jdr
Artikelen: 0

Re: hogere premie voor zwaarlijvige mensen

Sinds wanneer worden de verhoogde accijnsen op alcohol en tabak in de gezondheidszorg gestopt???????

Vloeit mooi naar de staatskas en de burgers mogen vrolijk ieder jaar meer ziektekosten gaan betalen.

Waar blift het geld voor de verhoogde verzekeringspremies voor autorijdende jongeren onder de 24 jaar????

Worden daarmee voorlichtingscampagnes betaald of andere positieve dingen gedaan om het probleem te verminderen?

Dacht het toch niet
Het doet er toch helemaal niet toe naar welk potje geld gaat en uit welk potje geld gehaald wordt?

Denk jij dat jij niet meeprofiteerd van collectief geld?
Brihaspati

jdr schreef:Het doet er toch helemaal niet toe naar welk potje geld gaat en uit welk potje geld gehaald wordt?

Goed idee. Laten we allemaal profiteren van het geld van mensen die het al moeilijk hebben.
I love those who can smile in trouble, who can gather strength from distress, and grow brave by reflection. 'Tis the business of little minds to shrink, but they whose heart is firm, and whose conscience approves their conduct, will pursue their principles unto death.
jdr

Brihaspati schreef:
jdr schreef:Het doet er toch helemaal niet toe naar welk potje geld gaat en uit welk potje geld gehaald wordt?

Goed idee. Laten we allemaal profiteren van het geld van mensen die het al moeilijk hebben.
Wat een rare opmerking, hoe kom je erbij dat ik stel dat we moeten profiteren van mensen die het moeilijk hebben?

Ik zeg alleen dat het goed zou zijn om accijns te zetten op ongezond eten; een gevolg daarvan is juist dat mensen die het zich kunnen permiteren om ongezond te eten inleveren in het collectief waardoor mensen die het moeilijk hebben verlicht worden of mensen gezonder eten wat ook het gevolg heeft dat er minder geld uit het collectief nodig is...
Franske

jdr schreef:Wat een rare opmerking, hoe kom je erbij dat ik stel dat we moeten profiteren van mensen die het moeilijk hebben?

Ik zeg alleen dat het goed zou zijn om accijns te zetten op ongezond eten; een gevolg daarvan is juist dat mensen die het zich kunnen permiteren om ongezond te eten inleveren in het collectief waardoor mensen die het moeilijk hebben verlicht worden of mensen gezonder eten wat ook het gevolg heeft dat er minder geld uit het collectief nodig is...
Ik kan het niet eens met je zijn in dit geval; rijke mensen mogen dan wel ongezond en dik zijn, omdat ze het kunnen betalen?

Een positievere benadering zou zijn om het gezonde voedsel goedkoper te maken!

Maar nogmaals, ik vind het hele idee er achter gewoon een beetje dom.

Laten we sporters ook meer premie betalen? De kans is namelijk hoog dat ze een blessure oplopen tijdens het sporten.

Of laten we schilders meer premie betalen? De kans dat ze kanker krijgen door het werken met schadelijke stoffen is ook erg hoog.

Nog een voorbeeld, we laten mensen die thuis meer dan 2uur per dag achter de computer zitten dubbele premie betalen. De kans dat ze RSI oplopen en daarmee blijvend invalide worden is ook heel erg hoog.

Kijk we brengen het met zijn alle op of we doen het niet, als jij een been breekt, dan krijg jij toch ook zorg? Dat is toch onafhankelijk of dit door je eigen stommiteit komt? Of gaan we dat ook aanpassen?

Arts: Zo meneer en hoe komen we aan dat gebroken been?

Patient: Nou ik was aan het schaatsen op een plek waar het gevaarlijk was en toen schoot ik in een wak en zodoende.

Arts: Wel erg dom meneer, volgend jaar gaat u dubbele premie betalen.

Weet je wat, laten we gelijk een bonus males ladder invoeren, bij ieder ziektevrij jaar krijg je korting.

Het is dan met recht een verzekering!
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)
jdr

Ik kan het niet eens met je zijn in dit geval; rijke mensen mogen dan wel ongezond en dik zijn, omdat ze het kunnen betalen?
Waarom wordt dit nu weer zo zwaar overtrokken?

