Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Abul Fadl
Artikelen: 0

Re: Berekening beursgenoteerde aandelen

De marktprijs/koers is de prijs van de laagste aanbieder van die aandelen
Even ter illustratie hier de gegevens van TomTom:

Laatste koers:

3.386

Biedkoers*: 3,39

Laatkoers*: 3,40

Wat veroorzaakt hier de stijging dan wel daling van de laatste koers ten opzichte van de bied- en laatkoers? Bijvoorbeeld als de laatste koers stijgt of daalt, is dit dan omdat een koper meer of minder heeft aangeboden voor een aandeel? Als dit zo is, waarom is dan de laatste koers niet altijd gelijk aan de biedkoers?
Fred F.
Pluimdrager

De marktprijs/koers is de prijs van de laagste aanbieder van die aandelen
Niet noodzakelijkerwijs. Het kan zijn dat de laatste handel een bestens verkooporder geweest is en dan is de laatste koers de hoogste biedprijs geweest.
Laatste koers:

3.386

De laatste koers van 3.386 waartegen gehandeld is, is de (hoogste) biedprijs of (laagste) laatprijs geweest op dat moment dat de handel plaatsvond, terwijl de bied- en laatprijzen die zijn van dit moment (ik ga er nu even vanuit dat de desbetreffende website koersen in realtime geeft, en niet met een vertraging van X minuten zoals sommigen doen). Maar dat moment kan 5 minuten geleden geweest zijn, en intussen hebben bieders en laters hun koersen blijkbaar iets verhoogd, bijvoorbeeld omdat ze merken dat de hele beurs (AEX en Dow Jones index) stijgende is. Kortom: laatste koers en bied-en laatprijzen gelden niet altijd voor exact hetzelfde tijdstip.

Ik ken de desbetreffende website niet maar het zou misschien zo kunnen zijn dat die de koers in 3 decimalen vermeldt maar de bied- en laatprijzen in slechts 2 decimalen, dus dan is de laatst verhandelde koers wellicht gewoon de (hoogste) biedprijs geweest.
Hydrogen economy is a Hype.
Abul Fadl

Ik ken de desbetreffende website niet maar het zou misschien zo kunnen zijn dat die de koers in 3 decimalen vermeldt maar de bied- en laatprijzen in slechts 2 decimalen, dus dan is de laatst verhandelde koers wellicht gewoon de (hoogste) biedprijs geweest.

De koersen zijn van belegger.nl, maar hoe zit het wanneer bijvoorbeeld een aandeel van 3,40 EUR TomTom gekocht is en vervolgens staat te koop staat voor 5 EUR. Is dit aandeel te verkopen voor deze prijs, gezien dat deze prijs hoger dan de bied- en laatkoers bedraagt? En is dit ook één van de oorzaken voor de stijging van de aandelen (het verhandelen van aandelen voor een hogere koers dan de bied- en laatprijzen)?
Abul Fadl

De waarde van een aandeel ligt samen met de verwachtingen van toekomstige dividenden, en met macht en invloed in het bedrijf. Een bedrijf kan gigantische netto kasstromen hebben, maar een lage waarde omdat ze nooit dividenden uitkeert. En omgekeerd, een bedrijf met een kleine netto kasstroom kan een hoge waarde hebben omdat ze het steeds volledig uitkeert in dividenden.
Ik las net op deze site (http://www.mistermoney.nl/wat-is-een-ca ... optie.html) het volgende:

Als een aandeel dividend beschikbaar stelt aan zijn aandeelhouders, daalt de koers van het aandeel en hiermee dus de waarde van de optie.

Dus moet hetgeen wat jij boven hebt gezegd niet andersom? Dividenden uitkeren = lagere waarde, inhouden = hogere waarde van de aandelen of begrijp ik het verkeerd?
Fred F.
Pluimdrager

De koersen zijn van belegger.nl
Daar staat nu voor TomTom:

Laatste koers: 3,39

Dus laatste handel in TomTom op vrijdag aan het eind van de beursdag is blijkbaar op biedprijs geweest, waarschijnlijk iemand die bestens verkocht heeft.

