In principe reageer ik niet op onzin, maar aangezien ik me, met je laatste zin, toch even aangespoken voelde, zal ik een korte reactie plaatsen.
Waar zijn wij mee bezig ? Wij zijn als land bezig met op individueel vlak mensen aan te spreken op de door jou genoemde punten. Denk ook bijvoorbeeld aan reclamespotjes. Op regionaal vlak zetten gemeentes zich d.m.v. projecten in om integratie soepeler te doen laten verlopen, denk bijvoorbeeld aan bevolkingsspreiding, bouw van moskees etc. Op landelijk vlak zijn ook constant projecten aan de gang, denk aan inburgeringscursussen, wetten waarin positieve discriminatie bevorderd wordt etc. en dit alles wordt door ons op een ruime manier gefinancierd.
Op individueel vlak probeer ik zelf ook wat soepeler te zijn, en bij mezelf te denken dat als ik in hun situatie zat, wellicht ook een cocaineverkopende allochtone straatdealer was geworden, omdat het een fijn toekomstbeeld kan zijn voor ongeschoolde personen zonder potentieel. Aan ons dan weer om te zorgen voor betere scholing voor deze mensen, nu is het voor deze probleemgroep te laat, maar ik ben ervan overtuigd dat er een nieuw pad is ingeslagen wat deze problemen op den duur doet laten verdwijnen.
De paar punten die Sjors aangeeft lijken mij allemaal vrij logisch, ik geloof echter niet dat daar het probleem zit. De algemene indruk die de maatschappij op dit moment afgeeft is een spiegeling van hoe ze de wereld ervaart. Los je de structurele problemen op van ethnische minderheden, dan verandert automatisch als gevolg de maatschappelijke opinie. De uitzonderingen zullen de regel doen laten gelden. En zo ver zitten we niet van een ideale samenleving af jongens; een Turk die vandaag de dag op de administratieve afdeling van een gemeentehuis werkt zal op een paar uitzonderingen na net zo behandeld worden als zijn autochtone collega's. Heel iets anders als 50 jaar geleden naar het schijnt. Natuurlijk zoals Sjors zegt kunnen we allemaal op individueel gebied een steentje bijdragen, maar dit gaat natuurlijk niet het structurele probleem oplossen.
Eén ding wat we absoluut niet aan gaan passen is onze vrijheid van meningsuiting. De topic starter lijkt niet te beseffen dat hij zelf een ontzettend generaliserend standpunt inneemt, en daardoor zou hij juist de reactie opwekken welke hij schuwt. Neem het voorbeeld van de reactie in de islamitische landen op de Deense spotprent. Hoe verwacht je van de westerse landen om sympathie te creeren als we onze vlag zien verbranden ? Maar om nu een topic te starten over waarom steken alle islamieten onze vlaggen in de fik om een spotprent, terwijl als het andere islamieten zijn zoals Iran die zegt israel van de kaart te willen vegen, dan zijn er 0,0 protesten, jongens waar zijn we nu mee bezig ? Erg hypocriet en erg generaliserend.