Ook Rooie Koos uit de Schilderswijk kan wel een met accijns verhoogde kroket van E 2,- betalen. Zijn biertje laat hij toch ook niet staan?

Hij zal alleen zijn keuze tussen de in verhouding goedkopere frisse salade tegenover de vette hap wat anders gaan afwegen, aan hem welke keuzes hij erin maakt.
Laten we sporters ook meer premie betalen? De kans is namelijk hoog dat ze een blessure oplopen tijdens het sporten.
Moet ik dan die beenbreuk betalen van die pipo die op het voetbalveld die stoere maar mislukte tackle wilde maken?

Ook accijns op risicosporten, inderdaad...
Of laten we schilders meer premie betalen? De kans dat ze kanker krijgen door het werken met schadelijke stoffen is ook erg hoog.
Nee, schilderen doe je om je brood te verdienen of je huis te onderhouden, het heeft weinig met genot of overbodige luxe te maken.
Weet je wat, laten we gelijk een bonus males ladder invoeren, bij ieder ziektevrij jaar krijg je korting.
Als je een beetje opgelet had dan had je gezien dat ik het alleen maar over accijns heb gehad en niet over verzekeringen en hun premies..
Louise

Die hogere premie is geen straf maar gewoon een stimulans om gezonder te leven, het is bovendien rechtvaardiger dan dat een ander de kosten van jouw overgewicht moet betalen. Ja toch?  

Kortom, Een hogere premie zou er voor zorgen dat minder mensen obees zijn en het is rechtvaardiger.
Dat kun je niet zo zeggen dat het geen straf is, of dat het gewoon voor iedereen een stimulans is. Het is een stimulans om nog meer te ja maarrre in dit land.

Ik kan me goed voorstellen dat het voor bepaalde mensen een stimulans kan zijn, maar natuurlijk voor een hoop niet. Daarvoor zul je op een hele andere manier moeten stimmuleren en niet alle overgewicht op 1 hoop gooien.

Praten we over dik zijn, kwaliteit of een ziekte....

Er zijn mensen met boulimia en overgewicht, welke wordt gezien als een verslaving.

Mensen met een laag inkomen, waarom zou daar meer overgewicht zijn en dan moeten ze ook nog meer betalen is het voorstel? Wat is hier stimmulerend aan dan?

Vaak wordt over overgewicht ook zo moraliserend gedaan omdat het zo zichtbaar is. Vaak wordt er dan ook met 2 maten gemeten. Te dik dat is niet goed. En als je slank bent maar ook niet volgens de schijf van 5 eet, dan is er niks aan de hand.

Net zoals de media meer aandacht besteed aan anorexia dan aan boulimia, waar mensen meestal een normaal gewicht hebben. Anorexia is veel meer zichtbaar.

Als er wetenschappers zijn die beweren dat de gevolgen van overgewicht zwaar overtrokken worden, waarom wordt daar dan weinig aandacht aan besteed?

Ik vind het bezwaarlijk als er een onjuiste beeldvorming over overgewicht bestaat, die TE overdreven is, mensen die er echt last van hebben ondervinden onnodig hinder door deze perceptie.

Tja, je zult misschien iets moeten met de kosten, maar ga dan eerst eens heel breed kijken waarom die kosten de pan uitrijzen.
albert davinci

Kijk, zulke taal begrijp ik.
Ik breng graag alle nuance aan in mijn tekst omdat ik zelf makkelijk lees. Ik besef dat als iemand moeilijker kan lezen dat de boodschap dan niet goed over zal komen. Ik zal proberen iets meer in het midden uit te komen.
Dit is onzin!!  