Merk op dat de koersen op belegger.nl 15 minuten vertraagd zijn. Dat maakt vandaag natuurlijk niets uit maar als de beurs open is wel.
hoe zit het wanneer bijvoorbeeld een aandeel van 3,40 EUR TomTom gekocht is en vervolgens staat te koop staat voor 5 EUR. Is dit aandeel te verkopen voor deze prijs, gezien dat deze prijs hoger dan de bied- en laatkoers bedraagt?
Men mag vragen wat men wil, maar 5 euro voor TomTom krijgen zal waarschijnlijk nooit meer gebeuren, tenzij TomTom overgenomen wordt maar zelfs dan betwijfel ik het.
En is dit ook één van de oorzaken voor de stijging van de aandelen (het verhandelen van aandelen voor een hogere koers dan de bied- en laatprijzen)?
Nee, aandelen worden op de beurs nooit verhandeld voor een koers hoger dan de laatprijs. De beurs stijgt (of daalt) door de psychologie van de beleggers die gedreven wordt door hebzucht (of angst).
Abul Fadl

Nee, aandelen worden op de beurs nooit verhandeld voor een koers hoger dan de laatprijs.
Is dat omdat niemand gek genoeg is om als een koper hoger dan de verkoopprijs te bieden of is het een soort regel?
De beurs stijgt (of daalt) door de psychologie van de beleggers die gedreven wordt door hebzucht (of angst).
Sorry, ik weet niet wat ik me hierbij moet voorstellen ;) . Misschien paar voorbeelden ter illustratie?
317070

Abul Fadl schreef:Als een aandeel dividend beschikbaar stelt aan zijn aandeelhouders, daalt de koers van het aandeel en hiermee dus de waarde van de optie.

Dus moet hetgeen wat jij boven hebt gezegd niet andersom? Dividenden uitkeren = lagere waarde, inhouden = hogere waarde van de aandelen of begrijp ik het verkeerd?
Er gebeurt meer dan dat, als microsoft 10cent dividend uitkeert, krijgt iedereen per aandeel microsoft 10cent. Het effect daarvan is dat het aandeel gewoonlijk ook tegelijk 10cent minder waard wordt en dat het een beetje een nuloperatie lijkt. Maar je krijgt dus geld, en dat is net het ganse punt van aandelen hebben, anders zouden ze compleet waardeloos zijn.
Is dat omdat niemand gek genoeg is om als een koper hoger dan de verkoopprijs te bieden of is het een soort regel?
Dat is een regel. Je moet kopen bij de goedkoopste verkoper, en je moet verkopen aan de hoogste bieder. (Bij wijze van spreken, want eigenlijk moet je daar zelfs niet naar kijken en moet je enkel je prijs noemen. De beurs doet de rest)
Sorry, ik weet niet wat ik me hierbij moet voorstellen icon_redface.gif. Misschien paar voorbeelden ter illustratie?
Als veel andere mensen microsoft kopen, dan gaat de prijs van microsoft omhoog, maar doordat de prijs omhoog gaat, is het een goede zaak om microsoft te kopen.

De beurs zit vol van dit soort cirkelredeneringen en daarom is het zo moeilijk om de beurs te voorspellen. Vanaf dat dan het minste gerucht uitbreekt over microsoft explodeert of implodeert het aandeel van microsoft. Allemaal omdat men meer of minder dividend gaat verwachten.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Bartjes

Er gebeurt meer dan dat, als microsoft 10cent dividend uitkeert, krijgt iedereen per aandeel microsoft 10cent. Het effect daarvan is dat het aandeel gewoonlijk ook tegelijk 10cent minder waard wordt en dat het een beetje een nuloperatie lijkt. Maar je krijgt dus geld, en dat is net het ganse punt van aandelen hebben, anders zouden ze compleet waardeloos zijn.

Om mijn kennis van het beursgebeuren bij te spijkeren nog weer een vraagje: ik zie de logica van bovenstaande niet, het lijkt mij eerder dat hoe meer er uitgekeerd wordt, hoe meer het aandeel kennelijk aan dividend te bieden heeft. Het zou dus juist méér waard moeten worden.
benb

Om mijn kennis van het beursgebeuren bij te spijkeren nog weer een vraagje: ik zie de logica van bovenstaande niet, het lijkt mij eerder dat hoe meer er uitgekeerd wordt, hoe meer het aandeel kennelijk aan dividend te bieden heeft. Het zou dus juist méér waard moeten worden.
Om te handelen op een beurs en de beurs te begrijpen moet je geen kennis hebben hoe een aandeel er uit ziet als aandeel maar inzichten hebben in bedrijven en beurzen en meer.

Ik herinner me dat Philips een fabelachtige mooie winst presenteerde maar op dat zelfde moment het aandeel op de beurs in waarde zakte doordat de beurs in een short wave terecht kwam.

Albert Heijn zakte opeens fors in waarde toen bekend werd dat het MT de boel belazerde terwijl de beurs stabiel was en zelfs een beetje steeg.
nothing will change without a rebel
venra

Stel een kg appelen is 2€ waard.

