Opgave 5
Ik zal hieronder rekenen met de gebruikelijk SI-eenheden. Dat maakt voor de verschijnselen niet uit, maar is voor amateurs zoals ik beter te volgen. (Ik verwacht ook niet dat professionele relativisten die werken met speciale relativistische eenheden van deze berichtjes nog iets op kunnen steken.
) De gravitatiewet van Newton geeft voor de kracht F uitgeoefend door een zwaar puntvormig hemellichaam met massa M op een persoon met massa m op afstand r van dat hemellichaam dat:
\(\)
\( F = \mathrm{G} \frac{\mathrm{M}\, \mathrm{m}}{r^2} \)
\(\)
Voor de gravitatieversnelling g(r) werkend op de persoon op afstand r van het hemellichaam geldt dan:
\(\)
\( \mathrm{m} \cdot \mathrm{g}(r) = \mathrm{G} \frac{\mathrm{M} \, \mathrm{m}}{r^2} \)
\(\)
\( \mathrm{g}(r) = \frac{\mathrm{G} \, \mathrm{M}}{r^2} \)
\(\)
De gravitatieversnelling g(r) neemt kennelijk onbeperkt toe wanneer r naar nul nadert. De mate van toename T(r) voor
afnemende r vinden we aldus:
\(\)
\( \mathrm{T}(r) = - \frac{\mathrm{d} \mathrm{g}(r)}{\mathrm{d} r} \)
\(\)
\( \mathrm{T}(r) = - \left ( \frac{-2 \, \mathrm{G} \, \mathrm{M}}{r^3} \right ) \)
\(\)
\( \mathrm{T}(r) = \frac{2 \, \mathrm{G} \, \mathrm{M}}{r^3} \)
\(\)
Laat nu de persoon een lengte l hebben en verticaal naar het hemellichaam toe vallen zodat zijn voetzolen zich op de afstand r - l/2 bevinden en de bovenkant van zijn hoofd op de afstand r + l/2. En noem de gravitatieversnelling op het oppervlak van de aarde g
earth. Wanneer deze persoon in vrije val boven op zijn hoofd een opwaartse gravitatieversnelling van -g
earth voelt en onder aan zijn voeten een neerwaartse gravitatieversnelling g
earth dan noemen we de afstand van het hemellichaam waarop dat gebeurt de "oncomfortabele afstand" r
ouch. Bij benadering geldt daar dus voor:
\(\)
\( \mathrm{T}(r_{ouch}) \cdot \frac{\mathrm{l}}{2} = \mathrm{g}_{earth} \)
\(\)
\( \frac{2 \, \mathrm{G} \, \mathrm{M}}{(r_{ouch})^3} \cdot \frac{\mathrm{l}}{2} = \mathrm{g}_{earth} \)
\(\)
\( \frac{\mathrm{G} \, \mathrm{M}}{(r_{ouch})^3} \cdot \mathrm{l} = \mathrm{g}_{earth} \)
\(\)
\( \frac{\mathrm{G} \, \mathrm{M}}{ \mathrm{g}_{earth} } \cdot \mathrm{l} = (r_{ouch})^3 \)
\(\)
\( r_{ouch} = \sqrt[3]{ \frac{\mathrm{G} \, \mathrm{M}}{ \mathrm{g}_{earth}} \cdot \mathrm{l} } \)
\(\)
Later meer...
Ziet iemand tot zover een fout?