Kijk eens naar de Scandinavische landen, de alcohol is onbetaalbaar en toch is het alcoholmisbruik daar erg hoog. Hierbij is het volgende artikel misschien interessant:  
Dat weten we pas als we het uit proberen en niet eerder. Een hogere maandelijkse premie heeft wellicht een ander effect dan verborgen accijnzen. Laten we het uitproberen, we kunnen het altijd nog terugdraaien.
De vraag rijst dan ook of accijnsen op (ongezond) eten of hogere premies helpt, ik betwijfel het ten zeerste.
Tuurlijk helpt dat. De armeren kunnen veel makkelijker gezond eten omdat gezond eten dan niet meer zo verschrikkelijk duur zou zijn als nu het geval is. Bovendien zullen de fabricanten dan veel meer gebruiksvriendelijke gezonde en lekker gerechten maken omdat de vraag stijgt en de fabricanten daar graag op inspelen.
Hoe bepaal je trouwens of iemand die dik is ook ongezond is?  
Vetpercentage! Het gaat om ongezond gedrag waardoor het risico toeneemt.
En hoe ga je bepalen of een ziekte komt omdat iemand dik is?
Niet terzakedoende! Het gaat niet om de ziekte, het gaat om het vertoonde gedrag.
Er zijn ook dunne mensen die ongezond leven!  
Ja en die zullen dan ook een hogere premie moeten betalen voor hun ongezonde gedragingen, bijv. roken of te veel alcohol drinken. Hoe meer ongezond gedrag hoe hoger de premie.

Een hoog cholesterolpeil krijg je niet automatisch, dat is een gevolg van onverstandige voeding.
En wat dan voor de toekomst?  

Gaan we bepalen aan de hand van DNA of je weet ik niet wat zou kunnen krijgen in de toekomst en begin dan maar vast meer premie te betalen?  
Het gaat niet om de aanleg, het gaat om het gedrag.
En de vergelijking met autoverzekeringen gaat ook niet op!  

Heeft een hogere premie geleidt tot minder diefstal of minder ongelukken onder jongeren? Is die premie verhoging toegekomen aan de gemeenschap?  

Dacht het niet echt.  
:roll:

De mensen die tot een groep behoren met een lager risico hoeven nu niet meer op te draaien voor het roekeloze rijgedrag van de mensen die behoren tot de grope met een hoger risico. Daar gaat het om. Dus ja, dat komt ten goede aan de chauffeurs die wat meer hun verstand gebruiken.
En wat is rechtvaardig?  

Mensen die chronisch ziek zijn, zijn ook duurder uit omdat ze hun no claim niet terug krijgen.  
Ik heb niet gepleit voor een no claim. Die bestaat overigens al in Nederland.
albert davinci

Sinds wanneer worden de verhoogde accijnsen op alcohol en tabak in de gezondheidszorg gestopt???????  

Vloeit mooi naar de staatskas en de burgers mogen vrolijk ieder jaar meer ziektekosten gaan betalen.  

Die accijnzen zijn hard nodig aangezien de kosten agv alcoholvergiftiging en roken groter zijn dan de inkomsten van de accijnzen.
Waar blift het geld voor de verhoogde verzekeringspremies voor autorijdende jongeren onder de 24 jaar????  

Worden daarmee voorlichtingscampagnes betaald of andere positieve dingen gedaan om het probleem te verminderen?  

Dacht het toch niet  
Met dat geld worden de extra ongelukken vergoed die de chauffeurs van 18t/m24 maken, kwestie van simpel in de statistieken kijken!
Dat is dus niet waar, zoals ik boven al heb aangetoond.
Maar dat is allemaal het probleem niet, het gaat om het idee dat er achter schuilt, wat is het volgende?
Het demagogische argument van de glijdende schaal, no offence. Zo kan je nooit beslissingen nemen toch? Laten we het hebben over de concrete voorstellen en het niet over een mogelijke glijdende schaal hebben.
Dat is demagogisch!

De mensen die slecht gedrag vertonen moeten meer premie betalen, niet de mensen die ziek zijn. Als ze ziek zijn door hun ongezonde gedrag dan is dat toch ook hun eigen schuld? Als blijkt dat iemand de kosten echt niet zou kunnen opbrengen dan kan er altijd nog een draagkrachtmeting plaatsvinden.

We profiteren niet van hun, wij worden beloond omdat wij wel gezond leven.

Ik ben overigens een PvdA'er, een linkse rakker dus.
Nee, want de positieve gezondheids- en economische effecten van sporten zijn groter dan de negatieven. Dat is uitgebreid berekent en staat wetenschappelijk vast.
Moet ik dan die beenbreuk betalen van die pipo die op het voetbalveld die stoere maar mislukte tackle wilde maken?  

Ook accijns op risicosporten, inderdaad...  
Niks inderdaad. Reden heb ik boven uitgelegd.

