BioHazardNL
Artikelen: 0

Re: Geldzorgen voor NASA...

Snap je dan niet dat het te vol kan worden. De druk wordt te groot niks kan er meer in of uit. Het zal niet rendabel zijn. Er zal iets fout gaan als je veel te veel commercie in een baan om de aarde gaat stoppen, btw ik hoop toch dat jullie niet zo'n bigass neon reclames bedoelen want niemand kan die dingen nu zien.

En mensen de ruimte in schieten voor hun plezier?

OP dat gebied ben ik het met assasinator eens.

Het idee is inderdaad vies en zowiezo veel te duur wie kan er nou een reisje naar de ruimte betalen, mensen het is te duur en iets waar voor veel mensen op aarde geen interesse is. De mensen die er interesse in hebben, hebben het geld niet.

Hou je er maar me bezig maar binnen nu en 10 jaar zal het nog niet te betalen zijn voor de normale mens.
Dr. Who?

Snap je dan niet dat het te vol kan worden.

Er is behoorlijk veel ruimte, hoor, en ik denk dat het ruimtepuinprobleem op te lossen is.
Assassinator

nou de baan rond de aarde kan echt wel te vol raken, wil je commercie echt goed combineren met ruimtevaart dan zul je van de hebberige manier van denken van de mensheid af moeten. anders gebeurt het wel dat er overal ruimtetroep rondvliegt van ruimtestations vol met neon rondvliegt om de aarde, nee dat is uiteraard niks. maak er maar eens een plaatje van in je hoofd...nee geen leuk vooruitzicht.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
Dr. Who?

nou de baan rond de aarde kan echt wel te vol raken, wil je commercie echt goed combineren met ruimtevaart dan zul je van de hebberige manier van denken van de mensheid af moeten. anders gebeurt het wel dat er overal ruimtetroep rondvliegt van ruimtestations vol met neon rondvliegt om de aarde, nee dat is uiteraard niks. maak er maar eens een plaatje van in je hoofd...nee geen leuk vooruitzicht.
Ik denk dat het plaatje dat je in je hoofd hebt enigszins simplistisch is. Het volgende verhaal is wellicht interessant om te lezen: How the west wasn't won, een parabel over hoe men omgaat met de ruimtevaart.

Commerciële ruimtevaart betekent in ieder geval niet dat je overal neon uithangborden ophangt. Kijk, ik zeg niet dat er geen regelgeving nodig is en dat iedereen maar moet doen wat-ie wil, ik zeg dat commerciële ruimtevaart de prijs kan laten zakken (en zoals het ernaar uitziet, gaat dat ook gebeuren). Het zou goed zijn als Europa óók naar dit type oplossingen zou gaan kijken.

Verder wil ik toch nog even ingaan op het 'vol' raken van de baan rond de aarde. Nu is het in de eerste plaats zo dat er niet één baan rond de aarde is; een aantal banen zijn populairder dan andere. Ik noem bv. de geostationaire baan, polaire banen voor onderzoek, etc. Verder moet je je ook realiseren dat de ruimte erg groot is, en dat het in het geval van ruimtetoerisme de bedoeling is dat het gehele ruimtevaartuig terugkeert naar de aarde. Bovendien, de lage aardbanen worden na verloop van tijd op natuurlijke wijze opgeschoond door wrijving van de bovenste lagen van de atmosfeer. Voor de hogere banen zou het wel een probleem kunnen vormen, al zie ik het niet zo snel gebeuren dat er daar veel ruimtetoerisme zal plaatsvinden, omdat je je dan langere tijd in de Van Allen belts bevindt. Zoals ik eerder al zei lijkt het me een typische overheidstaak om met regelgeving te komen om het ruimtepuin te beperken en om andere manieren te verzinnen om dat probleem op te lossen.

Overigens, wat ruimtepuin betreft kan je je pijlen beter richten op een andere nieuwe ontwikkeling, namelijk microsatellieten: in de nabije toekomst zullen er veel meer gelanceerd gaan worden, omdat ze relatief goedkoop zijn. Als het zover is, zullen die dingen een belangrijke bijdrage aan het ruimtepuin gaan leveren.

Maar goed, om nog even op een andere kant van ruimtepuin in te gaan: ESA werkt aan oplossingen van het probleem door het samenstellen van databases en modellen, zoals het MASTER model, en door rommelbeperkende maatregelen in te stellen, zoals bijvoorbeeld de regel dat het perigeum van de upper stage van de Ariane niet hoger mag liggen dan iets van 200 km.
Ger

Even heel simpel gedacht: kan het ruimtepuin niet eens in de zoveel tijd opgeruimd worden door een puinruimer die alles in een bepaalde baan verzameld en vervolgens zelf verbrandt in de atmosfeer, of beter nog, terugkeert tbv hergebruik?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
Hans Erren

Even heel simpel gedacht: kan het ruimtepuin niet eens in de zoveel tijd opgeruimd worden door een puinruimer die alles in een bepaalde baan verzameld en vervolgens zelf verbrandt in de atmosfeer, of beter nog, terugkeert tbv hergebruik?

wat kost dat?
Ger

Ongetwijfeld kost het veel. Maar het kan op den duur wel rendabel worden als er teveel ruimtepuin is, waardoor satelietten beschadigen. Ook kan bij commerciele ruimtevaart, met meer drukte tot gevolg, een dusdanig risico op het verlies van mensenlevens ontstaan dat het een bittere noodzaak wordt. Misschien is het wel leuk om studenten van Ruimtevaarttechniek een dergelijk onderzoek te laten doen?
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
BioHazardNL

Ongetwijfeld kost het veel. Maar het kan op den duur wel rendabel worden als er teveel ruimtepuin is, waardoor satelietten beschadigen. Ook kan bij commerciele ruimtevaart, met meer drukte tot gevolg, een dusdanig risico op het verlies van mensenlevens ontstaan dat het een bittere noodzaak wordt. Misschien is het wel leuk om studenten van Ruimtevaarttechniek een dergelijk onderzoek te laten doen?

