cock schreef: ↑di 04 feb 2014, 23:54
Dat zal moeilijk zijn, maar de klassieke verklaring die nu de wetmatigheden van de kinetische gastheorie verklaart falsifiëren kan wel.
Uit de kinestische gastheorie volgt: pV = nRT
Men meet, bij benadering: pV = nRT
Tot zover de pogingen tot falsificatie.
Conclusie: voor zover de uitgangspunten van de kinetische gastheorie niet juist zouden zijn, leiden ze in ieder geval niet tot een volkomen onjuiste beschrijving van de waarnemingen. Wetenschappelijk gezien is dat het voornaamste. Toch zijn er betere beschrijvingen. Zo worden de moleculen binnen de kinetische gastheorie beschouwd als puntdeeltjes, terwijl ze dat in werkelijkheid niet zijn. Beschrijvingen die deze (en andere) effecten wel meenemen, zoals de vergelijking van Van der Waals, zijn nóg beter in overeenstemming met de waarneming. Maar ook deze beschrijvingen zijn geënt op het idee van willekeurig bewegende deeltjes die volkomen elastisch botsen.
Ik ben geen experimentator, maar ik stel het volgende voor:
- Proef 1. Nu kan men op de wanden kleine nano detectoren b’ plaatsen, die de energieoverdracht van a op b en visa versa kunnen meten. Een botsing kan dan detecteerbaar zijn. Indien er energieoverdracht naar de gasmassa (bv. door verwarming van het gas in een gesloten vat), plaatsvindt, zou men moeten kunnen meten dat het proces, zoals boven beschreven, zorgt voor een nog grotere elastische botsing.
Je kunt niet én de impuls meten én een volkomen elastische botsing handhaven. Maar dat is niet zo'n probleem. Je kunt ook gewoon meten wat het verband is tussen de snelheids(verdeling) en de temperatuur van het gas en de elastische botsingen laten voor wat het is.
De snelheidsverdeling is zichtbaar in het feit dat men bij spectroscopische metingen aan gassen geen welbepaalde frequenties meet maar verdelingen rondom die frequentie, die breder worden naarmate de temperatuur toeneemt (Doppler broadening). Die verdeling volgt ook uitstekend de Maxwell-Boltzmann verdeling, in overeenstemming met de kinetische gastheorie.
Proef 1 is dus gelukt.
- Proef 2. Ook stel ik me voor dat het mogelijk moet zijn om een wand te construeren, die de volledige energie van de gasmolecules absorbeert, zodat de eertijds "elastische botsingen", niet elastisch worden. Het gevolg zou dan zijn dat de gasmolecules na verloop van tijd hun kinetische energie en warmte verliezen, en onder invloed van de zwaartekracht naar de bodem van het vat zakken, en er bovenaan in het vat een vacuüm ontstaat.
Je stelt een soort van cilinder voor, met daarin een wrijvingsloze zuiger en erbuiten vacuum. Binnen de grenzen waarin dit praktisch te realiseren is, is het inderdaad bekend dat in een dergelijke opstelling de temperatuur daalt. Dat de dichtheidsverdeling van gassen afhankelijk is van de hoogte en van de kinetische energie van de moleculen (de temperatuur van het gas) is ook bekend.
Proef 2 is dus ook gelukt.
Als beide proeven een aanduiding geven, dat de klassieke verklaring van de druk op de wanden van het vat door elastische botsingen onjuist is, dan maakt mijn alternatieve verklaring een grote kans.
Beide proeven geven dus geen aanduiding dat de klassieke verklaring onjuist is. En al zou een van beide proeven dat doen, dan zou de wetenschap de juistheid van
de voorspellingen die uit de kinetische gastheorie volgen altijd onderkennen. Op dat moment zou
een alternatieve verklaring op zich
een kans maken. Of dat jouw verklaring is, zal voornamelijk afhangen van de vraag of je in staat bent tot een kwantitatieve voorspelling te komen die in overeenstemming is met de waarnemingen. Gezien je eerdere opmerking "dat dat moeilijk zal zijn", maakt je alternatieve verklaring bij voorbaat geen al te grote kans.