Raspoetin
Artikelen: 0

Re: Eclips maart 2006

*Bump*

Morgen is het zover, voor degenen die het ontschoten is. Helaas hier in Nederland maar zo'n 33% :roll:

En nog "helazer": er is bewolking voorspeld :P
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!
joeroe

Raspoetin schreef:*Bump*

Morgen is het zover, voor degenen die het ontschoten is. Helaas hier in Nederland maar zo'n 33%   :roll:  

En nog "helazer": er is bewolking voorspeld   :P
gister hoorde ik dat er 's middags weer zon zou zijn
joeroe

Ik zou graag met mijn spiegelreflex camere + telelens en + zonnefilter de zonsverduistering fotograferen.

weet iemand welke sluitertijden en wat voor soort film ik dan moet gebruiken?

bvd joeroe
skywatcher

joeroe

ik had een mooi strakke blauwe hemel hier thuis, maar ik hoorde dat het in het oosten heel slecht was :roll:

dus nou maar even wachten tot de foto's klaar zijn :P
bats

Ik heb 2 vragen over een zonsverduistering.

1. Daar een zonsverduistering een heel mooi en indrukwekkend natuurverschijnsel is heb ik wel eens gezien (op TV) dat (sommige) mensen beginnen te huilen op het moment (en vlak erna ook) als de corona om de zon zichtbaar wordt. Mijn vraag is waarom moeten sommige mensen nou huilen om een natuurverschijnsel als dit?

2. En totaal andere vraag die betrekking heeft over toekomstige zonsverduisteringen. In Wikkipedia las ik daar een artikel over dat zonverduisteringen voor een willekeurige plaats (bijv. Nederland) nauwkeurig berekent kunnen worden tot het jaar 8300, met VSOP87 en ook na 8300, maar dan iets minder nauwkeurig. Daarom leek het mij wel grappig wanneer er zonsverduisteringen zijn in Nederland tot aan het jaar 10.000. Helaas kan ik via google er niets over vinden, daarom stel ik deze vraag hier. Ik heb wel een boekje erover wanneer er zonsverduisteringen in Nederland te zien zijn en dan bedoel ik de totale zonsverduisteringen. De eerstvolgende is op 7 oktober 2135, vervolgens op 25 mei 2142 en dan op 14 juni 2151. Op 2 oktober 2350 is er een ringvormige verduistering te zien in ons land. Op 22 juli 2381 een totale, op 26 maart 2639 weer een ringvormige, op 2 september 2817 een totale, op 23 mei 2878 weer een ringvormige en als laatste in dit millennium op 7 september 2974 een totale zonsverduistering. Oke hier heb ik alle totale zonsverduisteringen (en de totale ringvormige) tussen 2001 en 3000 die in Nederland zullen plaatsvinden. Gevonden in het boek over zonsverduisteringen. Maar hoeveel totale verduisteringen in Nedeland zullen er plaatsvinden tussen 3001 en 10.000? En op welke data? Dat is toch uit te rekenen? Helaas heb ik daar geen rekenprogramaatje van, daarom vraag ik heeft iemand hier een rekenprogramaatje van en/of kan iemand mij hier het resultaat van de berekeningen laten zien?
RagingR2

bats schreef:Ik heb 2 vragen over een zonsverduistering.

1. Daar een zonsverduistering een heel mooi en indrukwekkend natuurverschijnsel is heb ik wel eens gezien (op TV) dat (sommige) mensen beginnen te huilen op het moment (en vlak erna ook) als de corona om de zon zichtbaar wordt. Mijn vraag is waarom moeten sommige mensen nou huilen om een natuurverschijnsel als dit?

