Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Pharmakul
Artikelen: 0

Re: Magnetisme

Marko schreef:  
Als het vaker gebeurt dan moet je het probleem bij jezelf zoeken. 

Wat de laatste tijd wel erg vaak gebeurt is dat iemand een vraag stelt, een bepaalde kern van forumgebruikers hier bovenop duikt en al een dozijn reacties (op elkaar) heeft geplaatst nog voor de topicstarter uberhaupt weer is ingelogd. Als een topicstarter een vraag stelt op "instapniveau" en vervolgens worden er allemaal dingen besproken waar de topicstarter geen kaas van heeft gegeten en die ook niet direct een bruikbaar antwoord lijken te geven, kan ik me voorstellen dat zo iemand afhaakt, en/of voor zichzelf de conclusie trekt "nou, de experts zijn het er kennelijk ook niet over eens". 

Dus: wil je graag dat de topicstarter weer iets van zich laat horen, geef die topicstarter dan de ruimte, en wacht met (off-topic) discussies totdat de vraag duidelijker is, of neem zelf de verantwoordelijkheid om een nieuw topic te starten over dat wat je zelf graag wil bespreken.

Vind je het vooral belangrijk om met anderen te keuvelen of dat aspect van de vraag dat jou interesseert, accepteer dan dat degenen die het topic gestart hebben daar niet aan mee kunnen of willen doen.

Hartelijk dank voor je begrip, ik volg alle opmerkingen zeker en ik apprecieer jullie hulp ook enorm. Ik heb gewoon al 5x hetzelfde moeten zeggen namelijk dat ik geen verdere info heb. De vraag is gewoon zo gesteld en ik hoopte op een duidelijk antwoord, maar jullie intelligentie reikt zo te zien veel verder dan een simpel antwoord. 
Marko

Een simpel antwoord is "nee". En dat is ook het goede antwoord, behalve als dit huiswerk voor een vak over de speciale relativiteitstheorie zou zijn.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Pharmakul

Marko schreef: Een simpel antwoord is "nee". En dat is ook het goede antwoord, behalve als dit huiswerk voor een vak over de speciale relativiteitstheorie zou zijn.
Nee is niet genoeg, er moet altijd een woordje uitleg bij.
Maar met het antwoord 'nee' weet ik al genoeg want ik twijfelde. Dus ik heb antwoord op mijn vraag gekregen.

Bedankt allemaal 
klazon
Pluimdrager

Citaat: "[background=transparent]De vraag is gewoon zo gesteld en ik hoopte op een duidelijk antwoord, maar jullie intelligentie reikt zo te zien veel verder dan een simpel antwoord. [/background]"

Ik moet zeggen dat de vraag dan wel vaag is en bij vage vragen hoort geen simpel antwoord, zoals je hebt gemerkt.

Een tip voor een volgende keer: kleed je vraag een beetje in. Als je de kale vraag hier dropt ga ik er vanuit dat je hem zelf verzonnen hebt. In dit geval had je er bij kunnen vermelden dat de vraag uit een examen komt. En als dat examen ergens online staat had je daar een link naar kunnen  geven. Dat plaatst de vraag in zijn context en dan komen er (misschien) betere antwoorden.
Marko

Een uitleg zou kunnen zijn "de massa kan alleen veranderen als er materie aan de magneet wordt toegevoegd of van de magneet wordt verwijderd. Wanneer een magneet door een spoel gaat wordt wel een inductiestroom opgewekt, maar er wordt geen materie van of naar de magneet verplaatst."

Mooi dat je uiteindelijk toch geholpen bent.
Professor Puntje

Dit topic staat niet in het huiswerk en practica forum. Bovendien is de vraag van de topic starter voor zover mogelijk ook beantwoord. Het Wetenschapsforum is er ook voor mensen die in meer geïnteresseerd zijn dan alleen maar het stellen en/of beantwoorden van vragen uit leerboeken. Laten we dat niet uit het oog verliezen.
Marko

Professor Puntje schreef: Dit topic staat niet in het huiswerk en practica forum. Bovendien is de vraag van de topic starter voor zover mogelijk ook beantwoord. Het Wetenschapsforum is er ook voor mensen die in meer geïnteresseerd zijn dan alleen maar het stellen en/of beantwoorden van vragen uit leerboeken. Laten we dat niet uit het oog verliezen.

Het maakt niet uit of het in huiswerk en practica staat of niet. Als je een vraag beantwoord doe je er goed aan de beantwoording aan te laten sluiten bij het niveau van de vraagsteller en de achtergrond waartegen de vraag wordt gesteld. Er is helemaal niets op tegen om gewoon even te wachten met reageren, of om een ander topic te starten als de behoefte is aan verdere discussie.

