*Bump*
Morgen is het zover, voor degenen die het ontschoten is. Helaas hier in Nederland maar zo'n 33%
En nog "helazer": er is bewolking voorspeld
Moderators: jkien, Michel Uphoff
gister hoorde ik dat er 's middags weer zon zou zijnRaspoetin schreef:*Bump*
Morgen is het zover, voor degenen die het ontschoten is. Helaas hier in Nederland maar zo'n 33%
En nog "helazer": er is bewolking voorspeld
Bats, over je eerste vraag: je moet een totale zonsverduistering eigenlijk zelf live meemaken om dat echt te kunnen snappen. Ik denk dat ik het wel een beetje begrijp; ik heb zelf die van 1999 meegemaakt en nu ben ik net terug uit Turkije. Van alle overweldigende natuurervaringen die ik tot nu toe heb gezien (hooggebergtes, watervallen, etc.) is een totale zonsverduistering toch wel de meest indrukwekkende, of in ieder geval een geval apart! Het feit dat je daar op het strand staat in de stralende zon, en dat het dan ineens pikdonker en bovendien behoorlijk fris wordt is zo'n apart verschijnsel. Het geeft je echt het gevoel dat de aarde maar een onbenullig klein brokje steen in het heelal is, laat staan wij mensen die erop leven, die nog veel kleiner en machtelozer zijn. Dat is een enorm indrukwekkende ervaring, die je soms ook wel meemaakt als je bijv. voor het eerst op de top van een berg staat, of vanuit een vliegtuig naar beneden kijkt bij helder weer. Maar nogmaals, naar mijn mening is een zonsverduistering echt uniek. En dat sommige mensen daar emotioneel van worden kan ik best begrijpen. Ik heb zelf niet gehuild ofzo, maar ik kreeg er zeker wel kippevel van, en niet alleen door de plotselinge temperatuurdaling!bats schreef:Ik heb 2 vragen over een zonsverduistering.
1. Daar een zonsverduistering een heel mooi en indrukwekkend natuurverschijnsel is heb ik wel eens gezien (op TV) dat (sommige) mensen beginnen te huilen op het moment (en vlak erna ook) als de corona om de zon zichtbaar wordt. Mijn vraag is waarom moeten sommige mensen nou huilen om een natuurverschijnsel als dit?
2. En totaal andere vraag die betrekking heeft over toekomstige zonsverduisteringen. In Wikkipedia las ik daar een artikel over dat zonverduisteringen voor een willekeurige plaats (bijv. Nederland) nauwkeurig berekent kunnen worden tot het jaar 8300, met VSOP87 en ook na 8300, maar dan iets minder nauwkeurig. Daarom leek het mij wel grappig wanneer er zonsverduisteringen zijn in Nederland tot aan het jaar 10.000. Helaas kan ik via google er niets over vinden, daarom stel ik deze vraag hier.
Over het eerste, het klopt wat je zegt dat een half uur voor de totale verduistering er een heel raar fenomeen optreedt. Ik heb zelf nog nooit een totale eclips meegemaakt van de zon, maar die van 1999 was in ons land voor zo'n 95% bedekt en toen de zon voor zo'n 60% bedekt was kon ik al merken dat er wat aan de hand was, het licht kreeg grijstinten en je voelde dat de temperatuur daalde en de dieren rustiger werden, alsof de dieren dachten dat het nacht begon te worden. Helaas was die 95% niet voldoende om het helemaal donker te doen worden. Ik had graag naar Frankrijk of daar naar toe gewild om te zien wat er echt gebeurde, maar ik dacht toen ook, stel dat het geheel bewolkt zou zijn, dan had je er ook niet veel aan. De weersverwachtingen waren niet zo best trouwens. Achteraf dus wel, op sommige plekken. Maar wat ik mij afvraag is je schrijft: dat het dan helemaal pikdonker is. Hoe donker wordt het dan, althans waar kun je het mee vergelijken? Wordt het net zo donker als midden in de nacht, of wordt het net zo donker als s'avonds als de zon een uur onder is? Want ik heb gezien op TV toen bij die eclips van 1999 in Frankrijk waar die Erwin Krol stond het wel donker werd, maar toch ook niet zo pikdonker dat je helemaal niets van de omgeving kon zien, m.a.w. ook al was de zon verduistert er bleef toch nog wat licht over waardoor je bijv. elkaar nog een klein beetje kon zien.RagingR2 schreef:Bats, over je eerste vraag: je moet een totale zonsverduistering eigenlijk zelf live meemaken om dat echt te kunnen snappen. Ik denk dat ik het wel een beetje begrijp; ik heb zelf die van 1999 meegemaakt en nu ben ik net terug uit Turkije. Van alle overweldigende natuurervaringen die ik tot nu toe heb gezien (hooggebergtes, watervallen, etc.) is een totale zonsverduistering toch wel de meest indrukwekkende, of in ieder geval een geval apart! Het feit dat je daar op het strand staat in de stralende zon, en dat het dan ineens pikdonker en bovendien behoorlijk fris wordt is zo'n apart verschijnsel. Het geeft je echt het gevoel dat de aarde maar een onbenullig klein brokje steen in het heelal is, laat staan wij mensen die erop leven, die nog veel kleiner en machtelozer zijn. Dat is een enorm indrukwekkende ervaring, die je soms ook wel meemaakt als je bijv. voor het eerst op de top van een berg staat, of vanuit een vliegtuig naar beneden kijkt bij helder weer. Maar nogmaals, naar mijn mening is een zonsverduistering echt uniek. En dat sommige mensen daar emotioneel van worden kan ik best begrijpen. Ik heb zelf niet gehuild ofzo, maar ik kreeg er zeker wel kippevel van, en niet alleen door de plotselinge temperatuurdaling! :)bats schreef:Ik heb 2 vragen over een zonsverduistering.
