HansH schreef: ↑za 04 mei 2024, 10:28in PC powersupplies zitten Y-caps . Die zitten tussen de net kant en de geisoleerde secundaire kant. die zijn maximaal ca 4.7nF en hebben bij 50Hz dan een impedantie van ca 680kohm. dat geeft dus een lekstroom naar aarde (als er iets geaard zit aan de laagspanningskant) ca 340uA. dat is dus veel te weinig om een aardlekschakelaar op aan te laten spreken, maar meerdere van dat soort apparaten kan het samen wel wat lekstroom opleveren.
Deze condensatoren laden op en geven de energie weer af, in een zodanig kleine C dat het meer een ontstoring/filter is .
Mocht de condensator kapot zijn/overslaan komen we misschien weer bij de theorie van zwevende voeding.
Het zit dus gewoon in het stroom circuit ,vanuit de electronica gezien.
sigma I is 0 ,maar dat is lang geleden.
Maar voor iemand die niet uit de electronica komt lijkt dit wel zo te zijn.
Begrijp dan ook niet helemaal dit copy paste argument ,als iets zo marginaal is dat het geen invloed kan hebben op het afslaan van de aardlek.
dan praten we wel over een situatie die thuis in mijn ogen niet mogelijk is.Meerdere van dit soort apparaten ,kan de aardlek schakelaar aanspreken !!,
De opleiding middelbare electronische signaal bewerking is al weer 25 jr geleden, toch zou ik wat advies van iemand in het vakgebied wel willen lezen.
Misschien meer een vraag voor het electronica forum ,want dit lijkt me niet erg behulpzaam tov de topic starter.
Deze uitleg is een stuk beter om te begrijpen.
https://www.circuitsonline.net/forum/vi ... ng&mode=or
En dus komen we steeds weer terug op de aarde draad ,en de andere natte apparaten.
In mijn ogen is het belangrijk de informatie zo te formuleren dat de vraagsteller daarmee geholpen is.
Als ik met mede installateurs praat ,begrijpt mijn omgeving er ook niets van.