Die man die voetbalt hoeft minder een beroep te doen op de gezondheidszorg en is een productievere werknemer.
albert davinci

Mensen met een laag inkomen, waarom zou daar meer overgewicht zijn en dan moeten ze ook nog meer betalen is het voorstel? Wat is hier stimmulerend aan dan?  
Daarom heb ik ook gezegd dat het gekoppeld moet worden aan een prijsbeleid van voedsel dmv accijnzen en subsidies. Dan hebben ze wel de keuze!
Vaak wordt over overgewicht ook zo moraliserend gedaan omdat het zo zichtbaar is. Vaak wordt er dan ook met 2 maten gemeten. Te dik dat is niet goed. En als je slank bent maar ook niet volgens de schijf van 5 eet, dan is er niks aan de hand.  

Net zoals de media meer aandacht besteed aan anorexia dan aan boulimia, waar mensen meestal een normaal gewicht hebben. Anorexia is veel meer zichtbaar.  
Ik heb het over ongezond gedrag in het algemeen, niet enkel over het zichtbare ongezonde gedrag. Alles wat op practische wijze meetbaar is!
Als er wetenschappers zijn die beweren dat de gevolgen van overgewicht zwaar overtrokken worden, waarom wordt daar dan weinig aandacht aan besteed?  
Er zijn altijd eigenwijze wetenschappers, op elk terrein. Soms door een verschillende invalshoek, soms door bias (bevooroordeeld zijn omdat je zelf bijvoorbeeld obees bent).
Ik vind het bezwaarlijk als er een onjuiste beeldvorming over overgewicht bestaat, die TE overdreven is, mensen die er echt last van hebben ondervinden onnodig hinder door deze perceptie.  
Ik vind dat meevallen. Toen ik obees was had ik er weinig last van qua beeldvorming en behandeling. Veel obese mensen draaien gewoon normaal mee, ze worden echt niet uitgesloten hoor behalve wanneer ze kleding moeten kopen :wink:

Dat het zeer ongezond is dat is toch een feit? Ik zie niet in wat er overdreven zou worden.
Tja, je zult misschien iets moeten met de kosten, maar ga dan eerst eens heel breed kijken waarom die kosten de pan uitrijzen.
Ik ben blij dat jij ook inziet dat we iets moeten doen aan die kosten.

Weet je, er is geen tijd meer om nog 10 a 20 jaar te babbelen en dan eindelijk eens maatregelen in te gaan voeren. Dan is het al veel te laat. Er moet gehandeld worden en snel, anders gaan jouw kinderen het nog meemaken dat medische behandeling enkel voor de rijken toegankelijk is. Dat wil jij toch ook niet?
gewoon

gewoon schreef:ben zelf roker trouwens en ben bereid daarvoor te betalen...
Dit doe je al en om met deze opmerking niet off-topic te gaan zou ik dit door willen trekken naar de mogelijke oplossing om ook ongezond eten te belasten met accijns ipv het verhogen van een verzekering.
Volledig met akkoord...elk voedingsproduct dat ongezond en/of niet biologisch is moet zwaar belast worden...gezonde en/of biologische producten moeten dan niet of tenminste minder belast worden...

Is goed voor de algemene gezondheid en kan voor een mentaliteits/voedingsgewoonte zorgen en zal op termijn veel besparingen opleveren voor het ziekenfonds ed...
gewoon

Brihaspati schreef:Ik ben zelf ook zwaarlijvig. Ik kan me vinden in het voorbeeld van Kitty. Mijn ouders hebben me opgevoed met cola, chips en andere troep. Nu ik gezonder ben gaan eten en en gezonder ben gaan leven gaat het gewicht er langzaam af. Dit blijft echter een geleidelijk proces. Je zegt niet van de één op de andere dag laat ik nu stoppen met dik zijn en de volgende dag tadaa... loop je kerngezond en slank rond. Dat is onzin. Je moet er hard voor werken.  

Het verbaast me dat er hier mensen zijn die denken dat dikke mensen gestraft moeten worden voor hun problemen.
ben zelf roker trouwens en ben bereid daarvoor te betalen...
Snij je ballen er maar af en lever ze in. Dit is echt het toppunt van iemand die niet voor zich zelf durft op te komen.
Nee,ik besef en geef eerlijk toe dat ik in de fout ben met mijn levenswijze waarvoor je trouwens zelf kiest en ben bereid daarvoor op te draaien...