2. En totaal andere vraag die betrekking heeft over toekomstige zonsverduisteringen. In Wikkipedia las ik daar een artikel over dat zonverduisteringen voor een willekeurige plaats (bijv. Nederland) nauwkeurig berekent kunnen worden tot het jaar 8300, met VSOP87 en ook na 8300, maar dan iets minder nauwkeurig. Daarom leek het mij wel grappig wanneer er zonsverduisteringen zijn in Nederland tot aan het jaar 10.000. Helaas kan ik via google er niets over vinden, daarom stel ik deze vraag hier.
Bats, over je eerste vraag: je moet een totale zonsverduistering eigenlijk zelf live meemaken om dat echt te kunnen snappen. Ik denk dat ik het wel een beetje begrijp; ik heb zelf die van 1999 meegemaakt en nu ben ik net terug uit Turkije. Van alle overweldigende natuurervaringen die ik tot nu toe heb gezien (hooggebergtes, watervallen, etc.) is een totale zonsverduistering toch wel de meest indrukwekkende, of in ieder geval een geval apart! Het feit dat je daar op het strand staat in de stralende zon, en dat het dan ineens pikdonker en bovendien behoorlijk fris wordt is zo'n apart verschijnsel. Het geeft je echt het gevoel dat de aarde maar een onbenullig klein brokje steen in het heelal is, laat staan wij mensen die erop leven, die nog veel kleiner en machtelozer zijn. Dat is een enorm indrukwekkende ervaring, die je soms ook wel meemaakt als je bijv. voor het eerst op de top van een berg staat, of vanuit een vliegtuig naar beneden kijkt bij helder weer. Maar nogmaals, naar mijn mening is een zonsverduistering echt uniek. En dat sommige mensen daar emotioneel van worden kan ik best begrijpen. Ik heb zelf niet gehuild ofzo, maar ik kreeg er zeker wel kippevel van, en niet alleen door de plotselinge temperatuurdaling! :roll:

Een paar andere dingen die ook wel bijdroegen aan de "apparte" ervaring:

In het half uur voor de totaliteit wordt het licht langzaam steeds minder fel en dat geeft een heel apart effect. Het is een vreemd, kil effect doordat de zon (voor zover je met het blote oog kan zien) nog steeds fel schijnt, en er is geen bewolking, maar toch kun je op een gegeven moment zonder zonnebril of zonder met je ogen te knijpen overal naar kijken; zelfs de schitteringen in de kabbelende zee zijn op een gegeven moment niet meer verblindend.

Verder, ik heb de zonsverduistering dus ervaren op het strand bij Side, in Turkije. Daar was het niet echt superdruk (gelukkig) maar toch gaf het een apart effect dat daar zoveel mensen bij elkaar stonden om naar hetzelfde te komen kijken; zowel toeristen als Turken. Blijkbaar is de overweldigende en verbazingwekkende invloed van zon, maan en aarde iets wat iedereen aanspreekt en op een bepaalde manier verbroederd. Ik vind het, naast de foto's van de verduistering zelf, dan ook altijd erg mooi om foto's te zien van hoe allerlei mensen allemaal met een raar brilletje samen naar de lucht staan te kijken. En het is ook vooral erg leuk om mee te maken; vooral het geroep en gejuich en ge-oh-en-aaahh op het moment dat het ineens helemaal donker werd was erg bijzonder.

Tot zover mijn verkapte verslag van een zeeer geslaagde eclipse-reis naar Turkije. :P

En over je tweede vraag:

Kijk eens op de Eclipse pagina van de NASA, onder het kopje "Eclipses of the Sun".
Brinx
Lorentziaan

Hee, RagingR2! Ik zat ook in Side voor de eclips. Waar precies heb je 'm gadegeslagen? Wij stonden nog net op het schiereilandje van het oude centrum, heel dicht bij het amfitheater. Op deze foto die ik heb gemaakt tijdens de totaliteit (5 voor 2 's middags dus!) kijk je naar het zuiden:

Afbeelding

Heel gek, zo'n avondhemel overal om je heen midden op de dag!

Heb je nog foto's gemaakt, of heb je 'm puur met je ogen gadegeslagen?

