Blij dat je het met mijn benadering van wetenschap als cultuurgoed eens bent.Dat klopt, en het is ook zo. Maar zelfs nu is die hoeveelheid geld gewoon beperkt en wordt binnen de wetenschap geselecteerd op welk onderzoek het meest beloftevol is. Daar is mijn inziens niets verkeerd mee.
Ik betwijfel sterk of de wetenschappelijke waarde van onderzoek op korte termijn aan de hand van publicaties, citaten e.d. beoordeeld kan worden. Als je de wetenschapsgeschiedenis bekijkt gaan er vaak jaren overheen voordat het belang (of de onzin) van een zekere benadering duidelijk wordt. Niet zelden is de bedenker/ontdekker dan al dood en begraven.En citaten en dergelijke maatstaven zijn gelukkig geen economische maatstaven. Je wordt wel beoordeeld op je productiviteit en dat is niet meer dan normaal.
Ik bestrijd dan ook dat de productiviteit van wetenschappelijk onderzoek op korte termijn beoordeeld kan worden. In sommige gevallen is dat inderdaad het geval, hoewel er ook dan nog het nodige vervolgonderzoek nodig is om te kijken of het inderdaad is wat het lijkt te zijn. Maar in veel andere gevallen is dat niet zo. Het komt zelfs voor dat revolutionair onderzoek niet eens te publiceren is, omdat de gevestigde bladen er hun vingers niet aan willen branden.Vergelijk het met theater. Theater moet gemaakt worden, ook al gaan er maar 1000 mensen naar kijken. Het is een soort van cultuur, de economische maatstaven zijn dus niet van belang, theater moet niet uit de kosten komen. Maar een theatercompanie die ieder jaar maar 1 zo'n stuk maakt, of een compagnie die er ieder jaar 5 maakt van hetzelfde geld, DAT is wel belangrijk. De productiviteit zelf moet wel van tel zijn. En dat is de methode die nu ook in de wetenschap gebruikelijk is.
Kortom: ik wil wel eens een bron zien waarin wordt beargumenteerd dat je de productie van wetenschappers op de huidige manier zinvol kunt meten.