Van uw kant zie ik enkel de uitvlugt : ik ben opgevoed met...

Dat is nu eens zwakheid...je beslist zelf wat en hoeveel je eet...

het verwondert mij trouwens dat de uitvlucht van genetische aanleg er nog niet tussen staat...

Je hoeft er trouwens niet hard voor te werken : gezond eten en voldoende bewegen is voldoende...en dit houd trouwens geen dieet of extreem sporten in...
Franske

albert davinci schreef:
Dit is onzin!!  

Kijk eens naar de Scandinavische landen, de alcohol is onbetaalbaar en toch is het alcoholmisbruik daar erg hoog. Hierbij is het volgende artikel misschien interessant:  
Dat weten we pas als we het uit proberen en niet eerder. Een hogere maandelijkse premie heeft wellicht een ander effect dan verborgen accijnzen. Laten we het uitproberen, we kunnen het altijd nog terugdraaien.
Dit is een negatieve aanpak en geen positieve. Je komt in een situatie dat je dik bent, meer premie betaalt en toch dik blijft. Terugdraaien van maatregelen (althans in Nederland) blijkt in de praktijk nauwelijks op te gaan. Men mag wel dwingen om het te verbeteren, maar de vraag is of premieverhoging zal helpen.
De vraag rijst dan ook of accijnsen op (ongezond) eten of hogere premies helpt, ik betwijfel het ten zeerste.
Tuurlijk helpt dat. De armeren kunnen veel makkelijker gezond eten omdat gezond eten dan niet meer zo verschrikkelijk duur zou zijn als nu het geval is. Bovendien zullen de fabricanten dan veel meer gebruiksvriendelijke gezonde en lekker gerechten maken omdat de vraag stijgt en de fabricanten daar graag op inspelen.
Mee eens, laten we gezond voedsel veel goedkoper maken. Maar je lost het niet op door alleen ongezond voedael duurder te maken, dit zal alleen helpen als secundaire maatregel.
Hoe bepaal je trouwens of iemand die dik is ook ongezond is?  
Vetpercentage! Het gaat om ongezond gedrag waardoor het risico toeneemt.
Het risico neemt toe, mee eens. Maar met welk percentage?
En hoe ga je bepalen of een ziekte komt omdat iemand dik is?
Niet terzakedoende! Het gaat niet om de ziekte, het gaat om het vertoonde gedrag.
Ik vind het er wel toe doen. Er is risico, maar is dat ook uiteindelijk de oorzaak waarvoor iemand zorg nodig heeft? Bij rokers ligt dit duidelijker.
Er zijn ook dunne mensen die ongezond leven!  
Ja en die zullen dan ook een hogere premie moeten betalen voor hun ongezonde gedragingen, bijv. roken of te veel alcohol drinken. Hoe meer ongezond gedrag hoe hoger de premie.

Een hoog cholesterolpeil krijg je niet automatisch, dat is een gevolg van onverstandige voeding.
Ik heb het niet over roken en alcoholgebruik. Er zijn dunne mensen die toch ongezond eten. Er zijn ook dunne mensen die hart en vaatziekten oplopen.

Sorry, maar een heleboel mensen hebben een hoog cholesterol gehalte vanwege erfelijke factoren.
albert davinci schreef:
En wat dan voor de toekomst?  

Gaan we bepalen aan de hand van DNA of je weet ik niet wat zou kunnen krijgen in de toekomst en begin dan maar vast meer premie te betalen?  
Het gaat niet om de aanleg, het gaat om het gedrag.
Ja zo zie jij het, maar verzekeraars (en wellicht medici) zullen hier anders over denken. Is er laatst niet een discussie geweest of we oudere mensen wel een medische ingreep moeten laten ondergaan als het gewenste resultaat mogelijk uitblijft of maar kort duurt. We moeten oppassen met dit soort opmerkingen, want wat is de volgende stap (maar dit argument heb ik al een keer gegeven).
albert davinci schreef:
En de vergelijking met autoverzekeringen gaat ook niet op!  

Heeft een hogere premie geleidt tot minder diefstal of minder ongelukken onder jongeren? Is die premie verhoging toegekomen aan de gemeenschap?  

