Ik wil nergens heen, behalve wat meer kwalitatief inzicht krijgen in het fenomeen verstrengeling waar ik weinig kennis over heb, en probeer met dit soort gedachtenspelletjes en jullie commentaar er op, de randen af te tasten. Waar ik naar op zoek ben is of, en zo ja waar, het schuurt tussen de kwantumwereld en de relativiteit. Dat is alles.
Jij vuurt een lange-afstandsraket van grote afstand op mij af, maar belt mij op om me te waarschuwen, en ik ben op tijd op de hoogte om me uit de voeten te maken.
Dat is newtoniaans zoals je zelf opmerkt. Maar op het moment dat die raket de lichtsnelheid zou naderen is newtoniaanse natuurkunde niet meer toereikend. Dan hebben we rekening te houden met de beperkingen opgelegd door de relativiteit.
Als een fenomeen als kwantumverstrengeling niet had bestaan, dan zouden wij hier neem ik aan allemaal geroepen hebben dat dergelijke gedachte-experimenten volstrekt onmogelijk waren, omdat ze vanwege benodigde superluminale snelheden een schending van de relativiteit zouden vereisen.
Het lijkt via verstrengeling echter wel mogelijk zonder de relativiteit te schenden, en dan is er bij mij sterke behoefte aan een verklaring voor deze 'superluminale' non-lokaliteit. De verborgen variabelen lijken grotendeels afgeserveerd door Bells theorema en het experiment van Alain Aspect.
En dan blijven m.i. alleen de aannames dat beide verstrengelde deeltjes in feite een enkel deeltje zijn dat als twee deeltjes ervaren wordt (*) of dat er toch superluminaal contact is tussen de deeltjeparen over. Beiden kunnen schuren met de SRT of ART.
(*) Hierbij stel ik mij dan maar weer de bekende ballon-analogie voor. Een enkel deeltje bevindt zich aan de andere zijde van de ballon, waarvan alleen het tweedimensionale oppervlak de ruimte voorstelt. Een tweedimensionaal wezen op die ballon heeft geen enkele weet van de kromming van zijn ruimte, en ziet als hij links kijkt verweg een deeltje en als hij rechts kijkt eveneens. In zijn tweedimenionale logica zijn het twee verschillende deeltjes.