Moderator: Rhiannon
Hoewel beide zinnen grammaticaal volkomen juist zijn, klinken ze voor een moedertaalspreker toch wat onnatuurlijk. In spreektaal zou men eerder zeggen:
Het is niet fout maar niet gebruikelijk het zo te zeggen.
Ik heb in bovenstaand antwoord al aangegeven dat in het Nederlands soms het lidwoord wordt weggelaten, met de link naar de site waar 27 van die gevallen benoemd worden. Hieronder zet ik een klein lijstje waarbij het lidwoord niet wordt gebruikt, maar zoals gezegd in de link heb je er meer en uitleg erover:Rhiannon schreef: ↑zo 27 nov 2022, 16:12 De correcte zin is 'ik leer Nederlands' of ook 'ik leer de Nederlandse taal'.
In een aantal gevallen wordt in het Nederlands het lidwoord weggelaten. Dit wordt door een moedertaalspreker vrijwel altijd foutloos gedaan. Voor anderen is het moeilijk. Er bestaan namelijk een heleboel regels voor.
Deze site geeft meer informatie over waarom in bepaalde gevallen geen lidwoord wordt gebruikt en vermeldt wel 27 gevallen wanneer het lidwoord kan of moet worden weggelaten.
Er zijn wel degelijks regels voor de woordvolgorde in een zin en veel mensen die niet van huis uit Nederlands spreken worstelen daarmee. Nederlands kent namelijk maar liefst drie zinsstructuren!
Lees nog eens de post (hierboven herhaald) die ik al eerder in dit draadje heb geschreven. In deze twee zinnen hoort een lidwoord bij alle zelfstandige naamwoorden (tenzij je NS beschouwt als een instelling). Dus:Rhiannon schreef: ↑za 03 dec 2022, 12:48Ik heb in bovenstaand antwoord al aangegeven dat in het Nederlands soms het lidwoord wordt weggelaten, met de link naar de site waar 27 van die gevallen benoemd worden. Hieronder zet ik een klein lijstje waarbij het lidwoord niet wordt gebruikt, maar zoals gezegd in de link heb je er meer en uitleg erover:Rhiannon schreef: ↑zo 27 nov 2022, 16:12 De correcte zin is 'ik leer Nederlands' of ook 'ik leer de Nederlandse taal'.
In een aantal gevallen wordt in het Nederlands het lidwoord weggelaten. Dit wordt door een moedertaalspreker vrijwel altijd foutloos gedaan. Voor anderen is het moeilijk. Er bestaan namelijk een heleboel regels voor.
Deze site geeft meer informatie over waarom in bepaalde gevallen geen lidwoord wordt gebruikt en vermeldt wel 27 gevallen wanneer het lidwoord kan of moet worden weggelaten.
- als je een onbepaald zelfstandig naamwoord in het meervoud gebruikt: Daar zijn wolven.
- bij niet-telbare zelfstandig naamwoorden: Gebruik je suiker in je thee?
- als je een vaste combinatie gebruikt: naam en adres; lei en griffel.
- na als en zonder wordt het lidwoord vaak weggelaten: Ik liep zonder sleutels de deur uit.
- voor namen, beroepen, nationaliteiten of een hoedanigheid wordt vrijwel altijd het lidwoord weggelaten: Hij is Marokkaan; Ik heet Marie; Ik ben lid van de schaatsclub; Hij is leraar.
- voor namen van werelddelen, landen, steden, enz.: Ik woon in Brabant; Ik kom uit Amerika.
- voor de meeste plaatsaanduidende verbindingen met een voorzetsel: naar huis, aan tafel, in bed, op zolder enz.
Hier zie je in een filmpje meer over gebruik van het lidwoord in de Nederlandse taal: