TommyWhite schreef:
De gemiddelde afstand tussen 2 CO2 moleculen in lucht (ik dacht dat jij dat MSD noemde) kan natuurlijk nooit kleiner zijn dan de vrije weglengte. Kennelijk bedoel je wat anders met MSD. Vandaar mijn opmerking daarover. (Ik weet heel goed wat milli micro nano pico etc is.)
.. Ik denk dat je misschien de MSD berekend hebt van alle substanties in lucht??
Dat kan wel degelijk, sterker nog, het zou raar zijn als het andersom was.
Misschien goed om even kort op een rij te zetten wat we hebben berekend:
Vrije weglengte (mean free path)
Gemiddelde onderlinge afstand (mean separation distance of mean interparticle distance)
Gemiddelde verplaatsing.
Dat laatste is wat ik in bericht #18 uitrekende; daar nog met de aanname dat je om wat voor reden dan ook geïnteresseerd was in vrije weglengtes. Wat ik berekende was pertinent niet de gemiddelde onderlinge afstand.
Wat ik wilde doen was aangeven wat (gas)moleculen doen en wat daar de consequenties van zijn: ze botsen en bewegen kriskras door elkaar. Hoewel de gemiddelde snelheid in de orde van 500 m/s ligt (bij kamertemperatuur) betekent het niet dat ze in 1 seconde ook 500 meter verderop terechtkomen.
Als je zou willen rekenen hoe snel moleculen, gemiddeld van punt 1 tot punt 2 komen ligt het voor de hand om te werken met diffusiecoëfficiënten.
Maar goed, ik denk dat het goed is om te focussen en dus echt maar over 1 ding te spreken. Probeer dat met een open blik te doen, even niet kijken naar wat allerlei pagina's aan formules geven, maar probeer de redenering te volgen.
Wat je wil weten is de gemiddelde onderlinge afstand van de CO
2 moleculen . Om die te berekenen hoef je alleen te weten hoeveel CO
2 moleculen je hebt in een gegeven volume. De rest is niet van belang. Het maakt niet uit of er nog andere moleculen zijn, het maakt niet uit hoe snel ze bewegen en het maakt ook niet uit wat voor toepassing je hebt.
Stel je de CO
2 moleculen voor als bolletjes die in een vat zweven. Stel, dat het vat 1000 L groot is, en ik heb 1000 bollen, dan is de "concentratie" bollen 1 bol per liter. Ik kan me dat voorstellen als dat elke bol voor zichzelf een kubusje heeft met een volume van 1 liter. Of, ik kan me het vat indenken als zijnde opgebouwd uit 1000 kubusjes die elk 1 bolletje bevatten. Het volume van zo'n kubus is 1 liter (=1 dm
3) , dus de afmetingen zijn 1 dm x 1 dm x 1 dm.
Als ik nu voor het gemak aanneem dat elk bolletje precies in het midden van zijn kubus zit, en dat de kubusje netjes opgestapeld zijn, dan is de afstand tussen bolletjes in kubussen naast elkaar dus ook 1 dm.
Nu terug naar de vraag over vrije weglengte die groter is dan de gemiddelde onderlinge afstand, en waarom dat logisch is:
Stel dat een bolletje niet netjes in de kubus blijft zitten maar besluit om een bepaalde kant op te bewegen. Als dat bolletje precies langs de x-as, y-as of z-as van de kubus beweegt zal die na 1 dm een ander bolletje tegenkomen. Maar stel dat hij een beetje scheef beweegt, dan kan hij veel verder komen voor hij een ander bolletje tegenkomt. Hoe ver je kunt komen hangt af van de precieze richting waarin je beweegt, maar het is sowieso verder dan die 1 dm.
Voor deeltjes die in willekeurige richtingen bewegen is de vrije weglengte dus het gemiddelde van alle mogelijkheden, gemiddeld dus over alle bewegingsrichtingen. En dat gemiddelde is dus hoger dan de onderlinge deeltjesafstand.