Michel Uphoff schreef:
Helemaal met je eens, en persoonlijk streef ik daar ook altijd naar.
Maar is dit geval waren niveau en achtergrond volledig onbekend, en dat bleef een aantal berichten zo.
Dan is dat toch een kwestie van dat niveau en die achtergrond helder krijgen? Het bleef inderdaad een aantal berichten zo, een aantal berichten van diverse gebruikers van dit forum welteverstaan, niet van de topicstarter.
Die gebruikers begonnen meteen te kleppen over relativiteit en dat massa en energie equivalent waren. Als een van die gebruikers in plaats daarvan gewoon eens gevraagd had "is dit een huiswerkvraag, zo ja, wat voor opleiding doe je en bij welk vak hoorde deze vraag" dan was dat meteen helder geweest.
Daarna een toevoeging maken dat je de vraag ook anders kunt interpreteren wanneer je er relativistische effecten bij betrekt, kan natuurlijk prima.
Professor Puntje schreef:
Het feit alleen al dat de vraag gesteld wordt of de massa verandert suggereert al dat daar een probleem mee zou kunnen zijn. Een goed leerboek trekt zoiets niet in twijfel voordat het dergelijke relativistische veranderingen wenst te bespreken. Dus ook als de vraag uit een leerboek komt is het niet vanzelfsprekend dat je met het oog op een hoog cijfer met "nee" moet antwoorden.
Kletskoek. Een vraag stellen suggereert helemaal niet dat iets in twijfel wordt getrokken. Het kan gewoon simpelweg een kwestie zijn van toetsen of de wet van behoud van massa begrepen is.
Bovendien was de vraag niet wat voor antwoorden je zou kunnen geven, maar wat voor antwoord er in dit geval gegeven zou moeten worden. En voor een vak in het eerste jaar van een farmacie-opleiding is het
uitgesloten dat het daar om relativistische veranderingen zou gaan.
Tenslotte is het doel van huiswerkopgaven niet om een hoog cijfer te halen maar om te oefenen met de stof en daarmee een beter begrip te kweken.