sillygirl
Artikelen: 0

Re: negerzoen afgeschaft

gevoelens van individuele mensen bij woorden zijn denk ik nooit bij iedereen hetzelfde, maar dat zegt niet dat alle woorden neutraal zijn. Er zijn plenty woorden met duidelijk een positieve of negatieve betekenis (neem nou leuk, mooi, lief, / lelijk, stom, vervelend). Scheldwoorden zijn negatieve woorden.

Negerzoen lijkt me echter een neutraal woord, het is ook geen woord van waardering of kwaliteitsaanduiding maar een soortbenaming. Als het een negatieve klank heeft komt dat door de mensen die er zo op hameren hoe negatief het wel is.

Ik denk dat dit soort acties alleen maar meer afstanden in de maatschappij maakt. Mensen die gewoon het woord negerzoen gebruiken om zo'n koekje aan te duiden (dat KAN niet eens discriminerend zijn - discrimineren is bepaalde groepen mensen benadelen en gaat dus om daden, niet om meningen en al helemaal niet om termen) moeten zich nu blijkbaar schuldig gaan voelen omdat ze daarmee mensen kwetsen en racistisch zouden zijn. Terwijl IEDEREEN weet dat geen enkele Nederlander het woord negerzoen gebruikt om een mening over negers uit te drukken. Veel Nederlanders zullen zich dus alleen maar miskend voelen omdat ze in feite wordt verweten racistisch en kwetsend te zijn.Het woord niet meer gebruiken is natuurlijk helemaal geen optie, zoals iemand al citeerde, het is een soortnaam en geen merknaam. De naam is dus helemaal niet veranderd, want het is een deel van de taal. En geen enkel commitée kan de taal naar believen wijzigen, gelukkig.
"Wer sich als Herrscher über die Sprache aufspielt, hat nicht begriffen, daß es sich um das einzige Medium handelt, in dem die Demokratie schon immer geherrscht hat." - Hans Magnus Enzensberger zur Rechtschreibreform, Frankfurter Allgemeine Zeitung, 26. Juli 2004, Nr. 171, S. 29 (Wikiquote)
Het is arrogant en onrespectvol om de taal te willen aanpassen aan jouw eigen behoeftes, om taalwijzigingen op te willen dringen aan mensen omdat je meent beter te kunnen weten wat zij zeggen, denken en bedoelen dan zijzelf. "Als jij X zegt, bedoel je Y, en Y is kwetsend, dus mag je voortaan geen X meer zeggen!" --> wanneer je beide weet dat diegene Y uberhaupt nog nooit bedacht had voordat jij erover begon. Rot toch op... :roll:
"A man should keep his little brain attic stocked with all the furniture that he is likely to use, and the rest he can put away in the lumber-room of his library where he can get it if he wants it."

- Sherlock Holmes (The Five Orange Pips)
Louise

onzin louise, het is natuurlijk geen neutraal woord, duidelijk een scheldwoord.
Ik vind het onzin te zeggen dat een woord per definitie een scheldwoord is.

Het ligt er geheel aan in welke context het gebruikt wordt. Tegenwoordig koppel je het automatisch aan Theo van Gogh en moslims. En dan heb je het over een scheldwoord.

Dit zegt meer over hoe het woord, in welke context het gebruikt wordt en met welke emotie/intentie het uitgesproken wordt.

Een woord ansich zegt niet zoveel.

Als iemand daadwerkelijk met geiten zou neuken, en ik zou zeggen jij bent een ******, dan is dat een feit en geen scheldwoord.

Ik bedoel met neutraal dat er geen automatisch gevoel aan vast gekleefd zit.

Lelijk, vervelend, stom, zijn toch ook niet per definitie scheldwoorden?

Het is daarbij maar net hoe het opgevat wordt.

Iemand pesten met die woorden over uiterlijk, of bv tegen je kind zeggen wat ben je vervelend vandaag vind ik verschillende tonen hebben.

Als een zwarte man moeite heeft met het woord neger, dan is het voor een zwarte man ook geen neutraal woord meer. Wie bepaalt dan wat neutraal is en wat niet.
Fedde

Volgens mij verwart die stichting de term 'onderscheid maken' met de term 'discrimineren'.
Uitleggen is niet mijn sterkste punt.

Als ik zeker weet dat ik gelijk heb, zeg ik dat.

Als jij kan bewijzen dat het niet klopt, zal ik dat tandenknarsend toegeven.
GJ_

Volgens mij verwart die stichting de term 'onderscheid maken' met de term 'discrimineren'.
Volgens mij is dat hetzelfde. Discrimineren heeft een beetje een nare klank maar natuurlijk discrimineerd iedereen volop en dat is maar goed ook.
Ger

Discrimineren betekent inderdaad letterlijk "onderscheid maken". Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Discrimineren
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
GJ_

Discrimineren betekent inderdaad letterlijk "onderscheid maken"....
...en is slechts in zeer beperkte mate wettelijk verboden.
pangeaman

Jeminee, wat een drukte kan een lekkere negerzoen uitlokken zeg.

je moet voor de gein alle berichten vanaf begin eens teruglezen tot aan nu. lachen zeggen , vanwege een negerzoen.

weet je, ik kom uit Roosendaal, en heb in mijn jeugd een tijd in Oudenbosch gewoond, waar de negerzoenen van oorsprong werden gemaakt. om de zoveel tijd kon je er de ''mislukte negerzoenen kopen'' teveel chocolade ,dubbele bodems, enz. gewoon nooit iets opgevallen wbt ''een negatieve bijklank'' over het woord negerzoen.

ik ben er groot mee geworden , zonder geestelijke frustraties over de ''negerzoen'', maar ik vind wel dat er tegenwoordig teveel gemierenn......kt wordt. over praatgroepjes en discusieprammatjes over eigenlijk niks.

dus waarom zou de''negerzoen''moeten worden afgeschaft? gewoon omdat sommige mensen een reden moeten bedenken om te kunnen discusieren.

groeten Pangeaman.
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.
albert davinci

Discrimineren betekent inderdaad letterlijk "onderscheid maken". Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Discrimineren
Inderdaad. Discriminatie is strafbaar wanneer een groep of persoon wordt uitgesloten op basis van irrelevante kenmerken.

