Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Rude
Artikelen: 0

Re: Waarom is de lichtsnelheid constant?

omdat ik het niet helemaal begrijp waarom licht niet minder snel door glas zou gaan ?  
De lichtsnelheid is constant. Het feit dat het door glas (of andere transparantie voorwerpen) mindersnel lijk te gaan is dat de fotonen die op het glas vallen worden geabsorbeerd door de atomen, en weer uitgezonden. dit kost tijd. als licht word geabsorbeerd door een atoom en daarna weer word uitgezonden door de stofheen dan worden de fotonen steeds geabsorbeerd en weer opnieuw uitgezonden. tussen de atomen door beweegt het licht gewoon met de lichtsnelheid c van in een vacuum. maar omdat ze "vertraging" ondervinden door de atomen lijkt het slomer te gaan. Daarom spreekt men hier van een groepsnelheid

Helemaal correct :roll:
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.
F.Kwaks

De lichtsnelheid is constant. Het feit dat het door glas (of andere transparantie voorwerpen) mindersnel lijk te gaan is dat de fotonen die op het glas vallen worden geabsorbeerd door de atomen, en weer uitgezonden. dit kost tijd. als licht word geabsorbeerd door een atoom en daarna weer word uitgezonden door de stofheen dan worden de fotonen steeds geabsorbeerd en weer opnieuw uitgezonden.
Ik wil niet flauw zijn, maar hoe is het dan mogelijk dat er geen licht door b.v. porselein (niet transparant dus) valt?

Porselein bestaat toch ook uit atomen.

.
Brinx
Lorentziaan

F.Kwaks, hier is een link waarin enkele aanwijzingen worden gegeven:

http://www.sciam.com/askexpert_question.cf...EB7809EC588F2D7

De factoren die transparantie van een materiaal bepalen worden goed begrepen - ze kunnen in de meeste gevallen prima uitgelegd worden middels wat quantummechanica. Om een complete verhandeling hierover te geven gaat nu wat ver, maar zoek in een bibliotheek eens naar het eerste boek van de 'Feynman lectures on physics'. Hierin wordt deze stof (optica) behandeld op een heel heldere manier, en wordt dus ook uitgelegd waarom sommige stoffen ondoorzichtig zijn en andere niet.
F.Kwaks

Antoon, Rude, Brinx,

Hartelijk dank voor jullie hulp.

Ik heb nu een geheel andere kijk op licht door een optisch-dichter-medium, en kan mijn expirimenten nu hopenlijk beter ten uitvoer brengen.

.

Terug naar “Natuurkunde”