Ik zie net dat er al een topic over geleidend contact met aluminiumfolie met oxidatielaag bestaat:
viewtopic.php?t=194984
Moderator: physicalattraction
Dat lijkt mij niet nodig. Ik zie diverse ontwerpen waarbij deze armen allebei gewoon aan de centrale as bevestigd zijn en dus elektrisch verbonden zijn. Dat had ik niet verwacht... Iemand die hier iets duidelijks over kan roepen?In het midden komt een ring zodat de arm over de as van de schijven gelegd kan worden zonder deze te raken om zo kortsluiting met de andere conductor te vermijden.
Ah, natuurlijk. Nou dat scheelt weer gedoe bij monteren.In het midden hebben die verbindingen dan een spanning en ladingsdichtheid nul
Ik heb nu juist begrepen dat deze Wimshurst machine hét antwoord was op die at random veranderende polariteit. Eenmaal een richting bepaald, blijft dat zo zolang de machine draait. Althans, dat beweert Wimshurst zelf, zie bijlage.@JKien: Dan kun je beter de "toevallige" initiele lading na iedere vonk zelf injecteren, bijvoorbeeld met een opgewreven ballon die je op de juiste plek bij Wimshurstgenerator houdt. Als je het niet zelf forceert verandert na iedere vonk de positieve elektrode at random.
Dit is volgens mij onjuist, je haalt lading en potentiaal door elkaar.Professor Puntje schreef: ↑zo 26 jul 2020, 23:12 Die diagonale verbindingen maken het voor de daardoor tijdelijk verbonden strips mogelijk dat de ene strip een positieve lading krijgt en de andere strip een negative lading. In het midden hebben die verbindingen dan een spanning en ladingsdichtheid nul.
Ik denk dat je wel zult moeten, tenslotte is het doel van de machine een hoge spanning, een hoog potentiaalverschil, op te wekken.Professor Puntje schreef: ↑ma 27 jul 2020, 10:48 Om eerder vermelde redenen ben ik geen voorstander van het rekenen met "de potentiaal" van de strips
Er ontstaan hoge potentialen, (V + -V)/2 krijgt een hoge waarde. Dat zou betekenen dat er gigantisch stromen door de neutralizer zouden lopen.Professor Puntje schreef: ↑ma 27 jul 2020, 10:48 ... maar als je dat toch wilt doen dan het heeft het midden van de diagonale verbinding een potentiaal (V + -V)/2 = 0.
OK, (V - (-V)) krijgt een hoge waarde.
Ik schreef:Professor Puntje schreef: ↑ma 27 jul 2020, 10:59 Bovendien werkt de machine ook nog als je het midden van de diagonale verbindingen daadwerkelijk met aarde verbindt.
Die gelijke potentiaal kan prima nul zijn. De potentiaal van de sectoren die ermee verbonden zijn is dan eveneens nulDe ene strip wordt positief geladen en de andere negatief maar zo lang ze met een geleider verbonden zijn (en de stroom nagenoeg nul is geworden) hebben ze een gelijke potentiaal.
Dan zijn we htet daarover eens, dat is wat ik schreef.Professor Puntje schreef: ↑ma 27 jul 2020, 11:33 Enkel gedurende het contact met de diagonale verbindingen wordt de potentiaal binnen in de aldus verbonden strips inderdaad eventjes nul.
De hele diagonale verbinding heeft een potentiaal nul.Professor Puntje schreef: ↑ma 27 jul 2020, 11:33 Dan zijn we het toch eens: het midden van de diagonale verbindingen heeft de potentiaal nul.