1. Daar een zonsverduistering een heel mooi en indrukwekkend natuurverschijnsel is heb ik wel eens gezien (op TV) dat (sommige) mensen beginnen te huilen op het moment (en vlak erna ook) als de corona om de zon zichtbaar wordt. Mijn vraag is waarom moeten sommige mensen nou huilen om een natuurverschijnsel als dit?
2. En totaal andere vraag die betrekking heeft over toekomstige zonsverduisteringen. In Wikkipedia las ik daar een artikel over dat zonverduisteringen voor een willekeurige plaats (bijv. Nederland) nauwkeurig berekent kunnen worden tot het jaar 8300, met VSOP87 en ook na 8300, maar dan iets minder nauwkeurig. Daarom leek het mij wel grappig wanneer er zonsverduisteringen zijn in Nederland tot aan het jaar 10.000. Helaas kan ik via google er niets over vinden, daarom stel ik deze vraag hier.
Een paar andere dingen die ook wel bijdroegen aan de "apparte" ervaring:
In het half uur voor de totaliteit wordt het licht langzaam steeds minder fel en dat geeft een heel apart effect. Het is een vreemd, kil effect doordat de zon (voor zover je met het blote oog kan zien) nog steeds fel schijnt, en er is geen bewolking, maar toch kun je op een gegeven moment zonder zonnebril of zonder met je ogen te knijpen overal naar kijken; zelfs de schitteringen in de kabbelende zee zijn op een gegeven moment niet meer verblindend.
Verder, ik heb de zonsverduistering dus ervaren op het strand bij Side, in Turkije. Daar was het niet echt superdruk (gelukkig) maar toch gaf het een apart effect dat daar zoveel mensen bij elkaar stonden om naar hetzelfde te komen kijken; zowel toeristen als Turken. Blijkbaar is de overweldigende en verbazingwekkende invloed van zon, maan en aarde iets wat iedereen aanspreekt en op een bepaalde manier verbroederd. Ik vind het, naast de foto's van de verduistering zelf, dan ook altijd erg mooi om foto's te zien van hoe allerlei mensen allemaal met een raar brilletje samen naar de lucht staan te kijken. En het is ook vooral erg leuk om mee te maken; vooral het geroep en gejuich en ge-oh-en-aaahh op het moment dat het ineens helemaal donker werd was erg bijzonder.
Tot zover mijn verkapte verslag van een zeeer geslaagde eclipse-reis naar Turkije. :P
En over je tweede vraag:
Kijk eens op de Eclipse pagina van de NASA, onder het kopje "Eclipses of the Sun".
Ik heb die van 1999 meegemaakt vanuit Stuttgart. Daar was het behoorlijk bewolkt, en als ik het me goed herinner was het daar tijdens de totaliteit zo goed als donker. Doordat het dit jaar in Turkije bijna helemaal onbewolkt was zag je nog duidelijk het "avondrood" 360 graden rondom je dus echt donker was het niet, meer een zware schemering. Die bewolking in 1999 zorgde ervoor dat bijna al het licht werd tegengehouden, dus het was misschien niet zo pikdonker als 's nachts, maar wel echt behoorlijk donker; voor zover ik me kan herinneren kon je elkaar nog net zien staan, maar je kon bijv. nauwelijks gezichten herkennen ofzo. Wij stonden trouwens ergens bovenop een heuvel, daar was natuurlijk ook geen kunstmatige verlichting; dus de plek waar je staat kan ook nog wel schelen.Maar wat ik mij afvraag is je schrijft: dat het dan helemaal pikdonker is. Hoe donker wordt het dan, althans waar kun je het mee vergelijken? Wordt het net zo donker als midden in de nacht, of wordt het net zo donker als s'avonds als de zon een uur onder is? Want ik heb gezien op TV toen bij die eclips van 1999 in Frankrijk waar die Erwin Krol stond het wel donker werd, maar toch ook niet zo pikdonker dat je helemaal niets van de omgeving kon zien, m.a.w. ook al was de zon verduistert er bleef toch nog wat licht over waardoor je bijv. elkaar nog een klein beetje kon zien.
Voor verduisteringen na 2050 staan er idd geen kaartjes ofzo. Er staat wel een lange lijst met coordinaten, maar goed, als je voor elke wil gaan uitzoeken waar ze precies vallen ben je wel effe bezig.En het tweede antwoord: Het is goed bedoeld trouwens. Ik heb gekeken op die site, maar daar kon ik niet vinden over toekomstige zonsverduisteringen in Nederland tussen het jaar 3001 en het jaar 10.000. Wel staat er genoeg over toekomstige zonsverduisteringen, maar dan over waar, wanneer en hoelang, en het staat van het jaar 3000 v Chr tot zo'n 5000 nChr. Dus mijn tweede vraag is hierbij niet echt beantwoord.