TerraNova
Artikelen: 0

Re: Probleem collimeren Newton

Hmmmm,

Dat is us het voordeel van een artificial star. Het einde van de tuin is net te focussen. En, ....... zo groot is mijn tuin niet. :wink:
Leon.

Clear, Dark Skies.............
Bullseye

Om te collimeren wil ik graag de befaamte zwarte stip op mijn spiegel zetten. Hiervoor moet ik de spiegel uit de kijkerbuis halen
Ik ben dit ook van plan, maar aan de ene kant vind ik het ook weer link :roll:

De stip kun je het beste met een watervaste stift oid wat blijft zitten.

Maar stél dat je hem niet éxact in het midden krijgt, door een fout.

Dan kun je hem niet herstellen :D

iemand adviezen of tips?
Roel

Het mooie is dat het midden van de hoofdspiegel in de schaduw ligt van de kleine vangspiegel. Hierdoor doet dat gedeelte van de hoofdspiegel eigenlijk helemaal niet mee. Bij sommige telescooptypen zit daar zelfs een gat!

Als je een cirkel uit een stuk papier trekt met een diameter exact even groot als de hoofdspiegel, zit het prikgaatje van de passerpunt precies in het midden van die schijf. Leg deze schijf over je hoofdspiegel en duw de punt van een watervaste stift door dit gaatje: voila, een klein stipppie precies in het midden van je spiegel. Maak het stipje iets groter (een mm of drie) en klaar! Probeer de spiegel tijdens dit alles NIET aan te raken.

Je kan ook een klein stickertje plakken precies in het midden, die kan je evt. nog verplaatsen, maar volgens mij is dat echt niet nodig...

(ik zie trouwens dat je ook in Deventer woont, net als ik. Ik wil best wel even die stip voor je zetten hoor! PB me maar even)
Afbeelding
Bullseye

Hij is nu helemaal in orde (zie inbox) :roll: nu nog maar hopen op een heldere hemel :D als ik de voorspellingen moet geloven wordt het vanavond/vanacht of in ieder geval morgen... kijk er na uit! :D

Terug naar “Sterrenkijken”