Het zal zekker kunnen helpen. maarja wat heb je eraan? Waarom zouden we zowiezo commercie de ruimte inschieten? Waar denken jullie eigenlijk aan? Wat voor soort dingen?

Er is trouwens dan last van te veel ongeregistreerd ruimtepuin, elke schroevendraaier en schroef die ooit verloren is gegaan in de ruimte en nu in een baan om de aarde vliegt is geregistreerd. Het zou een space shuttle goed kunnen beschadigen denk aan de hittebeschermende tegeltjes. Misschin zelfs vernietigen of laten imploderen. Laat een voorwerp(je) maar eens met (ik weet even niet meeer hoeveel) duizend km/h tegen een shuttle aanvliegen kijken wat er gebeurt.
Ger

Het zal zekker kunnen helpen. maarja wat heb je eraan? Waarom zouden we zowiezo commercie de ruimte inschieten? Waar denken jullie eigenlijk aan? Wat voor soort dingen?
Ik denk bijvoorbeeld aan ruimtetrips (even een rondje om de aarde), een weekje ruimtestation, ruimtewandelingen, enz. Ik zou het vreemd vinden als dit binnen 100 jaar NIET zou gebeuren.
Er is trouwens dan last van te veel ongeregistreerd ruimtepuin, elke schroevendraaier en schroef die ooit verloren is gegaan in de ruimte en nu in een baan om de aarde vliegt is geregistreerd. Het zou een space shuttle goed kunnen beschadigen denk aan de hittebeschermende tegeltjes. Misschin zelfs vernietigen of laten imploderen. Laat een voorwerp(je) maar eens met (ik weet even niet meeer hoeveel) duizend km/h tegen een shuttle aanvliegen kijken wat er gebeurt.
Juist daarom denk ik dat het nodig zal zijn om het ruimtepuin zo nu en dan eens op te ruimen.
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
Hans Erren

BioHazardNL schreef:Het zal zekker kunnen helpen. maarja wat heb je eraan? Waarom zouden we zowiezo commercie de ruimte inschieten? Waar denken jullie eigenlijk aan? Wat voor soort dingen?
Ik denk bijvoorbeeld aan ruimtetrips (even een rondje om de aarde), een weekje ruimtestation, ruimtewandelingen, enz. Ik zou het vreemd vinden als dit binnen 100 jaar NIET zou gebeuren.
het is er nu al..

http://www.elsevier.nl/nieuws/wetenschap/n...115641&rss=true
WETENSCHAP

maandag 18 september 2006 12:19

Iraanse is eerste vrouwelijke ruimtetoerist

De 40-jarige Iraans-Amerikaanse zakenvrouw Anousheh Ansari is vanochtend vanaf de lanceerbasis Bajkonoer in Kazachstan aan boord van een Sojoez-raket vertrokken naar het internationale ruimtestation ISS.  

Afbeelding

Anousheh Ansari  

Ansari is de eerste vrouwelijke ruimtetoerist en de eerste Iraniër in de ruimte. Ze heeft naar verluidt 20 miljoen dollar betaald voor haar tiendaagse bezoek aan het ISS. Ze houdt een weblog bij van haar belevenissen aan boord van het ruimtestation.
Ger

Klopt, dit wist ik. Maar het is nu nog voorbehouden aan de supergefortuneerde mens. $ 20.000.000,- is nou niet iets wat de gemiddelde persoon op zijn spaarrekening heeft staan. Ik meen uit mijn hoofd dat er de afgelopen 5 jaar 3 ruimtetoeristen zijn geweest? In elk geval nog niet echt veel. Waar ik op doel is dat mensen voor enkele tienduizenden euro's naar de ruimte kunnen. Dit is nog steeds veel geld, maar wel behapbaar voor veel meer mensen.
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
Assassinator

nou, als je vergelijkt dat we nog geen 100 jaar geleden net de lucht in zijn gegaan zijn 3 ruimtetoeristen in de laatste 5 jaar toch wel veel, de wetenschap heeft zo ongeloofelijk veelbereikt en het lijkt alleen maar sneller te gaan.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
Gurdebeke

ze zouden beter minder kernkoppen maken en een beetje meer investeren in vredelievend wetenschappelijk onderzoek
tijd is een truc van de Natuur om te voorkomen dat alles op het zelfde moment gebeurt - John A. Wheeler
Ger

ze zouden beter minder kernkoppen maken en een beetje meer investeren in vredelievend wetenschappelijk onderzoek
Eh, je punt is?
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
Gurdebeke

Gurdebeke schreef:ze zouden beter minder kernkoppen maken en een beetje meer investeren in vredelievend wetenschappelijk onderzoek
Eh, je punt is?
ohja [rr] ik had alleen het eertse bericht gelezen...nasa tekort aan middelen...

what ever :wink:
tijd is een truc van de Natuur om te voorkomen dat alles op het zelfde moment gebeurt - John A. Wheeler

Terug naar “Ruimtevaart”