Bartjes
Artikelen: 0

Re: Waarom hebben leiders moeite met zichzelf te veranderen ?

benb schreef:Ik deel persoonlijk je mening niet. Ik heb als werkgever veel sollicitatiegesprekken gevoerd. Ik had een drieslag: de juiste vragen en de juiste controlevragen, mijn kennis van zaken over mensen en een drietal opgaven om daarmee de volwassenheid, de sociale kant en het saamhorigheid aspect te meten.

In die 20 jaar heb ik zeer weinig miskleunen gemaakt. Vaak kwam een probleem uit de privé hoek dan. Het kan dus wel.
Daarom ben ik ook wel benieuwd in hoeverre die zaak wetenschappelijk onderzocht is. Nu hebben we alleen jouw en mijn ervaringen. Best mogelijk dat deze geen goed beeld geven van de gebruikelijk gang van zaken.
benb

Daarom ben ik ook wel benieuwd in hoeverre die zaak wetenschappelijk onderzocht is. Nu hebben we alleen jouw en mijn ervaringen. Best mogelijk dat deze geen goed beeld geven van de gebruikelijk gang van zaken.
Ik heb getracht om informatie daar over te vinden maar dat is niet gelukt. Ik denk dat werkgevers en bureau's die zich hiermee bezig houden niet zoveel bekend maken. Beroepsgeheim is ongetwijfeld een reden en hun tools openbaar maken zitten ze ook niet op te wachten.

Wel is er informatie beschikbaar voor werknemers, wat te doen en te zeggen in een sollicitatiegesprek.
nothing will change without a rebel
Bartjes

benb schreef:Ik heb getracht om informatie daar over te vinden maar dat is niet gelukt. Ik denk dat werkgevers en bureau's die zich hiermee bezig houden niet zoveel bekend maken. Beroepsgeheim is ongetwijfeld een reden en hun tools openbaar maken zitten ze ook niet op te wachten.

Wel is er informatie beschikbaar voor werknemers, wat te doen en te zeggen in een sollicitatiegesprek.
Mooi dat je gezocht hebt - maar wat we nodig hebben zijn wetenschappelijke onderzoeksresultaten. Wervings- en re-integratiebureaus, sollicitatietrainingen e.d zijn er in overvloed, maar zulke bedrijven zijn er in eerste instantie op gericht hun diensten aan de man te brengen. Of het ook allemaal werkt is een tweede.

Is dit iets?

http://books.google.nl/books?id=ksaD7QNV6YAC
benb

Bartjes schreef:Een merkwaardig boekje over het doorbreken van patstellingen is:

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken...8928/index.html

http://books.google.nl/books?id=89J2_L4rnPQC
Je schrijft 'een merkwaardig boekje' als kernwoord, dat klinkt dat je het gelezen hebt. Zo ja, vertel eens meer .. als je wilt.
Bartjes

Je schrijft 'een merkwaardig boekje' als kernwoord, dat klinkt dat je het gelezen hebt. Zo ja, vertel eens meer .. als je wilt.

Ik ben het nu voor de tweede maal aan het lezen, en toen dacht ik ineens aan dit topic en dat het daar wellicht op van toepassing is. Het gaat over individuele en sociale problemen, en hoe je die soms door een paradoxale ingreep kunt oplossen. Sommige problemen ontstaan daardoor dat men vastgeroest zit in een interpretatie en gedragspatroon waardoor het probleem zichzelf bestendigt of zelfs verergert. Men meer van hetzelfde kom je er dan niet, en dan moet je een aanpak kiezen waardoor het onproductieve patroon doorbroken wordt. Het klinkt nogal abstract, maar er staan veel concrete voorbeelden in het boekje. Ik zal niet beweren dat dit een wondermiddel is, maar het zal je repertoire aan benaderingen om problemen aan te pakken zeker uitbreiden.
benb

