wnvl1
Artikelen: 0

Re: H2 maken met kathode 1.5V batterij

We zullen dan de deze proberen.

https://www.amazon.com.be/-/en/Electric ... b9557&th=1

Die is gemaakt voor windturbines. We zullen ook moeten proberen om het iets groter te maken en te gaan voor wat meer vermogen dan een lopende kraan.
HansH

ok mooi ding. alleen wel 6000watt of is het 200watt? vage omschrijving. dus hoe doet die het bij 5 watt-100watt?
wnvl1

Ik veronderstel dat de titel een typefout is. In de specs staat 200W, 48V. Ik zal proberen aan de inputkant naar een twintigtal W te gaan en dan hopen dat dat voldoende is voor een paar Volt.
HansH

wnvl1 schreef: za 16 dec 2023, 17:19 Ik veronderstel dat de titel een typefout is. In de specs staat 200W, 48V. Ik zal proberen aan de inputkant naar een twintigtal W te gaan en dan hopen dat dat voldoende is voor een paar Volt.
zo te zien 3 fasen, dus kun je met 6 diodes als 3 fasenbrug gelijkrichten.
wnvl1

De electrolysecel heeft hij voorlopig met deze schroeven gemaakt. Met een 9V batterij geeft het echter niet zo veel gasvorming. Kan dat liggen aan de soort van schroeven die hij heeft gebruikt? Er zit zout in het water.
electrolyse
OOOVincentOOO

Betreffende veiligheid waarom meteen zo een grote electrode? Onverantwoordelijk.

Technisch: vermoedelijk hebben poreus koolstof staafjes een veel groter oppervlakte en effectiever. Beter dit niet delen met degene die groot wil beginnen zonder eerst baby stapjes te maken.

Eerst lezen over toestel van Hofman: zie wiki is beter. En deze opstelling bouwen is veel veiliger lijkt me. Maar ik ken nauwelijks iets van chemie btw.

Eigenlijk wil ik niet veel info voeden. H2 gas is gevaarlijk erg klein en lekt makkelijk weg in kunststof dichtingen (vandaar dat de ballonnen Hinderburg met metaalverf bekleed waren. Tevens geen garantie voor veiligheid brandbare metaal verf!) en kan verzamelen boven aan plafond en misschien boem... H2 brand is tevens bijna onzichtbaar zover mij altijd duidelijk gemaakt is bij BHV.
OOOVincentOOO

Herstel: Betreffende de metaal verf H2 ballonnen zeppelin niet correct ben ik onzeker geworden (uit geheugen). Kan geen bronnen vinden voor bevestiging.
wnvl1

OOOVincentOOO

Dank, wil niet te veel off topic gaan. Maar pas op met H2 en neem kleine verantwoordelijke stapjes. Misschien beter de uitvoerende de vragen laten stellen. Wie is er eigenlijk verantwoordelijk uiteindelijk?
wnvl1

Mijn zus kijkt ook mee. Ze is ingenieur. Ze hebben het in zo een pot met zout water gestopt. De H2 en O2 ontsnapt door de gaten, maar ze zien maar heel weing bellen. Het is gewoon met 2 batterijen dus het vermogen zal beperkt zijn.

electrolyse2
HansH

wnvl1 schreef: za 16 dec 2023, 20:54 De electrolysecel heeft hij voorlopig met deze schroeven gemaakt. Met een 9V batterij geeft het echter niet zo veel gasvorming. Kan dat liggen aan de soort van schroeven die hij heeft gebruikt? Er zit zout in het water.

electrolyse.jpg
idee is goeddenk ik met RVS schroeven. maar ik zou heen hout nemen maar plastic want nu maak je een lage parallel lekweerstand. verder zou ik de schroeven dichter bij elkaar zetten ivm serieweerstand van de cel. en geen keukenzout nemen maar soda. keukenzout levert chloor.
OOOVincentOOO

Zoals eerder vermeld poreuze koolstof staafjes hebben een zeer groot contact opp. Dit zal vermoed ik de efficientie vergroten. Maar om deze te gebruiken in meteen de grore electrode is onverantwoord volgens mij.

