Professor Puntje schreef: ↑do 07 mei 2020, 00:28
De Newtonse mechanica is een historisch verschijnsel waarvan
geen heel precieze definitie gegeven
kan worden. Er zijn altijd grijze gebieden en randverschijnselen aan te wijzen waarvan discutabel is of ze er wel of niet toe behoren. Zoals welke varianten van Newton's gravitatiewet nog wel tot de Newtonse mechanica behoren en welke niet. En bij de relativiteitstheorie en de kwantummechanica is het niet anders.
Natuurlijk kun je de Newtonse mechanica reduceren tot een mathematisch formalisme waarbij je dan onwelgevallige problemen kunt buiten sluiten. Volgens jou begint een zinnige discussie pas na een dergelijke definitie, maar volgens mij eindigt die daar omdat je het dan niet meer hebt over de vraag of de wereld uitgaande van de Newtonse mechanica deterministisch is of niet, maar over de vraag of er binnen een zeker mathematisch formalisme
dat voorbeelden van een niet-deterministische evolutie per definitie uitsluit wel of niet voorbeelden bestaan van een niet-deterministische evolutie. Het antwoord daarop is dan uiteraard
neen, want die tegenvoorbeelden zijn dan
per definitie uitgesloten. Maar dat zo gevonden antwoord is volstrekt irrelevant voor de vraag of de wereld volgens de Newtonse mechanica deterministisch is.
En nu hou ik er toch echt mee op, want deze discussie leidt toch nergens toe.
Als je het niet erg vindt, reageer ik toch nog even
Ik noem dit, omdat bij de kwantummechanica altijd expliciet gezegd wordt dat de golffunctie in L2 moet liggen; iets soortgelijks zie ik niet in de Newtonse mechanica terug, maar misschien dat wat meer wiskundige boeken die Lipschitz-continuïteit noemen. Ik moet ook zeggen dat ik Nortons artikel niet heb gelezen, dus dat ik alleen een globaal beeld hebt. Dat gezegd hebbende, een paar opmerkingen:
- Dit gebrek aan determinisme is niet vergelijkbaar met die in de kwantummechanica: in de KM kun je in elk geval nog uitrekenen wat de KANS is op een bepaalde gebeurtenis. In Norton's Dome gaat het deeltje op elk mogelijk willekeurig tijdstip bewegen. Dat is dus een veel stevigere vorm van indeterminisme. Maar aangezien je vanuit het correspondentieprincipe de klassieke mechanica zou moeten kunnen afleiden uit de kwantummechanica, kun je wellicht zeggen dat Nortons "indeterminisme-probleem" zich alleen afspeelt wanneer je "de kwantummechanica trunceert tot h=0" (waarbij h de constante van Planck is). Aangezien je in de kwantummechanica volgens mij geen soortgelijke problemen hebt (correct me if I'm wrong), zou Nortons probleem dan een artefact zijn omdat je je beperkt tot een beperkt stukje van je parameterruimte.
- Maar wat ik dan niet begrijp: naast Newtons 2e wet hebben we toch ook nog Newtons 1e wet? Normaliter kun je de 2e wet gebruiken om de 1e wet af te leiden, maar daarvoor moet je waarschijnlijk bepaalde continuïteitsaannames doen, zoals die Lipshitz-continuïteit. Als je de 1e en 2e wet onafhankelijk van elkaar poneert, dan zou ik zeggen dat die extra oplossingen vanwege een gebrek aan Lipshitz-continuïteit worden geëlimineerd; Newtons eerste wet zegt dat het deeltje met de beginconditie v=0 altijd stil blijft liggen op de top. Maar misschien dat ik wat over het hoofd zie.
- Een wiskundige zou ook nog kunnen zeggen dat wanneer je de beginconditie kiest uit een bepaalde snelheidsverdeling, de niet-deterministische situatie (v=0) maat nul heeft in deze snelheidsverdeling. Misschien dat er een stelling bestaat die zegt dat de begincondities die voor niet-deterministische oplossingen zorgen altijd maat nul hebben ten opzichte van de mogelijke begincondities, maar daarvoor ben ik niet wiskundig genoeg onderlegd.
- Tot slot kun je dit soort indeterminisme misschien vergelijken met oneindigheden die je krijgt als je bijvoorbeeld twee puntdeeltjes in EXACT hetzelfde punt neerlegt. Dat de potentiaal dan oneindig groot wordt, daar doet niemand moeilijk over.
Nou ja, zomaar wat overdenkingen zonder dat ik het artikel heb gelezen