Ik ben het nu voor de tweede maal aan het lezen, en toen dacht ik ineens aan dit topic en dat het daar wellicht op van toepassing is. Het gaat over individuele en sociale problemen, en hoe je die soms door een paradoxale ingreep kunt oplossen. Sommige problemen ontstaan daardoor dat men vastgeroest zit in een interpretatie en gedragspatroon waardoor het probleem zichzelf bestendigt of zelfs verergert. Men meer van hetzelfde kom je er dan niet, en dan moet je een aanpak kiezen waardoor het onproductieve patroon doorbroken wordt. Het klinkt nogal abstract, maar er staan veel concrete voorbeelden in het boekje. Ik zal niet beweren dat dit een wondermiddel is, maar het zal je repertoire aan benaderingen om problemen aan te pakken zeker uitbreiden.
Dat gegeven, meer van hetzelfde toepassen, was en is de rode draad in mijn trainingen ic coaching van mensen. Alleen al het laten zien en horen (video) gaf dikwijls een schokeffect. Vooral het blijven draaien in je eigen vakgebied leidt en lijdt tot een afwijzing door die ander.

Niet tegenstaande, ik ga het bestellen, dit onderwerp is voor mij basisvoedsel.

Met dank voor je tip.
Bartjes

benb schreef:Dat gegeven, meer van hetzelfde toepassen, was en is de rode draad in mijn trainingen ic coaching van mensen. Alleen al het laten zien en horen (video) gaf dikwijls een schokeffect. Vooral het blijven draaien in je eigen vakgebied leidt en lijdt tot een afwijzing door die ander.

Niet tegenstaande, ik ga het bestellen, dit onderwerp is voor mij basisvoedsel.

Met dank voor je tip.
Meer van het zelfde wordt niet categorisch afgewezen, vaak werkt het. Je zit dan in de sfeer van regelkringen en cybernetica. Maar je moet oog houden voor die gevallen waarbij een radicaal andere aanpak vereist is. Een berucht voorbeeld is de drooglegging in Amerika ter bestrijding van het alcoholisme. Uiteindelijk bleek dat een legalisering van alcoholische dranken minder ellende opleverde. Ander voorbeeld: men zal minder last hebben van slapeloosheid wanneer men probeert wakker te blijven, dan wanneer met probeert in slaap te vallen. Soms zal je ook iets moeten doen waardoor de hele setting verandert, en het problematische gedragspatroon niet langer kan worden uitgevoerd.

Naar mijn smaak is het boekje wat te langdradig, en zou de kern van de zaak in een artikel van 10 of 20 bladzijden heel aardig uitgelegd kunnen worden. Maar ik weet zo gauw geen andere tekst die beter is.
benb

Bartjes schreef:Meer van het zelfde wordt niet categorisch afgewezen, vaak werkt het. Je zit dan in de sfeer van regelkringen en cybernetica. Maar je moet oog houden voor die gevallen waarbij een radicaal andere aanpak vereist is. Een berucht voorbeeld is de drooglegging in Amerika ter bestrijding van het alcoholisme. Uiteindelijk bleek dat een legalisering van alcoholische dranken minder ellende opleverde. Ander voorbeeld: men zal minder last hebben van slapeloosheid wanneer men probeert wakker te blijven, dan wanneer met probeert in slaap te vallen. Soms zal je ook iets moeten doen waardoor de hele setting verandert, en het problematische gedragspatroon niet langer kan worden uitgevoerd.

Naar mijn smaak is het boekje wat te langdradig, en zou de kern van de zaak in een artikel van 10 of 20 bladzijden heel aardig uitgelegd kunnen worden. Maar ik weet zo gauw geen andere tekst die beter is.
Ik bedoel vooral de houding, de grondhouding, van mensen die in contacten met anderen iets moeten bereiken. Een consensus, een persoonlijk voordeel, een zakelijk voordeel en meer.

Die houding werkt niet als deze persoon niet in de gaten heeft hoe hij die andere moet beïnvloeden. En daarmee ook niet de tools heeft om veranderingen in gang te zetten. Dat is wat ik mensen, leiders, wil laten inzien.

Doen wat je baat

Laten wat je schaadt

Krijgen wat je kunt

Houden wat je is gegund

Het zijn persoonlijke weerstanden tegen zichzelf: angst voor mensen - structuur gericht - communicatie arm - status verlies - geen leerproces aangaan etc etc

Je moet ook geen organisaties veranderen maar mensen.
Bartjes

Je moet ook geen organisaties veranderen maar mensen.

