always schreef op 19 Dec 2015 - 20:28:
"De opvatting dat een loden bol veel sneller valt vanwege het (primaire) feit dat zijn dichtheid zoveel groter is, is dus onjuist. Het is het (secundaire) effect van de weerstandskracht die bij zwaardere bollen iets minder groot is."
Volgens mij is hier (in dit forum) ook nooit iets anders over beweerd.
Nou, "nooit"... Inderdaad zeggen sommigen dat "de zwaardere bol relatief minder last heeft van de luchtweerstand". Of dat relatief veel of weinig is, wordt nergens duidelijk. Aan de andere kant is er veel spraakverwarring met als gevolg onjuiste beweringen.
Een eerste uitspraak: "Bij een verschillende massa is de versnelling ten gevolge van de luchtweerstand niet hetzelfde is. Bij een zwaarder voorwerp is de versnelling kleiner".
Het woord "versnelling" is niet onjuist, maar hier heel verwarrend omdat de versnelling negatief is. Terecht heb je zelf opgemerkt, dat daarom het woord vertraging veel beter is.
Maar niemand neemt die term over en dan komen er foute uitspraken:
"De netto versnelling naar de grond toe zal hoger zijn bij het zwaardere voorwerp (indien ze beide dezelfde vorm en beginsnelheid hebben)".
Onjuist, de versnelling van de zwaartekracht is voor alle vallende voorwerpen gelijk. Naarmate het gewicht toeneemt, neemt ten gevolge van de wrijving de versnelling iets af.
Als voorbeeld de zinken en loden bol van 10 cm doorsnede. Ze starten allebei vanaf 70 m hoogte met een versnelling van 9,81 m/s
2 en op grond is de valversnelling voor de zinken bol nog 9,02 m/s
2 en voor de loden bol 9,32 m/s
2.
Een volgende bewering: "Aangezien bij het voorwerp met grotere massa het gewicht groter is, manifesteert zich daar een grotere nettokracht en zal het voorwerp met grotere massa sterker versnellen ..." De "grotere nettokracht" is een beetje raadselachtig. En het voorwerp met grotere massa versnelt niet, maar vertraagt in zijn val.
Laatste bewering: "Versnelling lichte bol 4 m/s
2, zware bol 9,4 m/s
2. De zware bal wint met kop en schouders."
Dezelfde fout als bij de beweringen hierboven: de bollen versnellen niet, de valversnelling is voor beide gelijk en wordt juist iets kleiner door de wrijving. En die "kop en schouders" betekenen niet meer dan 0,06 s verschil in aankomsttijd tussen aluminium en lood.
In de wetenschap komt het aan op duidelijk formuleren. Dat probeer ik te doen, maar ik moet direct toegeven dat me dat in mijn eerdere bijdragen ook niet is gelukt.