Voorbeeld: een meisje weigeren bij de commando's omdat ze een meisje is is discriminatie en strafbaar. Een meisje weigeren bij de commando's omdat haar conditie onvoldoende is mag wel als duidelijk vooraf wordt medegedeeld wat de voorwaarden zijn en deze voorwaarden voor iedereen gelden.

Ik zie geen ethisch probleem in de naam 'negerzoen'. Deze naam refereert gewoon naar de kleur en naar de wijze waarop je dat ding opeet, het lijkt een beetje alsof je dat snoep een zoen geeft. Samen geeft dat de naam negerzoen.

Volgens mij is dit bedrijf wel blij met alle publiciteit die de naamswijziging heeft opgeleverd. ;-)
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
Banana

Mijn broer vertelde me laatst dat dit hele gezeik over de negerzoen, is verzonnen door het bedrijf zelf.

Ze wilden de naam veranderen en hebben er een verhaaltje voor de grap bij verzonnen of zoiets...

Ik weet niet wat hiervan waar is, maar dat zei hij iig...

Wel komish als het waar bleek te zijn.. :-D :)
"If you use your head, you won't get fat, even if you eat sweets"

"I just can’t sit any other way than this. If I sit the way other people do, my reasoning ability drops by 40%."

"Will you be eating that cake?...say what you want, but I will be taking the cake."
Assassinator

Uiteraard belachelijk politiek correct gedoe. Hoeveel negers voelen zich nou echt gekwetst hierdoor? En waarom zouden ze? Dan wil ik ook blanke vla weg, ik vind dat echt kwetsend!!
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
PdeJongh

Hoeveel negers voelen zich nou echt gekwetst hierdoor?
Die dag dat het bekend gemaakt werd, zag ik het 's avonds bij Hart van Nederland. HvNL zou HvNL niet zijn als ze dan niet een aantal negers gingen vragen wat hun ervan vinden. Ik geloof dat ze er een stuk of 15 hadden gevraagd (zoveel lieten ze er in ieder geval zien), en geen één vond het erg.
Dan wil ik ook blanke vla weg, ik vind dat echt kwetsend!!
Haha, inderdaad. Zo kun je bezig blijven... jodenkoeken, finse ronde (beschuit), weet ik veel wat. Als 'de personen in kwestie' er geen bezwaar tegen hebben, slaat het toch verders nergens op.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...
ypsilon

Wat een onzin! Ik blijf het negerinnentetten noemen :) (ik geloof dat dat ongeveer hetzelfde is.)

Ik las in dit kader vandaag toevallig een column van Jacqueline Goossens, een Vlaamse journaliste die al 26 jaar in NY woont. Daar hebben ze een "moratorium" ingesteld op het woord 'nigger' en 'nigga'. Het schijnt zelfs de bedoeling te zijn het woord uit alle boeken (ook antiracistische als 'Huckleberry Finn') te bannen. Vooral de laatste woorden van het artikel vind ik belangrijk:
Bovendien strijden ze tegen symptomen in plaats van oorzaken. Wat kwetst is niet het woord, maar de gedachte achter het woord. De dag waarop de haat uit de harten verdwijnt, zal geen woord nog pijn doen.
albert davinci

Banana schreef:Mijn broer vertelde me laatst dat dit hele gezeik over de negerzoen, is verzonnen door het bedrijf zelf.

Ze wilden de naam veranderen en hebben er een verhaaltje voor de grap bij verzonnen of zoiets...

Ik weet niet wat hiervan waar is, maar dat zei hij iig...

Wel komish als het waar bleek te zijn.. :-D :)
Ik herinner me dat ik daarover iets op het nieuws heb gelezen maar dat maakt het nog niet waar. Als je als bedrijf een dip hebt in de verkoop dan kan zo'n publiciteitsactie wel goed werken. Het is een hoop gratis reclame vermomd in de vorm van nieuws.
Ik las in dit kader vandaag toevallig een column van Jacqueline Goossens, een Vlaamse journaliste die al 26 jaar in NY woont. Daar hebben ze een "moratorium" ingesteld op het woord 'nigger' en 'nigga'. Het schijnt zelfs de bedoeling te zijn het woord uit alle boeken (ook antiracistische als 'Huckleberry Finn') te bannen.
Bedenk dat het woord nigger/nigga in de USA een zwaardere lading heeft dan dat het woord neger in Nederland/Vlaanderen heeft. Het wordt daar door sommigen ook echt als scheldwoord gebruikt. Gek genoeg is het voor de Afroamericanen weer een geuzenwoord geworden.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
albert davinci

Ik heb de laatste 11 berichten afgesplitst naar het onderwerp 'oorzaken van- en oplossingen voor discriminatie in de rubriek psychologie en sociologie.

De reden zal duidelijk zijn; het gaat nu niet meer over de negerzoenen, zodoende gaan mensen aan de titel kunnen zien dat er over dit interessante maatschappelijk relevante onderwerp gediscusieerd wordt. Ook is dit geen ethische discussie meer.

http://sciencetalk.nl/forum/index.php?showtopic=59591

Terug naar “Sociale en praktische filosofie, ethiek”