Edit Skywatcher:Ik heb de afbeelding verkleind,zo dat je niet moet scrollen.
RagingR2

Hey Brinx, wij stonden verder van het centrum af, op dat hele grote stuk strand zeg maar.

Ik heb maar een simpel digitaal compactcameratje dus ik heb niet echt serieus geprobeerd foto's te maken van de eclips zelf. Mijn gedachte was: als ik mooie foto's wil zien pluk ik die achteraf wel van internet, maar ik heb tot nu toe nog niet echt veel foto's kunnen vinden. Tips zijn welkom. :roll:

Ik heb zelf meer foto's gemaakt van het hele spectacel zeg maar, de drukte enzo.

Mooie foto trouwens hierboven! Dat is wel zo'n beetje hoe ik het me herinner inderdaad. :P
bats

RagingR2 schreef:
bats schreef:Ik heb 2 vragen over een zonsverduistering.

2. En totaal andere vraag die betrekking heeft over toekomstige zonsverduisteringen. In Wikkipedia las ik daar een artikel over dat zonverduisteringen voor een willekeurige plaats (bijv. Nederland) nauwkeurig berekent kunnen worden tot het jaar 8300, met VSOP87 en ook na 8300, maar dan iets minder nauwkeurig. Daarom leek het mij wel grappig wanneer er zonsverduisteringen zijn in Nederland tot aan het jaar 10.000. Helaas kan ik via google er niets over vinden, daarom stel ik deze vraag hier.
Bats, over je eerste vraag: je moet een totale zonsverduistering eigenlijk zelf live meemaken om dat echt te kunnen snappen. Ik denk dat ik het wel een beetje begrijp; ik heb zelf die van 1999 meegemaakt en nu ben ik net terug uit Turkije. Van alle overweldigende natuurervaringen die ik tot nu toe heb gezien (hooggebergtes, watervallen, etc.) is een totale zonsverduistering toch wel de meest indrukwekkende, of in ieder geval een geval apart! Het feit dat je daar op het strand staat in de stralende zon, en dat het dan ineens pikdonker en bovendien behoorlijk fris wordt is zo'n apart verschijnsel. Het geeft je echt het gevoel dat de aarde maar een onbenullig klein brokje steen in het heelal is, laat staan wij mensen die erop leven, die nog veel kleiner en machtelozer zijn. Dat is een enorm indrukwekkende ervaring, die je soms ook wel meemaakt als je bijv. voor het eerst op de top van een berg staat, of vanuit een vliegtuig naar beneden kijkt bij helder weer. Maar nogmaals, naar mijn mening is een zonsverduistering echt uniek. En dat sommige mensen daar emotioneel van worden kan ik best begrijpen. Ik heb zelf niet gehuild ofzo, maar ik kreeg er zeker wel kippevel van, en niet alleen door de plotselinge temperatuurdaling! :)

Een paar andere dingen die ook wel bijdroegen aan de "apparte" ervaring:

In het half uur voor de totaliteit wordt het licht langzaam steeds minder fel en dat geeft een heel apart effect. Het is een vreemd, kil effect doordat de zon (voor zover je met het blote oog kan zien) nog steeds fel schijnt, en er is geen bewolking, maar toch kun je op een gegeven moment zonder zonnebril of zonder met je ogen te knijpen overal naar kijken; zelfs de schitteringen in de kabbelende zee zijn op een gegeven moment niet meer verblindend.

Verder, ik heb de zonsverduistering dus ervaren op het strand bij Side, in Turkije. Daar was het niet echt superdruk (gelukkig) maar toch gaf het een apart effect dat daar zoveel mensen bij elkaar stonden om naar hetzelfde te komen kijken; zowel toeristen als Turken. Blijkbaar is de overweldigende en verbazingwekkende invloed van zon, maan en aarde iets wat iedereen aanspreekt en op een bepaalde manier verbroederd. Ik vind het, naast de foto's van de verduistering zelf, dan ook altijd erg mooi om foto's te zien van hoe allerlei mensen allemaal met een raar brilletje samen naar de lucht staan te kijken. En het is ook vooral erg leuk om mee te maken; vooral het geroep en gejuich en ge-oh-en-aaahh op het moment dat het ineens helemaal donker werd was erg bijzonder.