Dacht het niet echt.  

De mensen die tot een groep behoren met een lager risico hoeven nu niet meer op te draaien voor het roekeloze rijgedrag van de mensen die behoren tot de grope met een hoger risico. Daar gaat het om. Dus ja, dat komt ten goede aan de chauffeurs die wat meer hun verstand gebruiken.
Die laatste opmerking is dus niet waar. Ik was als jongere een zeer verstandige rijder, maar ik betaalde evenwel die hogere premie. Maar OK, toegegeven er is een statistische samenhang, net zoals bij dik zijn en risico lopen.

Maar dat was mijn argument niet. Het argument was dat een hogere premie niet leidt tot minder ongevallen binnen de genoemde groep.
albert davinci schreef:
En wat is rechtvaardig?  

Mensen die chronisch ziek zijn, zijn ook duurder uit omdat ze hun no claim niet terug krijgen.  
Ik heb niet gepleit voor een no claim. Die bestaat overigens al in Nederland.
Dat begrijp ik, maar de achterliggende gedacht is dat een systeem rechtvaardig is vanuit het standpunt waarvan je het bekijkt!

Mensen die nooit naar de dokter gaan roepen hoera, want ze krijgen centjes terug. Maar bekijk het eens vanuit de chronisch zieken?

Als laatste opmerking van mijn kant:

In het algemeen vind ik dat er altijd naar 'negatieve' maatregelen wordt gegrepen. Dik zijn is ongezond, dus laat ze meer betalen. Maar kunnen we het nu de problemen niet andersom benaderen en eerst naar de onderliggende oorzaken kijken en die proberen op te heffen (indien mogelijk). Er zijn maar weinig mensen die uit overtuiging dik zijn. Vaak heeft het psychische of sociale oorzaken (genetisch is een dooddoener en zeer zeldzaam, ieder pondje gaat nog steeds door het mondje, maar dat is een andere topic) of gewoon dommigheid.

Verplicht dikke mensen iets te doen aan hun probleem, voordat je geld gaat trekken.

En in een aantal gevallen zul je de motivatie weghalen om te vermageren, tenslotte betaalt men toch voor het dik zijn, waarom er iets aan doen. Of je moet onevenredig hoge premies laten betalen.

Kortom, een premie verhoging zal de gezondheidszorg helpen, maar of de mensen ook gezonder gaan leven daardoor, dat betwijfel ik. En geeft toe, dat moet toch het uitgangspunt zijn.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)
albert davinci

gewoon schreef:
Brihaspati schreef:Ik ben zelf ook zwaarlijvig. Ik kan me vinden in het voorbeeld van Kitty. Mijn ouders hebben me opgevoed met cola, chips en andere troep. Nu ik gezonder ben gaan eten en en gezonder ben gaan leven gaat het gewicht er langzaam af. Dit blijft echter een geleidelijk proces. Je zegt niet van de één op de andere dag laat ik nu stoppen met dik zijn en de volgende dag tadaa... loop je kerngezond en slank rond. Dat is onzin. Je moet er hard voor werken.  

Het verbaast me dat er hier mensen zijn die denken dat dikke mensen gestraft moeten worden voor hun problemen.
ben zelf roker trouwens en ben bereid daarvoor te betalen...
Snij je ballen er maar af en lever ze in. Dit is echt het toppunt van iemand die niet voor zich zelf durft op te komen.
Nee,ik besef en geef eerlijk toe dat ik in de fout ben met mijn levenswijze waarvoor je trouwens zelf kiest en ben bereid daarvoor op te draaien...

Van uw kant zie ik enkel de uitvlugt : ik ben opgevoed met...

Dat is nu eens zwakheid...je beslist zelf wat en hoeveel je eet...

het verwondert mij trouwens dat de uitvlucht van genetische aanleg er nog niet tussen staat...

Je hoeft er trouwens niet hard voor te werken : gezond eten en voldoende bewegen is voldoende...en dit houd trouwens geen dieet of extreem sporten in...
Ik sluit me hier volledig bij aan.

Het is zelfs zo dat het lonend is. Waar andere mensen afzien met een inspanning, ofdat het nu traplopen is of dit hete weer, voel ik me volledig normaal omdat ik een goed uithoudingsvermogen heb.

