kotje schreef:Beste Elmo,
Ik heb weet van 2 voorname interpretaties: De Copenhaagse en zoals ge schrijft de Bohmse die werkt met verborgen variabelen en de zaak deterministisch wil houden. Wie iets wil lezen over de Bohmse interpretatie die kan b.v. naar:
http://www.bip.wur.nl/NL/Quantumpagina/Int...+interpretatie/
Ik hou het meer voor de Copenhaagse met zijn waarschijnlijkheden en die ,naar ik meen, praktisch algemeen aanvaard wordt.
Als men in die optiek een waarneming doet dan verandert er iets, misschien wel microcopisch, maar op lange termijn kan dit macroscopisch worden (vlindereffect). Had men de waarneming niet gedaan dan was er niets gebeurt. Zodanig dat we door onze acties in deze wereld de wereld veranderen. Dit laatste klopt ook macroscopisch, als een levend wezen daden stelt in deze wereld dan bepaalt hij mede de toekomst.
Op de geboemde website staat ook een stukje over de vele werelden interpretatie en hierin lees ik het volgende :
In een steekproef onder 72 kosmologen en quantumtheoretici door een zekere L. David Raub betreffende de many-worlds interpretation (vanaf hier MWI) kwamen de volgende resultaten naar voren;
1) Ja, ik denk dat MWI waar is 58%
2) Nee, ik denk niet dat MWI waar is 18%
3) Misschien is het waar maar ik ben nog niet overtuigd 13%
4) Geen mening 11%
Deze steekproef komt overeen met andere, soortgelijke steekproeven, die aangeven dat MWI het meest populair is onder de hedendaagse quantummechanici. Maar wat is deze zogenaamde MWI dan?
Dit is een beetje in contrast wat je in je eigen post stelt en wat er verder in deze topic wordt beweert, klopt deze bewering?