Tot zover mijn verkapte verslag van een zeeer geslaagde eclipse-reis naar Turkije. :P

En over je tweede vraag:

Kijk eens op de Eclipse pagina van de NASA, onder het kopje "Eclipses of the Sun".
Over het eerste, het klopt wat je zegt dat een half uur voor de totale verduistering er een heel raar fenomeen optreedt. Ik heb zelf nog nooit een totale eclips meegemaakt van de zon, maar die van 1999 was in ons land voor zo'n 95% bedekt en toen de zon voor zo'n 60% bedekt was kon ik al merken dat er wat aan de hand was, het licht kreeg grijstinten en je voelde dat de temperatuur daalde en de dieren rustiger werden, alsof de dieren dachten dat het nacht begon te worden. Helaas was die 95% niet voldoende om het helemaal donker te doen worden. Ik had graag naar Frankrijk of daar naar toe gewild om te zien wat er echt gebeurde, maar ik dacht toen ook, stel dat het geheel bewolkt zou zijn, dan had je er ook niet veel aan. De weersverwachtingen waren niet zo best trouwens. Achteraf dus wel, op sommige plekken. Maar wat ik mij afvraag is je schrijft: dat het dan helemaal pikdonker is. Hoe donker wordt het dan, althans waar kun je het mee vergelijken? Wordt het net zo donker als midden in de nacht, of wordt het net zo donker als s'avonds als de zon een uur onder is? Want ik heb gezien op TV toen bij die eclips van 1999 in Frankrijk waar die Erwin Krol stond het wel donker werd, maar toch ook niet zo pikdonker dat je helemaal niets van de omgeving kon zien, m.a.w. ook al was de zon verduistert er bleef toch nog wat licht over waardoor je bijv. elkaar nog een klein beetje kon zien.

En het tweede antwoord: Het is goed bedoeld trouwens. Ik heb gekeken op die site, maar daar kon ik niet vinden over toekomstige zonsverduisteringen in Nederland tussen het jaar 3001 en het jaar 10.000. Wel staat er genoeg over toekomstige zonsverduisteringen, maar dan over waar, wanneer en hoelang, en het staat van het jaar 3000 v Chr tot zo'n 5000 nChr. Dus mijn tweede vraag is hierbij niet echt beantwoord.
RagingR2

Maar wat ik mij afvraag is je schrijft: dat het dan helemaal pikdonker is. Hoe donker wordt het dan, althans waar kun je het mee vergelijken? Wordt het net zo donker als midden in de nacht, of wordt het net zo donker als s'avonds als de zon een uur onder is? Want ik heb gezien op TV toen bij die eclips van 1999 in Frankrijk waar die Erwin Krol stond het wel donker werd, maar toch ook niet zo pikdonker dat je helemaal niets van de omgeving kon zien, m.a.w. ook al was de zon verduistert er bleef toch nog wat licht over waardoor je bijv. elkaar nog een klein beetje kon zien.
Ik heb die van 1999 meegemaakt vanuit Stuttgart. Daar was het behoorlijk bewolkt, en als ik het me goed herinner was het daar tijdens de totaliteit zo goed als donker. Doordat het dit jaar in Turkije bijna helemaal onbewolkt was zag je nog duidelijk het "avondrood" 360 graden rondom je dus echt donker was het niet, meer een zware schemering. Die bewolking in 1999 zorgde ervoor dat bijna al het licht werd tegengehouden, dus het was misschien niet zo pikdonker als 's nachts, maar wel echt behoorlijk donker; voor zover ik me kan herinneren kon je elkaar nog net zien staan, maar je kon bijv. nauwelijks gezichten herkennen ofzo. Wij stonden trouwens ergens bovenop een heuvel, daar was natuurlijk ook geen kunstmatige verlichting; dus de plek waar je staat kan ook nog wel schelen.