Tevens lijkt mij stroom niet spanning de bepalende factor maar daar kan mijn roestig ing. brein mij in de steek laten.

Voor kleine debiet hoeveelheden H2 te verzamelen lekt volgens mij te veel weg in de grootte opstelling van foto in vergelijk met debiet. H2 is erg klein.

Het toestel van Hofman is van glas en kan over uren H2 vasthouden met klein debiet.
Xilvo
Moderator

OOOVincentOOO schreef: zo 17 dec 2023, 10:37 Zoals eerder vermeld poreuze koolstof staafjes hebben een zeer groot contact opp. Dit zal vermoed ik de efficientie vergroten.
Een poreuze elektrode lijkt me niet erg nuttig. Gevormde gasbelletjes zullen de poriën al gauw blokkeren.
Ik vermoed dat de stroom, bij niet te klein elektrode-oppervlak, door de geleidbaarheid van de vloeistof wort bepaald. Het oppervlak van de schroeven lijkt me meer dan voldoende, tenzij je enorme stromen wil gebruiken.
OOOVincentOOO schreef: zo 17 dec 2023, 10:37 Tevens lijkt mij stroom niet spanning de bepalende factor maar daar kan mijn roestig ing. brein mij in de steek laten.
Klopt, 1,375E-5 mol/(A.s) elektronen (i/F, met F de constante van Faraday)
Vier mol elektronen per molecuul O2, twee mol elektronen per mol H2.
OOOVincentOOO

Dat poreuze van grafiet (groot inwendig opp.) is inderdaad niet eerste orde effect. Maar kan wel mogelijk positief bijdragen. Zie bijvoorbeeld:
Unfortunately, stainless steel releases toxic materials when it decays, brass deposits copper onto the cathode (which accelerates rusting of steel), and aluminum quickly deteriorates. In this connection, the carbon based electrodes such as carbon and graphite are much more interested due to low cost, good electrical and thermal conductivity, the relatively inert property in alkaline solution compared to metals and also for its porous structure with high purity. The porous structure helps graphite to adsorb hydrogen molecules15.
bron: https://www.scielo.br/j/mr/a/NkfD9qsy4Y ... simplicity.

Op youtube staat een filmpje waar men ook vergelijkbare schroeven gebruikt. Een 9V bat. lijkt niet toereikend en gebruiken een boormachine accu. Deze accu kunnen een flinke stroom leveren.https://youtu.be/zrnLRDMs94c?si=bI3e1GkT8xmsYfT7. De DIY vind ik gevaarlijk gedaan erg veel improvisatie.

Het lijkt mij beter een degelijke voeding te gebruiken en de stroom instellen/meten voor de veiligheid (2A voor relatief kleine opstelling). Zoals hier: https://youtu.be/YsCFDBJLd2M?si=eJgom2P8yKIStLUj. En zeepsop gebruiken voor kleine hoeveelheid te laten ploffen.

Algemeen lijkt het beter electrode te gebruiken met plat met groot opp. (ik doel niet op interne opp. grafiet) zoals een capaciteit. Hier zijn ook vele voorbeelden te vinden.
HansH

rvs schuursponsjes met daartussen een doekje als scheiding kun je de elktrodes dicht bij elkaar krijgen. zorgen voor lage inwendige weerstand anders moet je de stoom maken via een hogere spanning en dat geeft meer warmte ontwikkeling. (bronspanning-celspaning) x stroom is dissipatie. celspaning x stroom is vermogen wat je gebruikt om het water te ontleden.
stroom levert aantal ml/s gasproductie. en sterke soda als elektroliet en geen keukenzout.

Terug naar “Anorganische chemie en elektrochemie”