Merk op dat ik niet stel dat die discussie niet zou mogen plaatsvinden, maar dat je niet raar moet opkijken als vraagstellers afhaken op het moment dat je het over van alles en nog wat gaat hebben waar ze niks mee kunnen.
Michel Uphoff
Moderator

Als je een vraag beantwoord doe je er goed aan de beantwoording aan te laten sluiten bij het niveau van de vraagsteller en de achtergrond waartegen de vraag wordt gesteld.

Helemaal met je eens, en persoonlijk streef ik daar ook altijd naar.
Maar is dit geval waren niveau en achtergrond volledig onbekend, en dat bleef een aantal berichten zo.
Professor Puntje

Pharmakul schreef: Een magneet gaat door een spoel. Verandert de massa?

Het feit alleen al dat de vraag gesteld wordt of de massa verandert suggereert al dat daar een probleem mee zou kunnen zijn. Een goed leerboek trekt zoiets niet in twijfel voordat het dergelijke relativistische veranderingen wenst te bespreken. Dus ook als de vraag uit een leerboek komt is het niet vanzelfsprekend dat je met het oog op een hoog cijfer met "nee" moet antwoorden.
jkien
Moderator

Helaas heeft de topicstarter niet verteld over welke stof het examen ging. Misschien was het een examen over diverse onderwerpen uit de natuurkunde, inclusief kernreacties. Daar wordt het massadefect besproken, zonder relativiteitstheorie. De magneet bestaat uit materiaal dat enige instabiele isotopen bevat die tijdens de beweging vervallen. De massa van de magneet neemt dus af. 
Marko

Michel Uphoff schreef:  
Helemaal met je eens, en persoonlijk streef ik daar ook altijd naar.
Maar is dit geval waren niveau en achtergrond volledig onbekend, en dat bleef een aantal berichten zo.

Dan is dat toch een kwestie van dat niveau en die achtergrond helder krijgen? Het bleef inderdaad een aantal berichten zo, een aantal berichten van diverse gebruikers van dit forum welteverstaan, niet van de topicstarter.

Die gebruikers begonnen meteen te kleppen over relativiteit en dat massa en energie equivalent waren. Als een van die gebruikers in plaats daarvan gewoon eens gevraagd had "is dit een huiswerkvraag, zo ja, wat voor opleiding doe je en bij welk vak hoorde deze vraag" dan was dat meteen helder geweest. 

Daarna een toevoeging maken dat je de vraag ook anders kunt interpreteren wanneer je er relativistische effecten bij betrekt, kan natuurlijk prima. 
Professor Puntje schreef:  
Het feit alleen al dat de vraag gesteld wordt of de massa verandert suggereert al dat daar een probleem mee zou kunnen zijn. Een goed leerboek trekt zoiets niet in twijfel voordat het dergelijke relativistische veranderingen wenst te bespreken. Dus ook als de vraag uit een leerboek komt is het niet vanzelfsprekend dat je met het oog op een hoog cijfer met "nee" moet antwoorden.

Kletskoek. Een vraag stellen suggereert helemaal niet dat iets in twijfel wordt getrokken. Het kan gewoon simpelweg een kwestie zijn van toetsen of de wet van behoud van massa begrepen is.

Bovendien was de vraag niet wat voor antwoorden je zou kunnen geven, maar wat voor antwoord er in dit geval gegeven zou moeten worden. En voor een vak in het eerste jaar van een farmacie-opleiding is het uitgesloten dat het daar om relativistische veranderingen zou gaan. 

Tenslotte is het doel van huiswerkopgaven niet om een hoog cijfer te halen maar om te oefenen met de stof en daarmee een beter begrip te kweken. 
Pharmakul

Als einde op deze 'discussie': Ik ben inderdaad zoals ik al zei, studente Farmacie 1e jaar. Mijn fysica is toch op redelijk niveau aangezien ik het boek 'Physics for scientists & engineers with modern physics v Giancoli' moet kennen. Deze vraag komt uit het hoofdstuk magnetisme. Ons examen wordt opgesteld mbv meerkeuzevragen waarbij je ook je antwoord moet verantwoorden. Ik neem aan dat er daarom geen bijbelteksten verwacht zullen worden en dat het antwoord uit slechts 1 zin kan bestaan. 
Uit jullie antwoorden heb ik veel info kunnen halen, waarvoor ik jullie enorm dankbaar ben. Mijn excuses nogmaals voor de 'vage' vraag. 

Ik denk dat het hierbij gelaten kan worden nu. 

Als topic-starter wil ik jullie nogmaals bedanken voor jullie hulp. 
Professor Puntje

Prima zo. :D

Terug naar “Natuurkunde”