Stel de verkoper geeft op 15 augustus 10 cent aan al wie daarvoor appelen heeft gekocht bij hem.

Dan zal je vandaag 14 augustus bereid zijn om 2€ 10ct te betalen, maar dinsdag 16 augustus slechts 2€ meer.

Bij aandelen ligt het natuurlijk nog iets anders, omdat die 'waarde van 2€' bepaald wordt nét door wat men verwacht de komende jaren. Maar het mag duidelijk zijn dat die daling van 10ct direct na de uitkering wel logisch is.
Fred F.
Pluimdrager

Dividend is op moment van uitkeren een sigaar uit eigen doos. Als een bedrijf dividend betaalt dan daalt zijn kasgeld en dus wordt het totale bedrijf op het moment van ex-dividend gaan theoretisch wat minder waard.

Daarnaast is er een theorie die zegt dat de waarde van een aandeel gelijk is aan de som van de contante waarde (Net Present Value, NPV) van alle toekomstige dividenden. Dus hoe meer dividend jaar in jaar uit, des te hoger de gerechtvaardigde koers. Probleem is: niemand weet wat die toekomstige dividenden zullen zijn en niemand weet welk inflatiepercentage men zou moeten gebruiken in de berekening van die NPV.

Bovendien: er zijn bedrijfsaandelen die nooit dividend uitbetalen dus in theorie hebben die geen enkele waarde, maar in de praktijk hebben die wel degelijk een koers.

Als een bedrijf jaar op jaar veel winst maakt, en dus jaar op jaar veel dividend uitkeert, zal het een relatief hoge koers hebben omdat veel beleggers kijken naar de Koers/Winst verhouding van bedrijven. Een lage K/W (onder 10) betekent meestal dat het aandeel aantrekkelijk is. Maar .... als er dan plotseling een recessie komt en de bedrijfswinst W in het volgend jaar dus waarschijnlijk drastisch zal dalen, dan stijgt daardoor plotseling de K/W en is het aandeel dus plots veel te duur, en dus gaat men verkopen en daalt K.
317070

venra schreef:Stel een kg appelen is 2€ waard.

Stel de verkoper geeft op 15 augustus 10 cent aan al wie daarvoor appelen heeft gekocht bij hem.

Dan zal je vandaag 14 augustus bereid zijn om 2€ 10ct te betalen, maar dinsdag 16 augustus slechts 2€ meer.

Bij aandelen ligt het natuurlijk nog iets anders, omdat die 'waarde van 2€' bepaald wordt nét door wat men verwacht de komende jaren. Maar het mag duidelijk zijn dat die daling van 10ct direct na de uitkering wel logisch is.
Inderdaad, maar op lange termijn corrigeert dit zich snel, want mensen verwachten dat er nog zulke acties gaat komen. Door het uitkeren van dividenden lijkt het waarschijnlijker dat er binnenkort nog veel dividenden gaan uitgekeerd worden.

Kijk maar bijvoorbeeld naar de dividenden van microsoft de afgelopen jaren: http://www.google.com/finance?q=msft
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
venra

Dat bedoelde ik met
Bij aandelen ligt het natuurlijk nog iets anders, omdat die 'waarde van 2€' bepaald wordt nét door wat men verwacht de komende jaren.

;)
Bartjes

Begrijp ik het goed dat het dus allebei waar is, maar op verschillende termijnen. Direct na de uitbetaling van het dividend zakt het aandeel in waarde met het bedrag van het uitgekeerde dividend. Het bedrijf heeft dan immers in totaal zoveel minder in kas als het in totaal aan dividenden heeft uitgekeerd. Maar op de lange termijn zijn de aandelen van een bedrijf dat hoge dividenden uitkeert meer waard dan van een bedrijf dat lage of geen dividenden uitkeert. Dit alles afgezien van allerlei andere invloeden die de beursprijs bepalen.

Nog een vraag: kan je geld verdienen door te speculeren op zulke bekende korte-termijn-effecten?
Fred F.
Pluimdrager

Begrijp ik het goed dat het dus allebei waar is, maar op verschillende termijnen.
In theorie is dat correct.
Maar op de lange termijn zijn de aandelen van een bedrijf dat hoge dividenden uitkeert meer waard dan van een bedrijf dat lage of geen dividenden uitkeert.
In theorie is dat correct, maar in de praktijk vaak niet.
Nog een vraag: kan je geld verdienen door te speculeren op zulke bekende korte-termijn-effecten?
Alleen als jij slimmer bent dan al die andere speculanten die dat ook proberen. Vergeet het dus maar.

Terug naar “Politicologie en Economie”