Ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt. Gedurende de reis zullen beide waarnemers meten dat de andere klok langzamer gaat. Dat is niet tegenstrijdig natuurlijk. Ik zal ook meten dat een Australiër op de kop hangt en vice versa; dat kan omdat de aarde rond is.Gast044 schreef: ↑do 21 nov 2019, 02:25Huh? Ik kom hier een beetje laat op terug, maar het is toch zo dat een atoomklok bij een zwart gat er daadwerkelijk langer over doet om zijn cycli voor een seconde af te maken? Oftewel de frequentie van een atoomklok is daar daadwerkelijk langzamer.flappelap schreef: ↑ma 28 okt 2019, 18:04Die veroudering komt omdat beide waarnemers paden met verschillende lengte hebben afgelegd in de ruimtetijd.Gast044 schreef: ↑ma 28 okt 2019, 15:14 Dag,
Ik dacht altijd dat verschillende eigentijden met veschillende "snelheden" als get ware verliepen. Dat de seconde van de ene eigentijd, niet gelijk is aan alle andere eigentijden.
Want als dit niet zo is, dan zou een astronaut van het ISS bij terugkomst toch evenveel verouderd zijn?
Als twee waarnemers van Nederland naar de noordpool reizen, de ene rechtstreeks en de andere via de zuidpool, dan zullen ze beide dezelfde notie van een meter hebben. Maar de andere waarnemer heeft simpelweg meer meters af gelegd, ook al komen ze weer samen in 1 punt.
Maar het pad in de ruimtetijd dat wordt afgelegd door beide waarnemers, en daarmee de verstreken eigentijd, is verschillend.