Zo zie je maar; elke eclipsewaarneming is anders. Als het helemaal donker wordt heeft dat ook wel weer iets, maar de prachtige corona van de zon zie je natuurlijk alleen maar als het onbewolkt is.

Verder schijnt het ook wel appart te zijn om de eclipse vanaf een hoogte (een heuvel bijv.) waar te nemen, omdat je dan de schaduw kan zien aankomen vanuit de verte. Ook zijn er fanatiekelingen die tijdens de verduistering in een vliegtuig of ballon gaan zitten, maar vooral dat eerste lijkt me echt niets want dan moet je alles door zo'n piepklein raampje bekijken.
En het tweede antwoord:  Het is goed bedoeld trouwens. Ik heb gekeken op die site, maar daar kon ik niet vinden over toekomstige zonsverduisteringen in Nederland tussen het jaar 3001 en het jaar 10.000. Wel staat er genoeg over toekomstige zonsverduisteringen, maar dan over waar, wanneer en hoelang, en het staat van het jaar 3000 v Chr tot zo'n 5000 nChr. Dus mijn tweede vraag is hierbij niet echt beantwoord.
Voor verduisteringen na 2050 staan er idd geen kaartjes ofzo. Er staat wel een lange lijst met coordinaten, maar goed, als je voor elke wil gaan uitzoeken waar ze precies vallen ben je wel effe bezig. :roll:

Ik denk dat NASA vindt dat het wat teveel tijd kost om voor al die verduisteringen een kaartje te gaan plotten.
Brinx
Lorentziaan

Hier nog een foto van de corona tijdens de totaliteit:

Afbeelding

Gemaakt met een Nikon D50, 200mm, 1/80 sec, F/11 en ISO 800. Leuk om de veldlijnen te kunnen zien zo, ze waren met het blote oog ook zichtbaar. Ik kon de zonnevlammen er niet opkrijgen, daarvoor kreeg ik de zon niet dichtbij genoeg. :roll:
Roel

Brinx, ik zie op jouw foto echt wel een zonnevlam: helemaal midden bovenaan, dat felroze heldere puntje. Het niet zozeer een kwestie van vergroting, maar meer van overbelichting. Mijn eclipsfilmpje toont ook echt wel die roze puntjes, maar daarvoor moet je wel het contrast van de tv iets omhoog gooien, en de helderheid lager. Moet ook lukken als jij je foto bewerkt! Je krijgt dan natuurlijk wel een onderbelichte corona...
Afbeelding
Brinx
Lorentziaan

Roel, ik denk dat je gelijk hebt! Ik heb er wat mee gespeeld in photoshop, maar helaas is het 'uitstekende' stukje zonnevlam verdronken in de plaatselijk overbelichte corona. Ik zal mijn andere foto's nog gaan bekijken om te zien of daar meer op te zien is.
Demelza

Ik dacht, laat ik het wetenschapsforum weer eens bezoeken, het is alweer een tijd geleden. En wie zie ik daar? Roel en Brinx! Brinx, je foto's blijven geweldig! Vooral die van de omgeving. Ik was vergeten mijn flits uit te zetten... Dom natuurlijk. Op jou foto is heel goed te zien hoe donker het was tijdens de verduistering. Ik kan niet wachten tot ik de anderen gezien heb!

Volgens mij heeft Roel trouwens gelijk en staat er rechtsboven inderdaad een zonnevlam. Ik meen dat Nop ze ook op zijn foto's heeft staan, precies op die plek.

Terug naar “Sterrenkijken”