Het eerdere wiki-artikel geeft je echter wel een mogelijkheid om een entropie-meter te maken (zij het een met beperkte bruikbaarheid)... waar wacht je nog op?
Ik kan die link niet vinden. Wil je me die nog een keer geven?
Verder wilde ik nog even opmerken dat je primaire motivatie lijkt te zijn: Het zou kunnen werken op kleine schaal omdat dat anders is dan op grote schaal. Maar waarom kom je dan met "grote schaal" ontwerpen? (De ratchet werkt op grote schaal maar op kleine schaal niet.)
De al gemaakte nano-motortjes, of nano-tandwieltjes, lijken ook nogal op grote schaal ontwerpen.
P.S. je moet hoofdstuk 46 van "The Feynman Lectures on Physics Volume 1" eens lezen. Daarin wordt de ratchet geanalyseerd.
Ik heb het hoofdstuk gelezen. In mijn post van wo 1 mrt, 10:40, heb ik het samengevat. Hoofdstuk
41 gaat trouwens helemaal over de Brownse beweging. Dat hoofdstuk geeft ook een antwoord op het vaantje, de gemiddelde kinetische draai-energie is 0,5*k*T.
Het probleem nano-vaantje is wel opgelost, vind ik. Met een palletje gelijkrichten gaat niet dat heeft Feynman wel aangetoond.
Wat me nog niet duidelijk is, en wat Feynman ook niet behandelt, is waarom onderstaande niet zou werken. De draairichting is daar gelijkgericht, door één kant bol te maken en de andere hol. Zoals in een anemometer.