peterdevis schreef:Het is voor jullie natuurlijk fijn dat je een persoonlijke mening hebt over het heelal. Alleen doen die meningen in een wetenschappelijk debat niet ter zake!
Je mag natuurlijk stellen dat de oerknaltheorie een foute theorie is, maar je moet dit dan doen met de nodige argumentatie. Dit is in de geschiedenis ook reeds herhaaldelijk gebeurd. Zo verklaard de oorspronkelijke oerknal theorie niet waarom het heelal niet isotroop is. De inflatietheorie bracht de uitkomst.
Dus weg met gratuite uitspraken en argumenten graag.
Ik zie het heelal (of andere dingen) eigenlijk als een puzzel, waarvan al een aantal stukjes bekend en in ons bezit zijn, zoals de informatie uit onze waarnemingen er het idee van een oerknal, dat daar (al) uit is ontstaan.
Door de losse stukjes van de puzzel, op een andere plaats te leggen, en eventueel aan te vullen met nieuwe (zelf gevonden) stukjes, ontstaat een ander beeld, uit dezelde stukjes.
Dit is dan het beeld dat ik eerst (aan jullie) wil overbrengen, waarna het jullie vrij staat om nadere vragen te stellen, of om te proberen de theorie met argumenten onderuit te halen natuurlijk.
Een dergelijke gang van zaken is niet geheel onwetenschappelijk te noemen, daar ieder nieuw wetenschappelijk idee eigenlijk op een dergelijke wijze ontstaat. Namelijk vanuit de filosofie (fantasie) van een wetenschapper, gecombineerd met zijn waarnemingen aan het onderwerp uiteraard. Daarna gaat hij zijn vondst pas proberen te bewijzen, maar het echte bewijs wordt pas geleverd na openbaring, wanneer op alle nogelijke manieren mag of moet worden getracht de nieuwe theorie met argumenten onderuit te halen. Als dát niet lukt, dan heb je het sterkste argument of bewijs in handen.
Toch heeft Peter ook wel gelijk natuurlijk, want je moet dan eigenlijk wel meteen een zo compleet mogelijk beeld van je oplossing van de puzzel geven, en geen losse uitspraken doen, waaruit de puzzel dan langzaamaan moet worden opgebouwd door ons. Of je moet met wel hele sterke argumenten komen.
Het mooie van een wetenschapsforum is echter de ruimte die er is (of moet zijn) om te freewheelen, en de kritiek van anderen wanneer dit leidt tot stommiteiten of ongefundeerde meningen.
Wetenschap in het klein, maar met grote mogelijkheden, daar ben ik van overtuigd.
Pieter