Als je een goed lichaam hebt dan beweeg je prettiger en voel je je prettiger. Een goed lichaam en een goede geest gaan samen, het één versterkt het ander.

Het is ook echt niet zo dat je honger krijgt als je een energietekort hebt zolang je nog een grote vetreserve hebt in jouw lichaam. Dat is een fabeltje! Je moet er gewoon voor zorgen dat je niet minder dan 75% van jouw dagelijkse energieverbruik inneemt, dan krijg je geen honger.

Je wordt ook niet van de ene op de andere dag dik. Als je 1 kilo per jaar aankomt en daar niets aan doet, ja, dan ga op termijn dik worden. Het is echt simpel een kwestie van iets minder eten en iets meer bewegen.
albert davinci

Men mag wel dwingen om het te verbeteren, maar de vraag is of premieverhoging zal helpen.
Wat zal volgens jou dan wel helpen? Want als we nog 20 jaar lang praten en niet handelen dan gaat onze gezondheidszorg failliet gaan. Het is nu al bijna niet meer te betalen, dat gaat alleen nog maar veel erger worden.

Ik sta open voor alle suggesties, zolang ze maar helpen en snel te implementeren zijn. Waar het mij om gaat is dat we moeten voorkomen dat gezondheidszorg een luxe gaat worden en die kant gaan we nu helaas wel uit.

Daarnaast vind ik dat we het de mensen makkelijker moeten maken om op gewicht te blijven. We leven in een maatschappij waarin het heel erg moeilijk is om gezond te leven. 'Maaltijden' die je even in de magnetron stopt, zittend kantoorwerk, roltrappen en zo kan ik nog lang doorgaan.

Ik vind dat mensen een steuntje nodig hebben. Ik wil niet een éénzijdige premieverhoging of een andere negatieve sanctie, ik ben juist voor differentiatie zodat mensen er ook wat voor krijgen wanneer ze succesvol zijn in gezonder gaan leven, als extra stimulans dus.

Natuurlijk moeten tegelijkertijd de randvoorwaarden gecreëerd worden zoals mee sportfacilliteiten en sportbegeleiding maar dat kost veel geld en dat wilt de overheid niet omdat ze niet inzien dat het zeer veel geld oplevert op de lange termijn.
Het risico neemt toe, mee eens. Maar met welk percentage?  
Dat blijkt uit de statistieken, bij een bepaald percentage zie je de morbiditeit en mortaliteit sterk toenemen. Normaal is voor een man 15% en voor een vrouw 25%.
Ik vind het er wel toe doen. Er is risico, maar is dat ook uiteindelijk de oorzaak waarvoor iemand zorg nodig heeft? Bij rokers ligt dit duidelijker.  
Ofdat een individu ziek wordt is ook een beetje een kwestie van toeval en daarom vind ik het er niet zo veel toe doen hoe een individu de ziekte heeft gekregen. Het gaat mij om het gedrag.

Stel: jij slaat een inbreker met een knuppel op zijn hoofd. Als het goed afloopt dan krijg je ws geen probleem. Overlijdt hij, dan krijg je 5-10 jaar gevangenis, enkel omdat je toevallig pech had. Is dat eerlijk? Zo zie ik het ook met ziekte, het gaat voor mij om de daad en niet om het gevolg van de daad.
Sorry, maar een heleboel mensen hebben een hoog cholesterol gehalte vanwege erfelijke factoren.  
Ik moet toegeven dat er inderdaad mensen zijn die genetisch een verhoogd cholesterol hebben. Dat is overigens wel makkelijk vast te stellen omdat ze tegenwoordig ook de exacte mechanismen daarvan kennen.

Maar goed, laten we beginnen met de big 3: roken, alcohol en vetpercentage. Deze 3 factoren hebben zo veel meer nadelige invloed dan al die anderen en helaas werken ze ook nog synergistisch op elkaar in. 1+1>2
Ja zo zie jij het, maar verzekeraars (en wellicht medici) zullen hier anders over denken. Is er laatst niet een discussie geweest of we oudere mensen wel een medische ingreep moeten laten ondergaan als het gewenste resultaat mogelijk uitblijft of maar kort duurt. We moeten oppassen met dit soort opmerkingen, want wat is de volgende stap (maar dit argument heb ik al een keer gegeven).  
Het is de wetgever die de baas is en niet de verzekeraars.

