OOOVincentOOO schreef: ↑ma 15 nov 2021, 15:00
Maar je refereert naar kobalt in de zin. Niet naar koolstof. Dus ik snap niet helemaal wat je bedoeld. Ik heb aangegeven dat het niet meten/detecteren van C een goed argument is/was.
Ik reageer op je opmerking over een referentie. Zowel voor koolstof als voor kobalt was je niet duidelijk wat "flink" in dit verband betekent. De artikelen over wolfraamcarbide die je aan het begin van het topic al gaf noemen gebruikelijke gehaltes, dus ik ging ervan uit dat die bekend waren.
Volgens mij heb ik duidelijk aangegeven dat de meest plausibele meetmethode XRF is (handheld/desktop voor metallurgie). En aangegeven dat het C waarschijnlijk niet kan meten. Tevens bevestigt door Xilvo.
Dat klopt helemaal. XRF is het meest plausibel. Maar laat ik dan wat ik in het vorige bericht schreef op een wat andere manier verwoorden: Met XRF meet je normaal gehaltes van bepaalde elementen. Als er C in het materiaal zit zijn de gehaltes van de andere elementen samen geen 100%. In dit geval telt het wél op tot 100% dus óf er zit geen C in het materiaal óf er is geen XRF gebruikt. Of men doet iets ongebruikelijks.
Het is niet duidelijk om wat voor meting het hier gaat, en dus is niet duidelijk welke conclusies je aan de getallen kunt verbinden. En dus is het goed om navraag te doen.
Uiteraard is een bevestiging handig. Maar redelijk aanneembare aannames maken is niet ongewoon. Alles gaat richting wolraam carbide (dichtheid, hardheid, toepassing, uiterlijke vorm).
Dat is nu juist het hele probleem. Allerlei informatie is dubbelzinnig. De dichtheid kan bij WC horen maar ook bij een legering van wolfraam met een ander metaal. De genoemde hardheid komt niet overeen met WC, maar het is niet duidelijk hoe die bepaald is. We weten iets van de samenstelling, maar het belangrijkste onderscheid tussen wolfraamcarbide en een wolfraamlegering, namelijk de aanwezigheid van koolstof, is op basis van deze gegevens óók niet te maken.
De EDX haalde ik tersprake dat ik daar een beetje ervaring mee had. Ik heb daar nooit gesteld dat C niet meetbaar is. Slechts dat er een ondergrens is.
Ik heb ook niet gesteld dat jij dat hebt gesteld. Ik gaf aan dat normaliseren naar 100%, zoals in de schermpjes hier te zien lijkt, bij SEM-EDX gebruikelijk is. Alleen: EDX kan wél C detecteren en als dit een EDX meting aan WC is, dan zou C ook in het lijstje moeten terugkomen.
Volgens mij probeer ik alles duidelijk te onderbouwen. Hier op WF komt men vaak uit op welles nietes spelletjes ipv. constructief dialoog te voeren. In welles nietes daar heb ik geen zin.
Die onderbouwing is er zeker. Maar ik geef op een aantal punten aan dat de gegevens die er zijn niet (helemaal) overeenkomen met wolfraamcarbide. Dat heeft niet zoveel met welles nietes te maken, en al helemaal niet met niet constructief zijn. Uiteindelijk is toch het doel binnen de wetenschap: op basis van gegevens tot een conclusie te komen. Maar dan wel nadat
alle gegevens worden meegenomen en kritisch worden beoordeeld, en niet door dingen weg te laten die even niet zo goed in het plaatje passen.