jhullaert
Artikelen: 0

Re: man met groen bloed

Nog iets als je ergens tegen aanloopt en je krijgt een bloeduitsorting wordt dit toch een blauwe plek? 8-[
Sarina

Toch niet voor lang. Wordt die blauwe plek alleen door bloed veroorzaakt? En ik geloof dat men het er net mee eens was dat bloed niet echt blauw is, hoogstens paars.

@ DrQuico: En als bloed toch blauw kan zijn, is het ook mogelijk om groen bloed te krijgen zonder meteen dood te zijn.
[center]Vol - ledig[/center]

[center]Volledig[/center]
Pink Panther

Nog iets als je ergens tegen aanloopt en je krijgt een bloeduitsorting wordt dit toch een blauwe plek? 8-[
nouja, maar die plek wordt misschien blauw, maar dan ook paars, geel, groen, oker, rood, ...

maar ik heb nog geen geel of okerkleurig bloed gezien hoor...
Gerard

Ik heb in m'n leven vast wel een tienduizenden zoniet honderdduizenden bloedmonsters gezien en de kleur varieert van "helder"rood via bloed rood, donker(paars)rood(zuurstofarm) tot vrijwel zwart (na hemolysche van de ery's) maar groen of blauw oid bloed heb ik nog nooit gezien.

De kleuren bij een blauw oog ontstaan door afbraak van bloed naar biliverdine (groenig) en bilirubine(geel)
rwwh

die zakjes zijn vacuüm
Nee, die zakjes zijn leeg. Vacuum krijg je een zakje echt niet.
Pink Panther

Pink Panther schreef: die zakjes zijn vacuüm
Nee, die zakjes zijn leeg. Vacuum krijg je een zakje echt niet.
nee? ow, dan was ik volledig mis... maar je kan die zakjes toch vacuüm krijgen, dat is toch niet zo moeilijk dunkt me. :-k
rwwh

maar je kan die zakjes toch vacuüm krijgen, dat is toch niet zo moeilijk dunkt me. :-k
Wat gebeurt er als je een ballon (of zo'n zakje) leegzuigt met een vacuumpomp?
Robin85

bedoelt Pink panther niet met 'die zakjes vaccuum' dat er gewoon bloed inzit en geen luchtbel..
Pink Panther

I see, het zou helemaal ineenkrimpen tot een bolletje... nouja, dat lijkt me inderdaad ook niet zo practisch...

waarom kan je op sommige zooooo voor de hand liggende dingen niet zelf komen, maar moet je er altijd eerst met je neus opgedrukt worden :P
Fuzzwood

Pink Panther schreef: I see, het zou helemaal ineenkrimpen tot een bolletje... nouja, dat lijkt me inderdaad ook niet zo practisch...

waarom kan je op sommige zooooo voor de hand liggende dingen niet zelf komen, maar moet je er altijd eerst met je neus opgedrukt worden :P
Oow vandaar dat je een wipneus hebt :P :P :P
Rickkie

Mogen we dan als eindconclusie het volgende neerzetten:

Zuurstofrijk bloed (slagader) = Helder rood

Zuurstofarm bloed (ader) = Donker rood / "Paars"

Bloed met 90 % Hb(S) complex = Groen

Bestaat het dat iemand groen bloed heeft en dit overleeft: Neen.

Blauwe plek is blauw door zelfde principe dat ALLE bloedvaten (onderhuids) blauw zien.

Blauwe plek wordt groen, geel, paars etc door afbraakproducten van bloed.

Nog een aanwijzing voor hardnekkige verstokte liefhebbers van het apenbroodje "Blauw bloed in het lichaam": Neem een spiegel. Kijk naar de haarvaatjes in je ogen. IS DIT BLAUW??? Is dat het geval: dan ben je een alien, wacht tot je naar huis kunt bellen. Is dat niet het geval: Goedzo, bewijs geleverd: Bloed in lichaam = ALTIJD rood.

Goed opgesomd?
tequila boy

Blauw bloed in het lichaam": Neem een spiegel. Kijk naar de haarvaatjes in je ogen. IS DIT BLAUW??? Is dat het geval: dan ben je een alien, wacht tot je naar huis kunt bellen.

E.T. phone home!
Gerard

Laboratoriumonderzoek uit het artikel

A sample of the greenish-black blood was sent to the laboratory for co-oximetry. The oxygen saturation (SaO2) was 94%, and the oxygen partial pressure (PaO2) 135 mm Hg. The methaemoglobin concentration was within the normal range, at 1·17 g/L (0·9%), as was the carboxyhaemoglobin concentation—but the analyzer displayed an alert to the presence of sulfhaemoglobin. Quantitative analysis (Beckman DU65 Spectrophotometer, Beckman Coulter, Mississauga, Canada) revealed a sulfhaemoglobin concentration of 2 g/L. The patient recovered uneventfully, and stopped taking sumatriptan after discharge. When seen 5 weeks after his last dose, he was found to have no sulfhaemoglobin in his blood.

Bron: the Lancet

Volume 369, Issue 9577, 9 June 2007-15 June 2007, Page 1972
Rickkie

Aaah joh das uit 2007 :oops: er was vast en zeker een of andere belhamel die voor de grap een schep zwavel in dat bloed gegooid heeft ;-)

Hoe is het mogelijk dat zwavel op zo'n manier accumuleerd dat het in je bloed nog een concentratie heeft van 2 gram/l?

Dan moet je behoorlijk wat tabletjes geslikt hebben denkik zo...

Stel 1 tablet = 100 mg sumatriptan (is zwaarste dosis)

Zwavel = 12,89 m/m % van sumatriptan = 0,001289 gram zwavel/tablet

Stel v bloed in lichaam = 5,5 liter

5,5 * 2 = 11 gram zwavel

11 / 0,001289 gram = 8532,661 tabletten

Ervan uitgaande uiteraard dat het niet tussendoor wordt afgebroken (wat het wel wordt want na 5 weken is er geen sprake meer van)

EDIT

Ow oeps er staat een Hb(S) complex concentratie van 2 g/l

das andere soep eej heb ik niet goed gelezen... Vrijwilligers om het nogmaals uit te rekenen?

Ik ga uit van een binding van zwavel met Hb gelijk aan binding Fe met Hb dus 1 op 1
Gerard

Aaah joh das uit 1972
9 June 2007-15 June 2007

Wakker worden :eusa_whistle:

Terug naar “Wetenschappelijk Nieuws”