Hoe bandbreedte zou bijdragen aan vertraging zie ik niet direct in. Zelfs als ze een filter gebruiken dat in totaal een faseverschuiving van 360 graden heeft op 77 kHz zou je daardoor niet meer dan 14 microseconden mislopen.Wonderlijk is dat het Lidl-wekkertje hardnekkig circa 1/4 sec voorloopt op een vergelijkbaar DCF77-wekkertje van de Hema, ook na herhaaldelijk uitgeschakeld te zijn door de batterijen te verwijderen. Als hij synchroniseert na een dag zonder batterijen vertoont hij weer die 1/4 seconde voorsprong. Er zit in de elektronica lijkt me niet zoveel wat 1/4 seconde vertraging oplevert. Misschien is de ontvanger van het Hema wekkertje opzettelijk extreem smalbandig om minder last te hebben van ruis en stoorsignalen. Hoe smalbandiger des te meer vertraging.
Ik vermoed dat die kwart seconde afwijking gewoon een implementatiefout is, wellicht acceptabel geacht door de fabrikant gezien de resolutie van het display een volle seconde is. Overigens vraag ik me dat wel af welk van de twee klopt: als je het vergelijkt met een NTP gesynchroniseerde klok als time.gov, welk van de twee zit er dan qua seconde-ovegang het dichtste bij?
Overigens is het ook een afweging dat het bij 1 keer per dag synchroniseren niets meer uitmaakt: de nauwkeurigheid van het kirstal dat het de rest van de dag bepaalt is normaliter 20 ppm, genoeg om anderhalve seconde per dag te verliezen of te winnen.