Ik wil juist voorkomen dat oudere mensen een ingreep niet meer krijgen omdat het geld op is. Daarom juist vind ik dat we snel en stevig moeten ingrijpen met zo'n groot mogelijk effect ook al doet het een beetje pijn.
Het argument was dat een hogere premie niet leidt tot minder ongevallen binnen de genoemde groep.  
Tja, ik hoop dat het makkelijker is voor een mens om zijn eetgedrag en beweginsgedrag te veranderen dan zijn rijgedrag. Misschien tegen beter weten in maar wat kunnen we dan wel doen?
Dat begrijp ik, maar de achterliggende gedacht is dat een systeem rechtvaardig is vanuit het standpunt waarvan je het bekijkt!  
Dat is duidelijk.
Maar kunnen we het nu de problemen niet andersom benaderen en eerst naar de onderliggende oorzaken kijken en die proberen op te heffen (indien mogelijk). Er zijn maar weinig mensen die uit overtuiging dik zijn. Vaak heeft het psychische of sociale oorzaken (genetisch is een dooddoener en zeer zeldzaam, ieder pondje gaat nog steeds door het mondje, maar dat is een andere topic) of gewoon dommigheid.  

Verplicht dikke mensen iets te doen aan hun probleem, voordat je geld gaat trekken.  
Natuurliijk vind ik ook dat we moeten proberen die onderliggende oorzaken op te heffen, dat is zelfs de hoofdtaak van de artsen in mijn opvatting. Het probleem is dat we dat al decennia lang proberen en daar geen succes mee hebben. Die emotionele oorzaken (voortvloeiende uit psychische of sociale problemen in combinatie met aanleg en ervaring) neem je niet zo maar even weg. De meeste mensen slagen er niet in, een enkeling wel.

Wat stel jij voor? Dat we bij mensen die dik zijn standaard op zoek gaan naar de psychische of sociale problemen? Dat vind ik op zich wel een interessant idee.
En geeft toe, dat moet toch het uitgangspunt zijn.
uiteraard!
Louise

Quote:  

Er zijn altijd eigenwijze wetenschappers, op elk terrein. Soms door een verschillende invalshoek, soms door bias (bevooroordeeld zijn omdat je zelf bijvoorbeeld obees bent).
En hoe weet ik nu of jij niet een eigewijze wetenschapper bent, Albert, omdat je overgewicht hebt gehad? :wink:

Begrijp me niet verkeerd. Voor mezelf vind ik gezondheid belangrijk. (maar ik ben niet roomser dan de paus)

En dat de kosten de pan uit rijzen, ok. Jij bent vooral gefocust nu op de kosten van overgewicht. Ik denk dan op mijn beurd; neem alles maar dan gelijk mee.

Het typeert mij om bv de enorme kosten van de pillenindustrie te benoemen en het voorschrijfgedrag ervan. (ik heb persoonlijk iets tegen TE gemakkelijk medicijnen innemen, zonder zorgvuldig naar alternatieven te kijken)

Dat gezondheidszorg onbetaalbaar dreigt te worden, heeft met zoveel facetten te maken. De gezondheidszorg gaat niet failliet door overgewicht, dat maakt niemand me wijs. Misschien dreigt het de druppel te worden, die de emmer doet overlopen, als het klopt wat je zegt. Maar kijk dan eerst eens wat in de emmer zit.

Tja, makkelijk gezegd he.
Natuurlijk moeten tegelijkertijd de randvoorwaarden gecreëerd worden zoals mee sportfacilliteiten en sportbegeleiding maar dat kost veel geld en dat wilt de overheid niet omdat ze niet inzien dat het zeer veel geld oplevert op de lange termijn.
Idd, preventie voor iedereen toegankelijk.

Ik ben dan ook een grote voorstander van verplicht psychologie en sociologie op scholen, zelfkennis etc opdoen. Zodat mensen zich veel meer zelf geestelijk kunnen redden, en minder snel het gevoel krijgen hulp van een arts etc nodig te hebben. (als je het hebt over kostenbesparing)

Terug naar “Sociale en praktische filosofie, ethiek”