wnvl1 schreef: ↑ma 09 sep 2024, 21:15
Het plaatje klopt wel voor 1 positie. Maar heb je genoeg vrijheidsgraden om alles te doen kloppen over de volledige schommelbeweging?
Voor de schommel in vrije slingering met wat beperkingen [1] klopt het plaatje wel voor de hele schommelbeweging denk ik. Maar als je de positie van de draaipunten gaat verplaatsen op een ander moment dan bij maximale uitwijking en over een andere pad dan een cirkel rondom de bal in de stoel dan komen er krachten bij.
maar om de luchtweerstand te compenseren en de bal dan op het stoeltje te houden zonder kantelen van het stoeltje en zonder extra koppel op het draaipunt moet je het draaipunt punten verplaatsen. met die verplaatsing maak je een versnelling en een kracht met als doel om de de kracht tgv de luchtweerstand te compenseren en zo de bal op zijn plek te houden.
eea heb ik proberen te schetsen hieronder
als je het draaipunt verplaatst met een versnelling in x en y richting dan wordt dat via de stang en de hoek met de bal overgebracht op een versnelling van het stoeltje. Het doel is om daarmee een kracht -Fw te maken die dus precies de andere kant opwijst als Fw. ik ben er nog niet helamaal uit hoe dan het draaipunt verplaatst moet worden, maar zou toch moeten kunnen lijkt mij en een leuk puzzeltje voor wie dat als eerste op kan lossen.
[1]
-het effectieve massa punt van de schommel is gelijk aan dat van de bal die erop ligt
-de schommel heeft starre verbindingen naar het draaipunt
-het draaipunt kan alleen roteren in een van de uiterste standen van de schommel en verplaatsen over een cirkel met de bal als middelpunt. er is dan geen extra kracht op de bal door het roteren. (alleen een klein koppel)