Ik zou zeggen lees eens stukjes uit het boek op de gegeven link naar Google books.
enrico

hallo,

Ik de discussie net doorgelezen, en ik vraag me af: er moet toch ook aan mensen worden duidelijk gemaakt waarom veranderen noodzakelijk is? Dat heb ik niet gelezen, of heb ik iets gemist?

Daarnaast vind ik een verband zoeken tussen narcisme en leiderschap complete flauwekul. In de mail vd vraagsteller staat al dat veel leiders komen bovendrijven als gevolg van hun kwaliteiten. Dat lijken mij de goeie.

Zo'n boekje over veranderprocessen lijkt mij niet veelzeggend, tenzij daarin wordt uitgelegd waarom veranderen soms noodzaak is. We hoeven alleen maar naar dhr. ten Have (crisis-manager bij Ajax) te kijken om in te zien dat voor de buitenwereld deze mijnheer er inderdaad uitziet als een crisismanager, maar dat hij er inhoudelijk niet veel van begrijpt. of zie dat verkeerd?
Bartjes

Ik de discussie net doorgelezen, en ik vraag me af: er moet toch ook aan mensen worden duidelijk gemaakt waarom veranderen noodzakelijk is? Dat heb ik niet gelezen, of heb ik iets gemist?
Ten eerste is niet objectief uit te maken wat wenselijk of noodzakelijk is, en ten tweede hebben mensen er soms moeite mee een verandering door te voeren die zij ook zelf wenselijk achten.

Daarom is het te simpel om te denken dat het wel goed komt wanneer de betrokkenen het over de wenselijkheid van verandering eens zijn.
Zo'n boekje over veranderprocessen lijkt mij niet veelzeggend, tenzij daarin wordt uitgelegd waarom veranderen soms noodzaak is. We hoeven alleen maar naar dhr. ten Have (crisis-manager bij Ajax) te kijken om in te zien dat voor de buitenwereld deze mijnheer er inderdaad uitziet als een crisismanager, maar dat hij er inhoudelijk niet veel van begrijpt. of zie dat verkeerd?
Het boekje behandelt tactieken om impasses te doorbreken die verhinderen dat mensen de veranderingen doorvoeren die ze ook zelf wenselijk achten. Dat lijkt mij zeer nuttig.

Het overtuigen of omturnen van mensen is een heel ander verhaal, ik heb het zo begrepen dat het in dit topic gaat over veranderingen die ook door de betrokkenen zelf als wenselijk gezien worden.
enrico

hoi Bartjes, dank je.

Ja als men het zelf ook wenselijk acht dan begrijp ik je argumenten goed.

Maar dan blijft voor mij de vraag: waarom zoveel heisa over 'veranderprocessen'. Iedereen verandert elke dag, alles om ons heen verandert elke dag. Blijkbaar wil men dit niet zien in zichzelf en/of buiten zichzelf?
Dido

enrico schreef:...

Daarnaast vind ik een verband zoeken tussen narcisme en leiderschap complete flauwekul. In de mail vd vraagsteller staat al dat veel leiders komen bovendrijven als gevolg van hun kwaliteiten. Dat lijken mij de goeie.

...
Het is natuurlijk jouw volste recht om het flauwekul te vinden. Wetenschappelijk is er nochtans een link vastgesteld. Net zoals er een link is vastgesteld tussen leiderschap en psychopathie.

Ik hoop natuurlijk wel dat je weet dat 'een link vaststellen' niet betekent dat elke leider narcistisch is of psychopathische trekken heeft. Integendeel. Maar da's basiskennis over statistiek, natuurlijk.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-
Bartjes

Maar dan blijft voor mij de vraag: waarom zoveel heisa over 'veranderprocessen'. Iedereen verandert elke dag, alles om ons heen verandert elke dag. Blijkbaar wil men dit niet zien in zichzelf en/of buiten zichzelf?

Ja, dat is waar. Maar niet elke verandering vinden we ook een verbetering.

Terug naar “Psychologie en Sociologie”