Professor Puntje schreef:
Dat onderzoek zou ik wel eens willen zien. In elk geval is het niet zo dat kennis van zaken in de politiek genoeg is om een beslissing te kunnen nemen, je moet ook weten waar je heen wil. Het is dus de vraag hoe je de kwaliteit van een politieke beslissing op een neutrale manier kunt meten...
In het boek 'The wisdom of crowds' beschrijft James Surowiecki onderzoeken naar de wijsheid van massa's. De collectieve kennis van een groep blijkt waardevoller dan de individuele kennis van één of meerdere leden, hoe slim die ook zijn. Groepen blijken zelfs in staat de toekomst accuraat te voorspellen. Het succes van de door de groep gevonden oplossing is het vooral effectief wanneer interactie tussen verschillende processen de uitkomst beïnvloedt.
Er zijn een paar voorwaarden gebleken:
- De groep is divers.
- De leden vormen onafhankelijk hun oordeel.
- Slimme massa's zijn decentraal georganiseerd.
Het lijkt mij dat een referendum wel aan deze voorwaarden voldoet.
Voor mij persoonlijk geldt dat toen ik die twee Europeese politici (die door ons betaalde deskundigen) een paar jaar geleden in de Oekraine allemaal beloftes zag doen, ik grote problemen vermoedde.
Je hoeft je maar even voor te stellen wat er gebeurt wanneer zoiets in een land plaatsvindt dat aan de USA grenst.
En inderdaad, de Krim, de burgeroorlog, enz.
Ik ben natuurlijk niet de enige met onderbuik gevoelens, en die van mij alleen betekenen ook niet veel, maar collectief blijkt dat dus heel anders te liggen.