Klopt. U zal de hyphen zien, de cellen waaruit ze bestaan, hier en daar een kern en een vacuole. Als de schimel goed gedeit ziet u de hyphen groeien -letterlijk- maar dat is ook alles.
Determinatie kan enkel indien er conidia en sporen zijn gevormd.
Als u daar tijd en zin voor hebt, zou u kunnen proberen hem op te kweken. Dat kan soms wel, soms niet, met eenvoudige huis-, tuin- en keukenmiddeltjes.
Veel saprophytische schimmels bijvoorbeeld, laten zich eenvoudig opkweken op een schraal medium zoals gekookte aardappel.
Vermits uw beestje blijkbaar een voorliefde heeft voor een zuur milieu, zou u kunnen proberen het op te kweken in bijvoorbeeld verdund druivensap, of op een vaste voedingsbodem van verdund druivensap en gelatine of agar-agar. Op die manier kan vaak de hele ontwikkeling gevolgd worden. Ik heb daar ook ooit wel in geliefhebberd, zie bvb hier:
http://sciencetalk.nl/forum/index.php/topic/200535-vragen-van-lars-over-microscopie/?p=1036425 .
Kant en klare petrischalen met voedingsbodem zijn eveneens in de handel, maar niet goedkoop, vaak slechts beperkt houdbaar en er is steeds een minimumafname, doorgaans 20 of 40 st.
Wat een microscoop betreft: ik heb momenteel niets staan (als dat de vraag was...), maar ik verwacht er wel twee, wellicht nog deze week. Ik weet er nog niet veel over, enkel dat nog maar eens blijkt dat microscopie niet duur hoeft te zijn. Vraagprijs voor de twee, waaronder een binoculaire labmicroscoop, wellicht in goede staat, met 4/0,10, 10/0,20, 40/0,65, 100/1,25 is € 145.
Terzijde: het klopt dat individuele virussen lichtmicroscopisch niet zichtbaar zijn, maar eens er in een cel voldoende virusmateriaal gerepliceerd is, is dat wel degelijk lichtmicroscopisch goed waar te nemen. Voor het zichtbaar maken van die zgn. 'inclusion bodies' zijn er specifieke kleurtechnieken, zoals Castaneda's kleuring voor het aantonen van 'Negri bodies' bij hondsdolheid.