Moderator: physicalattraction
Ik snap niet waar je dat vandaan haalt. Ik stel vragen om mensen aan te sporen naast de gebaande wegen te denken. En zichzelf te laten afvragen of de dingen die gezegd worden wel juist zijn. OOK in de RT en SRT zitten aannames. Dat betekend dat deze theorieen niet per definitie juist hoeven te zijn. Met mijn vragen probeer ik aan te duiden waar ik problemen zie. Ik wil dat anderen die ook zien, en als ik het niet begrijp hoop ik dat iemand mij dan uit kan leggen hoe het wel zit.alleen maar antwoorden wil hebben en zelf niet nadenkt voordat je een post zet
Ik begrijp prima wie waarnemer en bron is. Ik zeg alleen dat die niet noodzakelijk zijn voor het doppler effect. Beter lezen graag.Wat betreft mijn opmerking over het Doppler-effect. Je hebt blijkbaar de theorie er niet goed inzitten anders zou je meteen weten waar ik het over heb als ik bron en waarnemer heb. Bron(of object): ambulance. Waarnemer: jij die aan de rand van de weg staat.
en het antwoord:Wat betreft de straaljager, ik vroeg niet om een uitleg van de sonic-boom ik vroeg gewoon wat je hoorde als er een vliegtuig langs komt. (met de snelheid van tweemaal de snelheid van het geluid) dat je ineens de sonic-boom theorie erbij haalt onderschrijft maar eens dat je sneller op de OK knop drukt dan dat je over de vraag nadenkt. Dus de vraag blijft staan, okee?
Of nauwkeuriger, je hoort de straaljager (te) laat vergeleken met de visuele waarneming... De rest is slechts een toevoeging om eventuele andere lezers die het mocht interesseren uit te leggen wat er gebeurt als je harder gaat dan het geluid. Het dient ook ter ondersteuning als uitleg wat er gebeurt als je harder zou gaan dan het licht.Dan hoor je hetzelfde als bij elke straaljager die harder dan het geluid gaat.
Ik weet niet hoe ik het nog beter uit moet leggen dan ik reeds gedaan heb, maar dat is niet waar. Je creeert geen energie! Lees mijn vorige post nog eens... Het gaat om vermogen (=energie).Echter bij een kortere golflengte wordt de energie van het licht groter, je bent dus energie aan het creeeren. (denk aan een blauwe en een geel/rode vlam).
Hoe reken jij je energie rekening af? In watts of in kWh? 1 Watt = 60 joule/s (bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Watt). En daarmee wordt bedoeld joule per seconde. Niet joule gedeeld door seconde. Er wordt (werd) ook wel gesproken van watt seconde. Je energierekening is in KiloWattHour = 3600000 Wattseconde = 3600000 Watt...., Watt/s,....
Watt per seconde is grote onzin, schaam je, het doet mijn physisch hart pijn.
Beste Purpere wolf, de pot verwijt de ketel....Om samen te vatten, beste Boaz, denkt eer gij op OK drukt.
Dit is gewoon niet waar, we hebben het hier wel over snelheden dicht bij die van het licht hé.robblokland schreef:...
"Bij de tweelingparadox is het probleem dat beide broers eenparig bewegen. Dus dat elk kan zeggen dat hij stilstaat en dat de ander beweegt. Daarvan komt de leus "Alles is relatief"...
Ik weet niet of hij letterlijk van Einstein komt of van een van de anderen betrokken bij de ontwikkeling van de speciale relativiteitstheorie. Maar hij hoort wel speciaal bij die theorie!DePurpereWolf schreef:Dit is gewoon niet waar, we hebben het hier wel over snelheden dicht bij die van het licht hé.
Jouw leus komt van voor Einstein.
Het is dus de snelheid die belangrijk is in de tweelingparadox, en niet de versnelling.
Geldt het Doppler-effect ook voor licht?
Hier ben ik het niet mee eens.DePurpereWolf schreef:Het is dus de snelheid die belangrijk is in de tweelingparadox, en niet de versnelling.
Maar als er geen versnelling is, is er natuurlijk ook geen hoge snelheid.
Dit is onjuist. Versnelde bewegingen behoren ook tot de Speciale Relativiteitstheorie. Pas als we het effect van gravitatie willen we beschrijven hebben we een nieuw axioma nodig, en verlaten we de speciale relativiteitstheorieHet tweelingenparadox bestaat alleen in SR, nl wie van de twee broers (beiden niet versnellend) heeft er gelijk over het trager zien lopen van de andere zijn klok. Dit is binnen SR niet op te lossen. In de algemene relativiteitstheorie echter wel.
Gekromde ruimtes is gewoon de vorm van wiskunde, die je gebruikt om je vergelijkingen op te lossen. Bij eenparige beweging heb je het geluk, dat je kunt volstaan met een vlakke ruimte terwijl je bij versnelde beweging gekromde ruimtes nodig hebt. Maar zo lang je niet met gravitatievelden te maken hebt, zit je nog steeds op het terrein van de speciale relativiteitstheorie.Het is daar zo dat de eigentijd (tijdsverloop van de waarnemer in zijn referentiestelsel) functie is van de afgelegde weg in de ruimtetijd. Des te langer de weg, des te minder eigentijd (tijd gaat trager). Versnellingen en massa/enerdie laten de tijdruimte krommen. De afgelegde weg in een gekromde ruimtetijd wordt natuurlijk langer als deze in de vlakke ruimte.
Deze beschrijving is juist en is gewone speciale relativiteitstheorie. Alleen is het, zoals ik eerder al heb uitgelegd gewoon iets wat met tweelingen gebeeurd en niet de tweelingparadox.Welke wegen leggen de twee broers nu af in de ruimtetijd?
De broer op de aarde beweegt met een constante snelheid en (bij verwaarlozing van de massa van hem en de aarde) ziet de tijdruimte als een vlak en beweegt in een rechte lijn.
De broer die van de aarde vertrekt, zal door de versnelling een gekromde ruimte zien en dus een gebogen weg afleggen die langer is als de rechte weg van zijn broer.