Flisk schreef: ↑di 04 feb 2014, 21:30
Wat bedoel je met 'psychische basisfenomenen'? Want daar kan ik weinig van maken.
Wat dat zijn weet ik ook niet. Maar je zult wel iets dergelijks nodig hebben om het psychisch monisme tot een toetsbare theorie uit te werken.
Wat zou het verschil zijn tussen de huidige wetenschap dan?
Wetenschap geeft entiteiten een naam (massa, energie, kracht, hoeksnelheid, frequentie, atomen etc..). Of je die begrippen nu verklaart als psychische fenomenen of als eigenschappen van materie, je komt op dezelfde verbanden uit. Die verbanden kan je experimenteel testen, dus we noemen het wetenschap. Maar vanaf wanneer je een verklaring geeft aan die verbanden, ben je niet meer met wetenschap bezig.
Een verklaring gaat altijd terug op aannamen die als fundamenteler beschouwd worden. Wanneer het hele universum psychisch zou zijn, zouden wetten en entiteiten die door de natuurkunde gevonden worden uiteindelijk ook uit de wetmatigheden van de psychische basisfenomenen afgeleid moeten kunnen worden. Die wetmatigheden van de psychische basisfenomenen liggen dan zowel aan de basis van de verschijnselen die in het gewone spraakgebruik tot het onderwerp van de psychologie gerekend worden als aan de basis van de verschijnselen die in het gewone spraakgebruik tot het onderwerp van de natuurkunde gerekend worden. De wetmatigheden van de psychische basisfenomenen zullen net als de fundamentele natuurwetten niet verder verklaard kunnen worden. Wat je wel zou moeten doen om het psychisch monisme aannemelijk te maken is de bekende natuurwetten af te leiden uit de wetmatigheden van de psychische basisfenomenen.
Geloof kan je niet wetenschappelijk onderzoeken. Een van de eigenschappen van wetenschap is dat het experimenteel toetsbaar moet zijn.
Het probleem bij zulke zaken is dat je die niet experimenteel kan controleren en al zeker niet kan bewijzen.
Wanneer je een toetsbare psychologie van het universum (beschouwd als systeem van psychische basisfenomenen) zou hebben waarmee je
zowel psychische verschijnselen in de normale zin van het woord
als natuurkundige verschijnselen kunt verklaren, is dat een sterke aanwijzing dat het hele universum psychisch is. Ik zie in niet wat dat met geloof te maken heeft.
Wij zijn deel van dit universum, je kan moeilijk verlangen dat we dan ooit te weten gaan komen hoe het precies in elkaar zit. We kunnen wel de wereld rondom ons modelleren en voorspellingen doen adhv wetenschap. Maar de oorsprong van deze wereld blijft een openstaande vraag die je zelf kan invullen zoals je wilt.
Over de
oorsprong van de wereld heb ik het niet, enkel over de aard (of zo je wilt de bouwstenen) van de wereld.