer in de valkuil van het generaliseren.
Het zou zo prettig zijn als ook diegenen die bestaan dankzij  Mohammed, de Koran, sunna  en de Hadith dat eens zouden willen erkennen.
Als je hiermee de extremisten bedoeld, ben ik het met je eens.
Mij hoef je echt niets te vertellen over allerhande stromingen,hoor, die ken ik.
Met je generaliserende opmerkingen, betwijfel ik dat.
Heb je de sites door Chriis aangedragen trouwens al gelezen en de andere topics die met dit onderwerp te maken hebben? Kan heel verhelderend werken en is af en toe boeiend, dan kun je ook zien hoe bevooroordeeld sommige personen zijn, zodat ze ook jouw teksten foutief lezen.
Ik kom vaak genoeg bevooroordeelde mensen tegen, daar ga ik niet naar op zoek.
Ik meende dat je het had over de NL maatschappij "tegen" de moslim, "waar twee vechten hebben twee schuld".
Hieruit volgt logisch gedacht dat de B en NL maatschappij het moslim geloof als probleem ervaren en dat er moslims zijn die deze maatschappij als probleem ervaren.
Ter verduidelijking, deze zin vloeit voort uit de stelling van dit blok, waar ik het verder niet mee eens ben.
Wellicht kunt u dat de ouders van Meindert Tjoelker nog eens uitleggen.
Ik meen dat hij in elkaar geslagen werd door een opmerking tegen twee mannen die een fiets aan het slopen waren. Ik zal in dit geval niet beweren dat Meindert hier zelf schuld aan had, alhoewel ik niet weet wat de strekking van zijn opmerking was.

In de discussie over moslimproblematiek in Nederland en België ligt zowel de Nl en B maatschappij als het geloof van sommige moslims ten grondslag aan het probleem. In dat geval zouden beide kanten logisch gezien schuld hebben. Aan de ene kant de maatschappij die niet weet om te gaan met extremisten. Aan de andere kant de extremisten die niet in deze maatschappij kunnen aarden.
Jakobo Joesov

Ik zit midden in dat deel van de maatschappij, dus heb ik het recht bevooroordeeld te zijn.
Dat je van jezelf vind dat je het recht hebt om bevooroordeeld te zijn, geeft aan dat je je bewust bent van de vooroordelen die heersen in de maatschappij. Dan kun je daar ook naar handelen in je denken en doen, zonder geïriteerd te raken door vooroordelen van anderen.
We weten wat er met miljoenen joden is gebeurd. Waren de mensen die toen tegen de stroom inzwommen toen ook "bevooroordeeld"?
Blijkbaar waren zij zich ook bewust van de vooroordelen die golden in de maatschappij waarin zij leefden. Gelukkig vonden zij niet dat dat hun goed recht was.
de grijze muis

Niet op de man spelen --- Moderator Bart

Terug naar “Politicologie en Economie”