Toen dacht ik: misschien focussen we ons teveel op materie. De voorstelling van een oerknal als een gigantische explosie alsof het een bovenmaatse atoombom was is misschien wel fout. Wat als niet materie explodeerde maar ruimte? Dan zouden 1 punt en overal tegelijk hetzelfde zijn.
dit is mijn speculatie 1 schreef:Stel je voor dat alle materie op t=0 samengebald is in een enkel punt dat tegelijk ook alle ruimte is. En op t=0 begint de ruimte ineens te expanderen met een snelheid vergelijkbaar aan de expansie nu. Dan bedoel ik niet de rustige uitzetting die we in ons deel van het heelal niet eens kunnen waarnemen, maar tussen wat nu 15 miljard lichtjaar weg is en hier ontstond ineens per seconde net zoveel ruimte als nu. Dan zou de eerste expansie duizelingwekkend veel sneller geweest zijn dan de c, namelijk in de buurt van \((\frac{c}{0})\).
In het huidige heelal lijken sterrenstelsels niet met de ruimte mee te expanderen. Ze komen alleen steeds verder van elkaar af te staan. Het lijkt me omdat de interne krachten in een sterrenstelsel de expansie van de ruimte corrigeren en de materie terug op haar plaats trekken. Dat kan als die expansie relatief gezien niet al te groot is. Maar direct na de big bang was de expansie veel groter dus kon materie zich niet hergroeperen en weer bij elkaar komen. Pas toen er voldoende ruimte ontstaan was om de expansie per m³ te modereren kon de materie zich gaan gedragen zoals die dat nu nog doet.
Ik weet niet hoe de expansie zich volgens de theorie door de tijd heen ontwikkeld heeft. Ik ga hier uit van een constante snelheid van expansie en nieuw gevormde ruimte die zich daartussen "ophoopt". Als die expansie door de tijd heen niet gelijk blijft maar af- of juist toeneemt dan hoeft dat het principe van mijn 2 bovenstaande gedachten niet perse te weerleggen.dit is mijn speculatie 2 schreef:Ook denk ik dat de in een vorige post genoemde "future horizon" doordat de expansie over dle grote afstand sneller gaat dan het licht niet hoeft te bestaan. Als een foton namelijk op laten we zeggen 50 miljard lichtjaar vertrekt terwijl de ruimte tussen hem en ons met meer dan c uitdijt, dan betekent dat niet dat er op de gehele weg die het foton aflegt altijd meer ruimte voor hem ontstaat dan hij aflegt. Met andere woorden stel dat de ruimte tussen hier en 50 miljard lichtjaar zou uitdijen met 2c. Dan zou als het foton 10 miljard jaar onderweg is de ruimte tussen beginpunt en hier zijn gegroeid naar 70 miljard lichtjaar terwijl het foton maar (inclusief uitdijing achter hem) zo'n 11 miljard lichtjaar gevorderd is. Het foton is dan dus 70-11 = 59 miljard lichtjaar van ons verwijderd. Dat lijkt dus onoverbrugbaar omdat het nu verder weg van ons is dan in het begin. Maar die ruimte van 59 lichtjaar expandeert nu niet mer met 2c maar met \(\frac{59}{70}*2c\). Na nog 10 miljard jaar is de expansie van de ruimte tussen het foton en ons nog verder afgenomen. Dus hoewel het er lange tijd op lijkt dat het foton ons nooit zal bereiken zal het gestaag voort ploeteren en wordt de expansie die het moet overwinnen steeds kleiner. Uiteindelijk zal het ons dus toch, zij het met wat vertraging, bereiken
Het belangrijkste idee is dus: De oerknal was niet een explosie van materie maar een explosie van ruimte.